نتانیاهو که خود را در تنگنای شدید می بیند بار دیگر به حربه همیشگی خود متوصل و تلاش دارد با مطرح کردن ادعای اشغال منطقه مرزی غزه و مصر از زیر بار مشکلات شانه خالی کند

فیلادلفیا، فرمول تنش آفرینی جدید نتانیاهو / پشت پرده اظهارات جنجالی صهیونیست‌ها درباره اشغال مرز غزه با مصر چیست؟

همزمان با ورود جنگ غزه به سیزدهمین هفته، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی  به‌رغم اذعان به فشارهای بین‌المللی برای پایان حملات، مدعی شد که جنگ غزه تا چندین و چند ماه دیگر ادامه خواهد یافت. سخنان بنیامین نتانیاهو البته چیز جدید نیست با این حال بخش دیگری اظهارات وی درباره جنوب غزه بار دیگر زنگ خطر را درباره زیاده خواهی های صهیونیست به صدا درآورد. نخست وزیر صهیونیست با بیان این که بدون در اختیار گرفتن محور صلاح الدین  برنامه‌های دیگر این رژیم در غزه تحقق نخواهد یافت گفت: محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) یا به عبارت دقیق‌تر، توقفگاه جنوبی غزه، باید در اختیار ما باشد و باید آن را ببندیم.

فیلادلفیا، فرمول تنش آفرینی جدید نتانیاهو / پشت پرده اظهارات جنجالی  صهیونیست ها درباره اشغال مرز غزه با مصر چیست

نتانیاهو و توسل به یک فرمول قدیمی

محور مذکور در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. با توجه به اینکه سال  ۲۰۰۵ اسرائیل با پذیرش پروتکلی، کنترل امنیتی این گذرگاه را به مصر واگذار کرد، ادعای نتانیاهو نقض توافق صلح بین طرفین و به نوعی عبور از تمامی خط قرمزها محسوب می شود.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با قدس در تحلیل سخنان جدید نتانیاهو اظهار داشت: درواقع برای درک این ادعای نخست وزیر صهیونیست و میزان عملی بودن چنین ادعایی باید شخص نتانیاهو را بشناسیم؛ شناخت نتانیاهو ما را به این نکته مهم درباره شخصیت و رویکردهای سیاسی رهمون می سازد که از دیرباز فرافکنی، بحران آفرینی و فرار به جلو از شیوه‌های بارز نتانیاهو در عرصه سیاسی بوده است؛ یعنی نتانیاهو هرگاه احساس می‌کند که در تنگنا قرار گرفته است با ایجاد یک بحران در یک جبهه دیگر خود را از فشاری که در موقعیت کنونی گرفتار آن شده رها کند.

نعیمی افزود: طرحی که نتانیاهو بعد از شکست مفتضحانه‌ای که در 7 اکتبر به واسطه عملیات طوفان الاقصی متحمل شدند برای غزه در نظر گرفته بود کوچاندن مردم غزه و تبدیل غزه به یک منطقه با اداره نظامی بود که این طرح نیز به دلیل مقاومت حماس و جهاد اسلامی و فشار جهانی با شکست مواجه شد. از طرفی نبود عدم برنامه منسجم ارتش صهیونیست در میدان و همچنین فشار افکار عمومی و خانواده اسرای صهیونیستی بشدت نخست وزیر را در منگنه قرار داده است.

هیزمی برای آتش بحران جدید

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: درواقع نتایناهو که خود را در تنگای شدیدی احساس می‌کند بار دیگر به حربه همیشگی خود متوصل شد و تلاش کرد با مطرح کردن ادعای اشغال منطقه مرزی غزه و مصر از طرفی خلاء برنامه نظامی در غزه را پر کند و از سویی دیگر با آگاهی از مخالفت مصری‌ها با انجام هرگونه عملیات نظامی در منطقه با بیان یک ادعای واهی هیزم برای خلق بحران تازه ای فراهم کند تا دست کم چند روزی از میزان فشارها بر خودش کم کند.

وی در پاسخ به این پرسش که پاسخ مصر و سایر کشورهای عربی به این دسیسه نتانیاهو  چگونه خواهد بود تصریح کرد: باید اذعان کرد که واکنش کشورهای عربی در قبال بحران غزه به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده است و در این مسئله نیز واکنشی در حد و اندازه‌های مصر را شاهد نبودیم. انتظار می رفت با توجه به اینکه ادعای نتانیاهو درواقع به منزله نقض توافقی است که در سال 2005 بین مصر و رژیم صهیونیستی در رابطه با کنترل نوار مرزی بین غزه و مصر صورت گرفته انتظار می رفت مصر واکنش تندتری در این رابطه از خود نشان بدهد یا دست کم با اتخاذ برخی آرایش های نظامی پیام روشنی در این رابطه به نتانیاهو و رژیم صهیونیستی مخابره کند؛ البته از آنجایی که این ادعای نتانیاهو قابلیت اجرایی ندارد و مقامات مصری از واهی بودن این ادعا آگاهی کافی دارند به نظر می رسد واکنش کنونی مصری ها منطقی باشد.

نعیمی با تاکید بر اینکه ادعای در دست گرفتن کنترل مناطق مرزی غزه با مصر بر مبنای فرمول کاری اختصاصی نتانیاهو یعنی ایجاد بحران برای خارج شدن از بحران دیگر است اظهار داشت: شرایط وخیم سیاسی و اقتصادی در داخل سرزمین‌های اشغالی، باز شدن جبهه شمالی از سوی حزب الله لبنان و ... همه نشان دهنده اوج درماندگی رژیم صهیونیستی است و این ناکامی‌ها شخص نتانیاهو را وادار کرده حتی در برخی موارد خلاف تصمیمات کابینه جنگ عمل کند و در حالی که روز گذشته یوآو گالانت وزیر جنگ این رژیم اعلام کرده بود قصد اشغال فیلادلفیا (صلاح الدین) را ندارند با حضور در کنفرانس مطبوعاتی بر این ادعا تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.