هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، به سوالاتی درباره نقش گروه تروریستی داعش در حمله تروریستی اخیر در کرمان پاسخ داد.

کاخ سفید: ارتباطی میان حمله تروریستی در کرمان و جنگ غزه وجود ندارد

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است در پاسخ به این که آیا با توجه به این که گروه تروریستی داعش اعلام کرده مسئولیت حمله تروریستی در کرمان را بر عهده گرفته است، ارزیابی آمریکا نیز همین است و تحلیل آمریکا درباره افزایش قدرت داعش چیست؟ گفت: ما گزارش‌ درباره این که داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است، دیده‌ایم. مطمئنا، ما در جایگاهی نیستیم که درباره این ادعا از سوی داعش تردید کنیم.
کربی در ادامه بیان کرد: ارزیابی کمی یا کیفی قدرت آن‌ها(داعش) بر اساس فقط این رخداد دشوار است. همان طور که قبلا گفته‌ایم، می‌گویم که داعش هنوز یک تهدید تروریستی پابرجا است.
این مقام شورای امنیت ملی آمریکا وجود ارتباط میان تحولات غزه و این حادثه تروریستی در ایران را رد کرده و گفت که آمریکا فعلا به چنین شواهدی دست نیافته است.
اظهارات کربی در پی این مطرح می‌شود که رسانه‌ها گزارش دادند گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجارهای تروریستی روز چهارشنبه در کرمان را برعهده گرفته است.
طبق بیانیه‌ای که این گروه تروریستی در کانال‌های تلگرامی وابسته به خود منتشر کرده، انفجارهای روز چهارشنبه توسط ۲ عامل انتحاری انجام گرفته است.
انفجارهای تروریستی عصر چهارشنبه همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج «قاسم سلیمانی» و هم‌رزمانش در گلزار شهدای کرمان باعث شهادت ۸۴ نفر و مجروح‌شدن ۲۸۴ نفر دیگر شده است.
در پی وقوع این انفجارها و شهادت شماری از مردم ایران، کشورهای بسیاری در جهان با ارسال پیام‌هایی، این حملات را محکوم و با خانواده‌های قربانیان و همچنین دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.
کربی در بخش دیگری از این نشست خبری به مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه پرداخته و گفت که روسیه به دنبال دریافت موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از ایران است.
با این وجود، کربی گفت: در حال حاضر، فکر نمی‌کنیم که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه تحویل داده باشد. اگرچه، آمریکا نگران پیشروی فعالانه گفت‌وگوهای روسیه با ایران برای دریافت موشک‌های بالستیک کوتاه برد است.
این مقام ارشد کاخ سفید با اشاره به سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ایران در سپتامبر ۲۰۲۳ و نمایش موشک‌های بالستیک کوتاه برد ابابیل به او توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران، گفت که ارزیابی واشنگتن این است که روسیه قصد دارد از ایران سامانه‌های موشکی خریداری کند.
کربی مدعی شد که ایران و روسیه هنوز یک توافق برای خریداری این‌موشک‌ها انجام نداده‌اند.
اظهارات کربی در پی این مطرح می‌شود که دولت آمریکا ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق ارائه پهپادهای جنگی به آن را از سال گذشته، دستمایه مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره همکاری دفاعی تهران-مسکو قرار داده است.
ادعای عرضه پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه از سوی مقامات ایران بارها رد شده است.
مقامات ایران گفته‌اند برخلاف مداخلات آشکار غرب در جنگ اوکراین، ایران از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نمی‌کند.
مسکو نیز گفته در جنگ اوکراین، بر خلاف کی‌یف بر صنایع نظامی داخلی متکی است و ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی را رد کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.