لاوروف گفت، روسیه به استقرار احتمالی سیستم‌های موشکی مستقر در زمین از سوی آمریکا که پیشتر بر اساس معاهده نیروهای اتمی میان برد (INF) ممنوع شده است، واکنشی مقتضی نشان خواهد داد.

لاوروف: روسیه به استقرار موشک‌های ممنوعه میان برد اتمی آمریکا پاسخ می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: تعهد ما به این ممنوعیت به شدت به احتمال حضور و استقرار موشک‌های آمریکا در مناطق مرتبط که بر اساس این معاهده ممنوع است، بستگی دارد. به دلیل ساختار و ماهیت استفاده از این نوع تسلیحات، مساله استقرار آنها توسط کشورهای متخاصم از دیدگاه و نقطه نظر امنیت ملی روسیه بسیار حساس است.

وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک همچنین گفت:‌ در مورد ایالات متحده، این جنبه با توجه به ارتباط مستقیم آن با سایر عوامل موثر بر ثبات استراتژیک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بدیهی است که ایجاد خطرات موشکی بیشتر توسط واشنگتن ما را ملزم به اتخاذ اقدامات تلافی جویانه جدی می‌کند.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ایالات متحده نمی‌تواند علیه ما از دیگر روش‌های اعمال زور استفاده کند، از استقرار این تسلیحات بهره برده و برای همین روسیه اولین کشوری نخواهد بود که تسلیحات موشکی را که قبلا طبق معاهده INF ممنوع شده بود، مستقر خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: با بررسی اقدامات پنتاگون، طولی نمی‌کشد که آمریکایی‌ها اقدام عملی برای استقرار موشک‌هایی را که بر اساس معاهده INF ممنوع شده در مناطق مختلف جهان انجام دهند. برای همین ما هم در حال برنامه‌ریزی برای انجام یکسری تصمیمات سیاسی در این باره هستیم.

این دیپلمات ارشد روسی همچنین درباره تمایل مسکو برای توسعه همکاری امنیتی با صربستان نیز گفت: صربستان و روسیه به دنبال توسعه همکاری در بسیاری از حوزه‌ها از جمله امنیتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی ما با صربستان با تمرکز بر توسعه و گسترش حوزه‌های مختلف همکاری شامل امنیتی است. این یک بخش بسیار حساس است. ما همیشه به دنبال همکاری با دوستان صربستانی خود بوده و هستیم.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: غرب مایل به پذیرش نتایج انتخابات صربستان و حمایت کثیر مردم این کشور از الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان نیست. رویدادهای اخیر در بلگراد تلاشی برای به دست گرفتن قدرت از طریق اقدامات غیرقانونی بودند. مشخص است که کسی در غرب آماده پذیرش این حقیقت نیست که رای دهندگان در صربستان حمایتشان را از ووجیچ و رویکردهای سیاسی او در انتخابات نشان داده‌اند.

وی گفت، مردم صربستان کودتای ۲۰۱۴ در اوکراین را به خوبی به یاد دارند که تعدادی معدودی در آن شرکت داشتند.

لاوروف افزود: شهروندان به افرادی که می‌گویند مخالف خشونت هستند اعتماد ندارند، اما در واقع برعکس رفتار می‌کنند؛ نتیجه رای مردم را نادیده می‌گیرند و مجری قانون را تحریک می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: مسکو تخمین می‌زند که اوضاع در صربستان با ثبات است و معتقد است که مقام‌های این کشور به خوبی کنترل اوضاع را در دست دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.