مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد علت حفاری کوه در منطقه دلاوران مشهد را ساخت مخزن آب برای آبیاری کمربند سبز در ارتفاعات جنوبی دانست و از اطلاع شورای حفظ حقوق عامه در این خصوص خبر داد!

ساخت مخزن آب با چاشنی تخریب کوه!

به گزارش قدس خراسان، قصه تخریب ارتفاعات در مشهد به خصوص در ضلع جنوبی این کلانشهر، چند سالی است که انگار به صورت یکی از ملزومات فعالیت‌های عمرانی درآمده است! از پروژه پرهیاهوی ساخت بزرگراه موسوم به کمربند جنوبی که در نهایت با مخالفت گروه‌های طرفدار محیط زیست و فشارهای رسانه‌ای پس از کشمکش فراوان متوقف شد تا عبور خط لوله گاز و دیگر پروژه‌های ریز و درشت دیگری که گاه و بیگاه زیست طبیعی را مورد تعرض قرار می‌دهد.

این بار حضور میدانی عکاس روزنامه قدس در منطقه دلاوران، حکایت از پروژه جدیدی داشت؛ پروژه ساخت مخزن ۴ هزار مترمکعبی آب که کارفرمایش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بود و مته‌ای که دل کوه یا بهتر است بگوییم ارتفاعات را با قدرت می‌خراشید!

برای یافتن پاسخ، به سراغ مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد می‌رویم.

حسین مختاری در این باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: ضرورت تأمین آب پایدار برای حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار فضای سبز موجود در ارتفاعات، نیازمند تلاش بیش از پیش در اجرای خطوط انتقال و توزیع و ساخت مخازن ذخیره آب در راستای تأمین آب پایدار برای این درختان است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: خطوط اجرای خط انتقال پساب از پارک پردیس به سمت دلاوران ۱۲ و سپس از بولوار دلاوران ۱۲ به سمت ارتفاعات با کمک ساخت مخزن ۴ هزار مترمکعبی و مخزن هزار مترمکعبی بین‌راهی از الزامات است.

وی عنوان می‌کند: با استفاده از ظرفیت فنی و تخصصی بهترین مشاوران آبی کشور، مطالعات مذکور تهیه و با انتخاب پیمانکار، عملیات لوله‌گذاری از سال پیش آغاز شده و در سال جاری از طریق تشریفات قانونی، ساخت مخازن نیز در دستور کار قرار گرفت و با انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح کار آغاز شده است.

به گفته مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد، با اجرای این خطوط مخازن، امکان تأمین منابع آبی پایدار از طریق تأمین پساب برای کمربند سبز ایجاد خواهد شد.

اما چرا باید برای این کار ارتفاعات تخریب شود؛ پرسشی که مختاری این طور به آن پاسخ می‌دهد: بدیهی است اجرای مخازن آبیاری کمربند سبز نیاز به حفاری اندکی در محل ساخت مخزن دارد که با جانمایی در ارتفاعات بتوان از فشار ثقلی حداکثر استفاده را در آبیاری کرد.

وی متذکر می‌شود: همه اقدامات عمرانی کمربند سبز با اطلاع کامل دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت‌المال و هماهنگی آن‌ها انجام می‌پذیرد.

موضوع را از رئیس ناحیه ۷ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد پیگیری می‌کنیم.

قاضی فرزاد بهشتی در پاسخ می‌گوید: این پروژه مربوط به ساخت مخزن بتنی برای انتقال پساب از پرکندآباد به کمربند سبز جنوبی است. از دادسرا مجوز ندارد و نیازی به دریافت مجوز از دادسرا نیست؛ ولی پروژه، طرح مصوب و برای آبیاری فضای سبز ضرورت اجرا دارد. 

او در ادامه عنوان می‌کند: در خصوص مخزن بعدی این خط، واقع در انتهای دلاوران، دادسرا ورود داشته و نقطه مدنظر شهرداری را تغییر داده تا تخریبی صورت نگیرد.

انجام این اقدامات و امثال آن با هماهنگی شورای حفظ حقوق بیت‌المال یا هر نهاد نظارتی دیگری باشد، تخریب محیط زیست طبیعی برای آبیاری محیط زیستی دست‌ساز را توجیه نخواهد کرد. اگر دیروز هجوم ساخت‌وسازها به سمت ارتفاعات جنوبی نبود، امروز برای فضای سبز آن به کوه‌تراشی رضایت نمی‌دادیم، آیا در مسیر توسعه، هدف وسیله را توجیه می‌کند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.