کابل و دوشنبه برای انتقال برق تاجیکستان به افغانستان برای سال ۲۰۲۴ به توافق رسیدند.

توافق کابل و دوشنبه در مورد انتقال برق به افغانستان در سال ۲۰۲۴

به گزارش قدس آنلاین، این سند توسط ملا محمد حنیف حمزه، رئیس شرکت برق افغانستان و محمودمر آسودا رئیس شرکت برق تاجیکستان در ترکیه امضا شد.

در این نشست، طرف ها در مورد امکان ساخت یک خط انتقال برق جدید با ولتاژ ۵۰۰ کیلو ولت برای انتقال برق از تاجیکستان به افغانستان نیز گفت‌وگو کردند.

شرکت افغانستانی همچنین همکاری بیشتر تاجیکستان در بازسازی، هماهنگی و اجرای پروژه «کاسا --۱۰۰۰» برای انتقال برق از تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان را خواستار شد.

جزییات دیگر این موضوع در این خبر ذکر نشده است.

در سال ۲۰۰۸، تاجیکستان و افغانستان توافقنامه انتقال برق از تاجیکستان تا سال ۲۰۲۸ را امضا کردند. در پایان هر سال، طرفین یک پروتکل الحاقی امضا می‌کنند که حجم انتقال برق برای سال بعد و قیمت آن را تعیین می‌کند.

بر اساس گزارش اداره آمار تاجیکستان، برق به ارزش بیش از ۱.۹ میلیون دلار در ماه نوامبر از این جمهوری به افغانستان منتقل شده است که نسبت به ماه قبل ۴۶ درصد افزایش داشته است.

در مجموع، در سال ۲۰۲۳، برق به ارزش بیش از ۱۰۷.۷ میلیون دلار از تاجیکستان به خارج از این کشور صادر شده است که تقریباً ۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است.

در سال ۲۰۲۳، تاجیکستان تنها با دو کشور - افغانستان و ازبکستان - توافق نامه انتقال برق را امضا کرد.

پیش از این، شرکت برقی تاجیک اعلام کرده بود که صادرات برق به ازبکستان فقط در فصل تابستان و به افغانستان نیز در فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.