از زمان عملیات طوفان الاقصی تا به امروز رویکرد جریان مقاومت در عراق و سوریه حمایت مستقیم از مردم غزه بوده که این امر می تواند با ادامه جنگ صهیوینست ها بر علیه مردم بی دفاع غزه منجر به چالش و تنش بزرگ در منطقه برای نظامیان آمریکایی باشد.

پشت پرده ششمین سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه چیست؟ / سفری از جنس دستکش مخملی دست آهنی

تحولات  منطقه این روز ها به سمت پیچیدگی و گستردگی در حال حرکت است. از یک طرف آنتونی بلینکن  وزیر خارجه آمریکا  در حساب کاربری خود در ایکس (توئیتر) به سفرش به منطقه اشاره کرد و می گوید: من به منطقه بازمی گردم تا فعالیت دیپلماسی بیشتری در مورد وضعیت غزه انجام دهم و از طرف دیگر روز پنجشنبه ایالات متحده آمریکا با یک  پهپاد مقر بسیج مردمی در بغداد، را منهدم و دونفر از فرماندهان آن از جمله ابوتقوی السعیدی فرمانده عملیات تیپ ۱۲ الحشدالشعبی و معاون او را به شهادت می رسانند. بلافاصله پس از این اقدام پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در یک نشست مطبوعاتی درباره حمله روز پنجشنبه(۴ژانویه)  به مقر حشدالشعبی در بغداد را پاسخی به حملات این گروه به پایگاه های نظامی آمریکا در طی سال گذشته میلادی بیان می کند.این در حالی است که اقدام نظامیان آمریکایی در دوره بایدن کاملاً با اقدامات آنان در دوره ترامپ یکسان است و این موضوع بیان‌کننده آن است که آنچه در این دو دوره در سوریه و عراق روی داده، فقط سیاست ریاست‌جمهوری نبوده بلکه دقیقاً مورد قبول و حتی توصیه پنتاگون بوده است.

حمایت های آمریکا از اسرائیل

در همین زمینه دکتر عماد هلالات کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس، با اشاره به ادعای وزیرخارجه آمریکا برای سفر به منطقه و گفتگو درباره فلسطین، گفت: آنتونی بلینکن در حالی از چهارمین سفر خود به منطقه سخن می گوید که بمباران و جنگ علیه شهروندان بی پناه فلسطینی با حمایت مالی، سیاسی و نظامی و تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی در حال جریان می باشد.

وی با اشاره به اهداف مهم سفر بلینکن به غرب آسیا به ویژه در بحث مسئله  تجارت دریایی در باب المندب، افزود:دریای سرخ یکی از مکان های مهم تجارت دریایی برای کشورهای اروپایی به ویژه هم پیمانان آمریکا است بطوریکه بیش از ۱۵درصد ازحمل و نقل های غربی ها از این دریا عبور می کند اما با توجه به جنگ هفتم اکتبر و هشدار انصارالله به کشتی های ارسالی به سرزمین های اشغالی، تنش ها میان واشنگتن و صنعا بالا گرفته و آمریکایی ها توان مقابله و رویارویی با انصارالله را ندارند.

او تصریح کرد: کمتر از یک ماه پیش ایالات متحده به دنبال تشکیل ائتلاف دریایی با کشورهای منطقه و هم پیمان خود در دریای سرخ بود اما هیچ یک از اعراب خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات حاضر به حضور در این شوی تبلیغاتی آمریکایی، اسرائیلی در باب المندب نشدند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکایی ها می خواهند از طریق سفر بلینکن به خاورمیانه  اعلام کنند کاخ سفید به دنبال ارعاب و تهدید در منطقه نمی باشند، گفت: واشنگتن به دنبال حل و فصل مسالمت آمیز تجارت دریایی در دریای سرخ است و حضور بلینکن در  خاورمیانه تعهد و اطمینان خاطر برای عدم گسترش جنگ به متحدین منطقه ای خود از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

انصارالله پای مردم غزه تا آخر ایستاده

هلالات در ادامه اظهار کرد: البته این سفر به معنای کاهش تنش میان انصارالله و اسرائیل نخواهد بود بلکه  رهبران یمنی بار ها اعلام کردند تا پایان کامل محاصره غزه و ارسال مواد غذایی و دارو به نوار غزه اجازه عبور حتی یک قایق متعلق به رژیم صهیوینستی را نخواهند داد.

وی با اشاره به اینکه برخی منابع غربی – عربی از احتمال دیدار و گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با نخست وزیر عراق  در طی این سفر سخن می گویند، افزود: واشنگتن به دنبال ایجاد وضعیت با ثبات در عراق می باشد و حتی حاضر است برای بقای خود در عراق هرچند با عده ای کم(نیروی نظامی) حضور داشته باشد ولی جایگاه و رویکردهای استعماری خود را انجام دهد این در حالی است که محمد شیاع السودانی روز گذشته( جمعه)  از تشکیل کمیته دوجانبه برای برنامه ریزی خروج نیروهای «ائتلاف بین‌المللی» به سرکردگی آمریکا از عراق خبر داد و شاید یکی از دلائلی که آنتونی بلینکن در حساب کاربری خود در ایکس (توئیتر) به سفرش به منطقه اشاره کرد ترس از تصمیم بغداد درباره اخراج سربازان آمریکایی باشد.

او تصریح کرد: حمله روز پنجشنبه پهپادهای آمریکایی به مقر بسیج مردمی در بغداد وشهادت دو تن از فرماندهان مقاومت عراق به ویژه ابوتقوی السعیدی فرمانده عملیات تیپ۱۲ می تواند شمارشی برای اخراج سربازان آمریکایی از عراق باشد، این در حالی است که خیلی از تحلیگران آن را به مسئله جنگ هفتم اکتبر در ارتباط می دانند، اما در طی یک سال گذشته تعداد حملات به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و سوریه نسبت به گذشته شدت یافته است و حمله روز پنجشنبه آمریکا به مقر الحشدالشعبی پاسخی به این حملات بوده است.

چالش بزرگ در انتظار سربازان آمریکایی در منطقه

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه اظهار داشت: از زمان عملیات طوفان الاقصی تا به امروز رویکرد جریان مقاومت در عراق و سوریه حمایت مستقیم از مردم غزه بوده که این امر می تواند با ادامه جنگ صهیونیست ها بر علیه مردم بی دفاع غزه منجر به چالش و تنش بزرگ در منطقه برای نظامیان آمریکایی باشد.

هلالات با اشاره به اینکه آمریکایی ها بارها از طریق عمانی ها برای ایران پیام ارسال کردند وشاید سفر وزیر خارجه آمریکا حامی پیام مهمی برای تهران باشد، گفت: بارها مقامات کاخ سفید به تهران اعلام کردند به دنبال تنش و درگیری در منطقه با جمهوری اسلامی ایران نمی باشند چراکه شرایط آمریکا به هیچ وجه اجازه این کار را به واشنگتن نمی دهد. حتی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنان و موضع گیری های مختلفی عنوان کرد ایالات متحده آمریکا هیچگاه اشتباهات عراق و افغانستان را تکرار نخواهند کرد.

وی در پایان اظهار داشت: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مراسم یادبود فرماندهان مقاومت  حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اعلام کرد که عراق با آمریکا قرارداد مشارکت راهبردی و روابط دیپلماتیک دارد و به این ترتیب اصول اصلی روابط بین‌الملل و آنچه در منشور سازمان ملل در مورد برابری حاکمیت بین کشورها و ممنوعیت استفاده از زور در روابط بین‌الملل تصریح شده، با حمله روز گذشته آنها به مقر بسیج مردمی عراق  نقض شده‌است.امروز در عراق مسئله خروج سربازان آمریکایی بعنوان یک مطالبه عمومی درمیان نخبگان سیاسی و نظامی مبدل شده و این امر تنها با وحدت و انسجام دولت و ملت عراق امکان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.