نشست کنار ضریح. مانند یک کودک گریه می‌کرد. در پیشگاه خدا تضرع می‌کرد و به اهل‌بیت متوسل می‌شد. لحظاتی بسیار معنوی را در کنار او بودم

گفت‌وگوی کوتاه ما با مدیر مرکز رسانه‌ای سونار لبنان، به بیان گوشه‌ای از خاطراتش با «حاج قاسم» می‌گذرد / امان مردم

 اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیست در نخستین سال‌های دهه هشتاد میلادی آغاز فعالیت رسانه‌ای «حسین مرتضی» است. اشغال عراق توسط آمریکا و جنگ 33روزه در لبنان را هم پوشش خبری داده اما اوج فعالیتش به‌عنوان خبرنگار میدانی به جنگ سوریه برمی‌گردد. به گفته خودش، در تمام سال‌های نبرد با تروریست‌ها در سوریه به‌دنبال آشکار کردن حقیقت ماجرا برای مردم منطقه بوده است؛ جنایات گروه‌های تروریستی و پیروزی‌های رزمندگان مقاومت. همواره در معرض تهدید و تعقیب و کمین تروریست‌ها بوده تا جایی که بارها خودرواش مورد اصابت و انفجار قرار می‌گیرد و سه بار زخمی می‌شود. حضورش در خطوط مقدم و همراهی با نیروهای مقاومت از سوریه و لبنان و عراق و ایران را افتخاری برای خودش می‌داند که اوج آن همراهی با فرماندهان مقاومت از جمله شهید سلیمانی است. چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با او. «حسین مرتضی» امروز از تحلیلگران و چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌ای در منطقه و مدیر مرکز رسانه‌ای سونار در لبنان است.

گفت‌وگوی کوتاه ما با مدیر مرکز رسانه‌ای سونار لبنان، به بیان گوشه‌ای از خاطراتش با «حاج قاسم» می‌گذرد / امان مردم

خادم مقاومت

بخش نخست گفت‌وگوی ما به بیان خاطراتی از حضور حاج قاسم در سوریه و منش او می‌گذرد. حسین مرتضی با بیان اینکه حاج قاسم در حقیقت عامل امنیت مردم و نیروهای مقاومت بود، صحبت‌هایش را از «سهل الغاب» آغاز می‌کند. منطقه‌ای در «ریف حماه» در سوریه. می‌گوید: «تروریست‌ها در حال  اخراج ساکنان و اشغال منطقه بودند. وقتی ما رسیدیم بسیاری از مردم خانه‌هایشان را ترک کرده بودند اما ساعاتی نگذشته بود که دیدیم مردم گروه‌گروه در حال بازگشت هستند. علت آن را جویا شدیم. گفتند: شنیدیم حاج قاسم در منطقه حاضر شده و ما در امان هستیم. او اجازه نمی‌دهد تروریست‌ها وارد مناطق شهری شوند.»

از خیلی‌ها شنیده‌ایم که حاج قاسم حاضر نبود پشت جبهه بماند و دائماً در خطوط مقدم بود. حسین هم به این موضوع اشاره می‌کند و از زخمی شدن حاج قاسم در نبرد حلب سال‌ها پیش از شهادتش می‌گوید. گریزی هم به معرکه «البوکمال» می‌زند؛ نبرد بین نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در یک سو و تروریست‌ها با حمایت مستقیم آمریکا در سوی دیگر؛ و حاج قاسم که با وجود کسالتش حاضر نشد جبهه را ترک کند. «با برادران رزمنده صحبت می‌کرد و می‌گفت: اگر وارد منطقه شویم «زیارت کربلا» از من هدیه خواهید گرفت.»

حسین از البوکمال به حلب می‌رود. می‌گوید: «به یاد دارم که یک بار در دانشکده نظامی حلب اجتماعی بود و برادران رزمنده در سالن حضور داشتند که حاج قاسم رسید. همراهان او وارد سالن شدند اما حاج قاسم تأخیر کرد. یکی از برادران خارج شد تا ببیند او چه می‌کند و کجاست. حاج قاسم را در حال جفت کردن کفش‌های رزمندگان یافته بود؛ انگار که از آن‌ها تبرک می‌جست. گفته بود: برای من افتخار است که خادم رزمندگان باشم.»

او  خاطره‌ای هم از یک شب قدر در حرم حضرت رقیه (سلام‌الله‌علیها) در دمشق دارد. می‌گوید: «لحظه‌های پایانی سحر بود. همه حرم را ترک کرده بودند و تنها سه چهار نفر مانده بودیم که حاج قاسم به حرم آمد تا زیارت کند و آداب شب قدر را انجام دهد. نشست کنار ضریح. مانند یک کودک گریه می‌کرد. در پیشگاه خدا تضرع می‌کرد و به اهل‌بیت متوسل می‌شد. لحظاتی بسیار معنوی را کنار او بودم.»

برای فلسطین

حسین مرتضی اما بخش دوم صحبت‌هایش را به تحلیل وضعیت منطقه پس از شهادت حاج قاسم اختصاص می‌دهد و می‌گوید: «قاسم سلیمانی سال‌ها هدف سرویس‌های اطلاعاتی بود؛ چرا که او و همراهانش در محور مقاومت عامل شکست طرح‌های آمریکا در منطقه بودند. بر این اساس معتقدم که انتقام ترور حاج قاسم و حاج ابومهدی باید یک اقدام راهبردی برای پایان پروژه آمریکا در منطقه باشد.» به عقیده او هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در منطقه و شدت بخشیدن به آن، اثری راهبردی در مراحل پیش رو دارد و به اخراج آمریکا از منطقه بهویژه از عراق و سوریه منجر خواهد شد. او اضافه می‌کند: «امروز شاهدیم که افزایش قدرت و حضور گسترده نیروهای مقاومت در منطقه آمریکا را در تنگنا قرار داده و ان‌شاءالله به تحقق این هدف راهبردی منجر خواهد شد.»

فلسطین محور جمع‌بندی صحبت‌های حسین است. به صراحت می‌گوید: «تمام آن چیزی که حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس به آن ایمان داشتند و محور مقاومت امروز آن را پیگیری می‌کند همه برای حفظ فلسطین است و در مقابل، تمام آن چه در منطقه در جریان بوده و هست - از ساختن داعش و حمایت از تروریست‌ها تا تضعیف ارتش سوریه و عراق و مقابله با نیروهای مقاومت و حمله به یمن و... - همه در راستای پایان دادن به مسأله فلسطین و منزوی کردن آن است. امروز در سالگرد شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس مشاهده می‌کنیم که مقاومت قویتر شده و آن چه در فلسطین جریان دارد محصول سرمایه‌گذاری و حمایت شهید سلیمانی است که باعث پیروزی مقاومت خواهد شد.» او معتقد است همه باید به افتخار فرماندهان مقاومت - از حاج قاسم و ابومهدی تا عماد مغنیه و سید ذوالفقار - سرمان را بالا بگیریم و ایمان داشته باشیم که در نهایت پیروزی از آن مقاومت و مسأله فلسطین است.

خبرنگار: مصطفی لشکری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.