فعال‌سازی مسیرهای ترانزیتی براساس محورهای تاریخی منطقه‌ای میان تهران و ارمنستان، از مهم‌ترین راه‌های نیل به توافق صلح در راستای منافع کشورهای منطقه است.

تلاش برای اتحاد ۳+۳/ شکست دخالت خارجی در منطقه قفقاز با تلاش‌های ایران

به گزارش قدس آنلاین، دیدار وزرای خارجه ایران و ارمنستان، به روند رو به رشد روابط دوجانبه تهران- ایروان کمک می‌کند. به‌دلیل اهمیت این دیدار گفت‌وگویی با هیراد مخیری کارشناس مسائل قفقاز جنوبی داشتیم. 

دکتر هیراد مخیری در پاسخ به پرسشی درباره علت اهمیت ارمنستان برای ایران اذعان کرد: «ابتدا باید یادآور شد ارمنستان تنها ژئوپلتیک مفید در مسیر پیشبرد عمق استراتژیک چند منظوره ایران در قفقاز جنوبی است و تنها روزنه ورود ایران به مسیرهای ترانزیتی زمینی و ارزشمند به اروپا محسوب می شود که به نوعی می‌تواند دستاوردهای اقتصادی و تجاری برای ایران، به همراه داشته باشد». وی معتقد است: «به‌دلیل تقابل‌ها و رقابت‌های موجود در منطقه، با وجود اتحاد مثلث جمهوری آذربایجان، ترکیه و رژیم صهیونیستی – که با حمایت غرب در منطقه به‌وجود آمده است- به نوعی حفظ ثبات و امنیت ژئوپلتیک ارمنستان به خطر افتاده و این مسئله بیش از هر زمانی برای ایران اهمیت دارد».

این کارشناس قفقاز معتقد است: « این سفر وزیر امورخارجه، نشان‌دهنده آن است که با توجه به اشارات مستقیم و حتی دوپهلوی ایشان«ارمنستان در مسیر صلح پایدار می‌بایست جدی و صادقانه حرکت کند» و ایروان باید بدون دخالت غرب و اتحادیه اروپا با سردمداری فرانسه و ایالات متحده، در پیشبرد حفظ صلح در مسیر قفقاز جنوبی و سیاست داخلی خود کوشا باشد».

دکتر مخیری با اشاره به پیشنهاد ۳+۳ می‌گوید: « باید پیشنهاد اینکه ایران ترکیه و روسیه در قالب ۳+۳ در مسیر حفظ صلح منطقه قفقاز جنوبی همکاری لازم را داشته باشند، به صورت جد پیگیری شود. این‌ها به نوعی پاسخ به دخالت کشورهای غربی به‌خصوص در بحران آذربایجان و ارمنستان است. از این رو اشارات وزیر امور خارجه بسیار حائز اهمیت است و به نوعی می‌طلبد ارمنستان به صورت مستقل عمل کند.

وی با اشاره به مشکلات داخلی ارمنستان افزود: «باید توجه داشت دولت پاشینیان در برون‌رفت از شرایط فعلی باید نگاه مستقلی در تصمیم‌گیری را در مسیر حفظ سیاست خارجه و اهداف صلح پیگیری کند.
 باید توجه داشت اتفاقات سه سال اخیر در قفقازجنوبی و اختلافات جنگی میان باکو- ایروان از سویی سبب تضعیف قلمرو مرزی ارمنستان و از سویی موجب برهم خوردن نظم و ثبات امنیت قفقاز جنوبی شده است و این مسئله سبب شده در سیاست داخلی این کشور نیز وقوع کودتای نظامی و بحران‌های سیاسی محتمل باشد و این مسائل اهمیت ایروان را برای پژوهشگران و تحلیلگران مضاعف ساخته است».

مخیری ادامه داد : « باید درنظر داشت بروز چنین اتفاقاتی در ارمنستان منجر به تغییراتی در نظم منطقه‌ای خواهد شد که خوشایند اتحاد مثلث ترکیه، آذربایجان و در صدر آن غرب است که سال‌ها در تلاش برای برهم زدن شرایط ژئوپلتیک کنونی بوده‌اند و تغییر شیفت پارادایم جنگ‌ها به این منطقه برخلاف منافع ملی روسیه و ایران را تعقیب می کنند».

مخیری در انتها و در پاسخ به اهمیت جایگاه ایران و نقش کشورمان در حل بحران منطقه قفقاز اذعان کرد: «نقش مهمی که از ایران در شرایط نظم کنونی منطقه ای انتظار می رود را باید با توجه به شرایط سابق مهره‌چینی ایران در سوریه ، عراق و لبنان تحلیل کرد. نقشی که از نفوذ استراتژیک ایران در غرب آسیا نشأت می‌گیرد و بر بهره‌گیری ایران در قفقاز اثر می‌گذارد. باید توجه داشت سایر نقش‌های ایران نظیر نقش ژئواکونومیک، ژئوکالچر و ژئوپلتیک را نیز نباید از نظر دورنگه داشت.  به دلیل هم مرز بودن مرزهای ایران با کشورهای منطقه قفقاز و جایگاه ایران از بعد زمینی و جایگاه ایران در کریدورهای اقتصادی بین‌المللی در منطقه، دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با نگاه پراگماتیستی و رئالیستی ( توأم با هم ) تلاش می‌کند بحران‌های قفقاز را مرتفع کند. پیشنهاد ایران با عنوان ۳+۳ با نگاه برون‌سپاری می‌تواند برای حل بحران قفقاز جنوبی مؤثر باشد و گامی رو به جلو تلقی شود».

خبرنگار: محیا سادات قریشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.