۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 952446

احیای هویت زن مسلمان با تمسک به سیره فاطمی

فاطمه دژبرد، مدیر مرکز بانوان و خانواده آستان قدس رضوی

​​​​​​​ایام پرخیر و برکت میلاد با سعادت و فرخنده اسوه تمام‌عیار مکارم و قله رفیع فضائل، صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س)، فرصت مغتنمی است که در سایه آن می‌توان به احیای هویت زن مسلمان در پیوندی ناگسستنی با نقش‌های مؤثرش در خانواده و اجتماع و اهتمام او برای کسب حکمت و دانش پرداخت.

نقش‌هایی که کمال و بلوغ آن در شکوه مادری متبلور می‌شود، چرا که بی‌شک مادران امروز انقلاب اسلامی سرمایه‌های ارزشمند انسانی را در کانون پرمهر خانواده و با تأسی به سبک و سیره زندگی حضرت زهرا(س) به بالندگی و شکوفایی می‌رسانند. درود خداوند بر همه مادران و بانوان تمدن‌ساز ایران اسلامی باد که در مسیر زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر(عج)‌ با تمسک به سیره فاطمی، علاوه بر ایفای نقش‌های خطیر همسری و مادری و تربیت نسلی صالح، به نقش‌آفرینی‌های مؤثر اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تربیتی و ورزشی پرداخته‌اند و ترجمان عینی و عملی الگوی سوم زن تراز ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند.
واقعیت آنکه در این چند دهه از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های خوبی در حوزه زنان در بعد فردی و خانوادگی شاهد بودیم اما کمتر توانستیم نقش‌آفرینی زنان را در حوزه اجتماعی ساختارمند و به صورت الگو ارائه دهیم. در همین راستا مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی سال ۹۵ به منظور ایجاد رویکرد تحولی در آستان قدس رضوی مورد توجه قرار گرفت. با آغاز به کار مرکز امور بانوان و خانواده، این مرکز با توجه به مأموریت خود مبنی بر تعالی‌بخشی به نهاد خانواده در گستره ملی و جهان اسلام، با بهره‌گیری حداکثری از خیل عاشقان اهل‌بیت(ع) در سراسر کشور و جهان اسلام اقدام به ساماندهی، شبکه‌سازی و هدایت عملیات مراکز مردمی و غیرانتفاعی همچون مساجد و تشکل‌های مردمی فعال در عرصه خانواده با عنوان کانون‌های خانواده کرد. با توجه به اینکه یکی از اهداف مرکز امور بانوان و خانواده در حوزه زنان، فراهم کردن بستر نقش‌آفرینی اجتماعی است، نخستین پایه‌گذاری آن ایجاد کانون‌های خادمیاری در حوزه زنان و خانواده در کشور بود.
فعالیت کانون‌های خادمیاری بانوان، خانواده و خانواده شهدا در راستای گفتمان‌سازی، مهارت‌افزایی، بسترسازی، سازماندهی، شبکه‌سازی و هدایت عملیات تشکل‌های فعال در چارچوب کانون‌های محوری استانی با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های فعال در حوزه بانوان در هر استان صورت می‌گیرد و البته تاکنون توانسته منشأ برکات فراوان باشد.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.