مشاور سابق وزیر نفت گفت: کسانی که خانه های بزرگی دارند و تمامی خانه هایشان را گرم نگه می دارند و از استخر و ویلا و... استفاده می کنند، باید هزینه هایش را بپردازند. امکان دارد که این افراد با بهینه سازی مصرف، هزینه هایشان را پایین بیاورند در غیر این صورت باید هزینه زندگی لاکچری خود را بپردازند.

محمدعلی خطیبی مشاور سابق وزیر نفت: پرمصرف‌ها باید هزینه واقعی مصارف گاز خارج از عرف و لاکچری خود را بپردازند

آمارها نشان دهنده ی بالا بودن میزان مصرف گاز طبیعی در کشور ماست. به طوری که نسبت به کشورهای دیگر سرانه ی مصرف بالاتری داریم. از سوی دیگر، شواهد نشان می دهد که طبقه ی مرفه جامعه پرمصرف هستند و هدررفت انرژی در این بخش بیشتر است. به طور مثال، در شهر مشهد، بررسی توزیع مشترکین نشان می‌دهد که بیش از 13% از مشترکین مناطق مرفه پرمصرف هستند، حال‌آنکه تنها 2 درصد از مشترکین مناطق ضعیف جامعه در دسته ی پرمصرف ها قرار می گیرند. بدین ترتیب مشخص می‌شود که الگوی مصرف گاز طبیعی در میان مرفهین جامعه، بسیار پرمصرف‌تر از سایر اقشار جامعه است. به عبارت دقیق‌تر، مرفهین پرمصرف‌تر از سایر اقشار جامعه هستند.

با توجه به پرمصرف بودن ثروتمندان جامعه، برخی پیشنهاد می کنند اعمال سیاست های قیمتی بر این اقشار می تواند به مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشور منجر شود و عدالت اجتماعی بیشتری را به ارمغان بیاورد. البته کارشناسان به استاندارد نبودن مسکن سازی در کشور، بهینه نبودن وسایل سرمایشی و گرمایشی و عدم تولید بهینه ی گاز طبیعی نیز به عنوان عواملی که در هدررفت آن تأثیر دارند، اشاره می کنند.

با توجه به ضررهای چند وجهی که ناترازی بنزین برایمان دارد، لازم است سیاست گذاری منطقی در خصوص مدیریت مصرف داشته باشیم. نظرات محمدعلی خطیبی مشاور سابق وزیر نفت را به عنون یک کارشناس انرژی در خصوص لزوم مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشور جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

خطیبی با اشاره به این موضوع که بهینه سازی مصرف گاز در کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: شاهد نوعی ناترازی در این زمینه در کشور هستیم و لازم است به مدیریت مصرف بپردازیم. روش تعرفه گذاری پلکانی می تواند در مدیریت مصرف گاز در کشور موثر باشد.

وی ادامه داد: این تفکر درستی نیست که ما به منابع لایزال انرژی وصل هستیم و هر اندازه بخواهیم می توانیم از آن استفاده کنیم. مصرف بی رویه کشور را با مشکلات جدی روبرو می کند و لازم است چاره اندیشی های اساسی داشته باشیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: با اعمال سیاست هایی باید کسانی که پرمصرف هستند را به سمت اصلاح نحوه ی مصرف شان سوق دهیم. در عوض، کسانی که در الگوی مصرف از گاز استفاده می کنند باید مورد تشویق قرار بگیرند و از تخفیف هایی در قبوض شان بهره مند شوند.

خطیبی گفت: در کنار کارهای فرهنگی که برای مدیریت مصرف انجام می دهیم می توانیم از سیاست های قیمتی و روش تعرفه گذاری پلکانی بهره ببریم.

وی ادامه داد: قطعاً روش تعرفه گذاری پلکانی در تحقق عدالت در تخصیص یارانه های انرژی موثر است. لازم است عدالت را در حوزه ی یارانه ها اجرا کنیم و نباید کسانی که مصرف بیشتری دارند، از یارانه ی بیشتری هم برخوردار شوند. قیمت گذاری پلکانی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و نوعی انضباط را به وجود بیاورد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: به نظر من، اعمال روش تعرفه گذاری پلکانی کاملاً بر عدالت اجتماعی منطبق است.

خطیبی گفت: کسانی که خانه های بسیار بزرگی دارند و تمامی خانه هایشان را گرم نگه می دارند و از استخر و ویلا و... استفاده می کنند، باید هزینه هایش را بپردازند. این امکان وجود دارد که این افراد با بهینه سازی مصرف، هزینه هایشان را پایین بیاورند. چنانچه پرمصرف ها به مصرف نادرست خودشان ادامه دهند، باید هزینه ی واقعی آن را بپردازند و نباید از یارانه ی پنهان انرژی بهره مند شوند. پرمصرف های گاز با اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها باید هزینه مصارف خارج از عرف و لاکچری خود را به صورت آزاد بپردازند

وی ادامه داد: یک باور غلط وجود دارد و آن هم این است که تمامی واحدها و اتاق ها در یک خانه باید گرم باشند. جایی که فردی در آن حضور ندارد و از آن استفاده نمی کنیم، لزومی ندارد که گرم شود.

خطیبی گفت: آمارها نشان می دهد که ما نسبت به کشورهایی که چند برابر ما جمعیت دارند، مصرف بسیار بالاتری داریم. این نشان دهنده ی هدررفت انرژی است و باید برایش چاره اندیشی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.