همزمان با گزارش‌ها از وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی چین، ضرب‌آهنگ تولید و فعالیت کارخانه‌ها در اقتصادهای مهم آسیا نیز در سال ۲۰۲۳ آرام گزارش شده است.

سال ۲۰۲۳: ضرب‌آهنگ آرام تولید در آسیا و بهبود اقتصادی ناچیز چین

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری رویترز گزارش داد: فعالیت کارخانه‌ها در آسیا در ماه دسامبر (آذر/دی) ضعیف گزارش شد که شروعی متزلزل را برای موتورهای محرک تولید این قاره در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. این درحالی است که بهبود ناچیز اقتصادی در چین، مانع از احیای گسترده تقاضا شده است.

طیفی از «شاخص‌های مدیران خرید (شامخ یا PMI)» که شرکت اس‌اندپی گلوبال (S&P Global) دیروز (سه‌شنبه) منتشر کرد، حاکی از آن است که فعالیت کارخانه‌ها در بیشتر اقتصادهای قاره آسیا در پایان سال گذشته نزولی بوده است.

شاخص‌های PMI نشان می‌دهند که با کاهش فعالیت کارخانه‌های کره جنوبی و ادامه رکود در تایوان برای نوزدهمین ماه متوالی، چالش‌ها برای بازار سهام شرکت‌های فناوری در اقتصادهای آسیا ادامه دارد.

طبق شامخ کایسین (Caixin) چین، در ماه دسامبر شتاب غیرمنتظره‌ای در فعالیت‌های تولیدی این کشور صورت گرفته، اگرچه این آمار با شامخ رسمی پکن که در روز یکشنبه منتشر شد و برای سومین ماه متوالی در حالت نزولی باقی مانده بود، در تضاد است.

چشم‌اندازهای مختلفی درباره آینده اقتصاد چین، دورنما را برای شرکای بزرگ تجاری تیره و مبهم می‌کند.

وانگ ژه اقتصاددان ارشد «گروه بینش کایسین» گفت: در مجموع، با گسترش عرضه و تقاضا و ثابت ماندن قیمت‌ها چشم‌انداز اقتصادی برای بخش تولید چین در ماه دسامبر بهبود پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: هرچند یافتن شغل همچنان یک چالش بزرگ است و کسب‌وکارها درباره آینده ابراز نگرانی کرده و در حوزه‌هایی از جمله استخدام، خرید مواد خام و مدیریت موجودی همچنان محتاط هستند.

پکن در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از سیاست‌ها را ارائه کرده تا بهبود وضعیت پسا کرونا را شدت بخشد اما دومین اقتصاد بزرگ جهان تلاش می‌کند که در بحبوحه یک بحران شدید مسکن و خطرات بدهی دولت محلی، تقاضای اندک جهانی، شتاب بیشتری بگیرد.

در هر کجای دیگر قاره آسیا، شامخ نشان می‌دهد که فعالیت در بخش‌های کارخانه‌ای مالزی و ویتنام در حالت رکود باقی مانده درحالی که در اندونزی کمی شتاب گرفته است.

شامخ هند برای ماه گذشته میلادی روز چهارشنبه منتشر خواهد شد و برای ژاپن هم روز پنجشنبه ارائه می‌شود.

درحالی که شامخ دسامبر آسیا عمدتا نزولی است، سایر شاخص‌های اخیر به بهبود اقتصاد پسا کرونا در منطقه آسیا اشاره دارد.

داده‌ها در روز دوشنبه حاکی از این بودند که با کمک تولید و ساخت‌وساز بیشتر، تولید ناخالص داخلی سنگاپور در ماه دسامبر نسبت به سال قبل افزایش یافته است. همچنین صادرات کره جنوبی در ماه دسامبر با سرعتی آهسته افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.