۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 951592

اعضای بریکس با پذیرش رسمی پنج کشورِ در حال توسعه در جمع خود، به استقبال سال ۲۰۲۴ میلادی رفتند.

۵ کشور در آستانه پیوستن به بریکس

به گزارش قدس آنلاین، اعضای بریکس با پذیرش رسمی پنج کشورِ در حال توسعه (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی) در جمع خود، به استقبال سال ۲۰۲۴ میلادی رفتند.

این کشورها که دعوتنامه اولیه پیوستن به این بلوک اقتصادی را در نشست سالیانه بریکس در سال ۲۰۲۳ میلادی دریافت کردند، قرار است به صورت رسمی به آن بپیوندند.

کشورها از این اقدام بریکس برای افزایش اعضای خود استقبال کردند و فقط آرژانتین بود که دعوت این بلوک اقتصادی را رد کرد.

در سال گذشته میلادی، ائتلاف اقتصادی بریکس شکوفا شد و به سرعت مجموعه‌ای از ابتکارات را دنبال کرد که از «دلارزدایی» تا پذیرش اعضای جدید را شامل می‌شود.

پیوستن عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی به بریکس در حالی رسمیت می‌یابد که از پیوستن آفریقای جنوبی به این ائتلاف بیش از یک دهه می‌گذرد.

قرار است افزایش اعضای بریکس، پیامدهای ژئوپلیتیک مهمی داشته باشد، زیرا احتمالاً برای اهداف چندقطبی این ائتلاف بسیار مهم است.

آرژانتین دعوت بریکس برای پیوستن به این بلوک را رد کرد، زیرا امید «خاویر میلی»، رئیس‌جمهور جدید این کشور به دلاری کردن این کشور آمریکای لاتین، نشان‌دهنده تفاوت اولویت‌های وی در مقایسه با بلوکی است که از پیوستن به آن خودداری می‌کند.

براساس گزارش بلومبرگ، اکنون نزدیک به ۳۰ کشور به دنبال ورود به این بلوک هستند. این ائتلاف انتظار دارد ۶ کشور دیگر در نشست سالیانه آتی در روسیه به آن بپیوندند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.