معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از اختصاص زمین‌های جوار شهرک‌های صنعتی و برخی زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگران خبر داد.

ساخت مسکن کارگران در زمین‌های جوار شهرک‌های صنعتی

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس قانون اساسی کشورمان داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت‌ها طبق این اصل موظف به تامین مسکن شده‌اند. در اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف شده با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندترند به ویژه کارگران و روستانشینان زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

طبق اعلام مسئولان وزارت کار، زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی و برخی از زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگران اختصاص پیدا کرده تا گام موثری در رفع مشکلات بزرگ جامعه کارگری برداشته شود.در راستای تامین مسکن برای خانوارها طرح‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن اقشار جامعه پیش‌بینی شده که از جمله آنها طرح مسکن مهر و طرح مسکن ملی است. به موازات اجرای طرح مسکن ملی طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت. دولت سیزدهم نیز با هدفگذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ساخت ۴ میلیون واحد تا پایان دولت، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد.

دی ماه سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی میان اتاق تعاون و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید. طبق گزارش‌ها در قالب صنعت‌شهرها و نواحی و شهرک‌های صنعتی برای بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور زمین تامین شده است.

در همین راستا علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسکن کارگری و حل مشکلات این بخش را مهم دانست و از اختصاص زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی برای ساخت مسکن کارگری خبر داد.

آنطور که وی گفته در حال حاضر بسیاری از شهرک‌های صنعتی دنبال نیروی کار هستند و نرخ بیکاری کاهشی شده و به حدود ۸ درصد رسیده است لذا با دستور رئیس جمهور جلسات حوزه کار به طور منظم برگزار می‌شود تا دغدغه‌های جامعه کارگری و تولیدکنندگان کاهش یابد.

ساخت مسکن کارگران در زمین‌های جوار شهرک‌های صنعتی

به گفته معاون وزیر کار با تدابیر صورت گرفته زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی و برخی از زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگران اختصاص پیدا کرده است تا گام موثری در رفع مشکلات بزرگ جامعه کارگری برداشته شود.

در همین راستا مهدی مسکنی - مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز اعلام کرده در صندوق از تعاونی‌های مسکن در راستای ایجاد رفاه کارگران حمایت می‌شود و بر اساس دستور وزیر تعاون کلیه شرکتهای عضو صندوق باید بخش مسکن کارگری را ساماندهی کنند.

طبق آمارها بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که بستر خانه‌دار شدن آحاد جامعه را فراهم کرده‌اند.به اعتقاد کارشناسان نگاه سودآوری در تعاونی‌های مسکن حاکم نیست و مسکن با قیمت تمام شده و کیفیت قابل قبول ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

پیشتر بسیاری از فعالان حوزه کار، احیای تعاونی‌های مسکن کارگری و واگذاری زمین ارزان قیمت را به جهت خانه‌دار شدن کارگران پیشنهاد کرده بودند.

گفتنی است؛ درحال حاضر تامین مسکن یکی از دغدغه‌های مهم جامعه و خانوارهای کارگری به شمار می‌رود، از این رو ساخت مسکن در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌تواند علاوه بر خانه‌دار کردن خانوارهای کارگری، نیروی مورد نیاز کارفرمایان در شهرک‌های صنعتی را تامین کند و بخش اعظمی از هزینه‌های تردد و ایاب و ذهاب کارگران به محل کار را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.