برخلاف تصور عامه مردم، زندگی در انگلستان اصلاً آسان نیست. روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» در گزارشی از انتظار حدود ۱۵ میلیون نفر از مردم انگلستان، به مدت یک ماه در صف نوبت برای ویزیت پزشک عمومی خبر داده است.

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟

به گزارش آمارهای رسمی و روزنامه‌های بریتانیایی، زندگی مردم در کشورِ پادشاهی-موروثی انگلستان، به سختی می‌گذرد و در رفع نیازهای اولیه درمانی، بهداشتی و معیشتی، دچار بحران‌های شدید شده‌اند که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم.

یک ماه انتظار برای ویزیت پزشک عمومی

به گزارش رسانه انگلیسی دیلی میل(daily mail) «میلیون‌ها نفر در انگلستان، بیش از یک ماه منتظر می‌مانند تا بتوانند یک پزشک عمومی را ملاقات کنند.»

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش دیلی میل از انتظار یک ماهه میلیون‌ها نفر در انگلستان برای ویزیت پزشک عمومی

براساس این گزارش، «در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۴/۹ میلیون نفر به مدت یک ماه در صف انتظار قرار داشتند تا بتوانند به ویزیت پزشک عمومی بروند. این عدد در سال گذشته حدود ۱۲/۸ میلیون نفر بود که رشد بسیار زیادی داشته است.» دیلی میل نوشت: «از ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۳(مدت ۶ ماه) تعداد ۲۸ هزار مورد، مرگ بیش از حد انتظار به ثبت رسیده است که این افزایش، بیشتر در سنین ۵۰ تا ۶۴ سال رخ داده و اکثر آن‌ها به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری همچون دیابت فوت کرده‌اند.» به عبارتی دیگر، این افراد به دلیل صف‌های طولانی نتوانستند به پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی را به موقع انجام دهند، کشته شدند.

در سال ۲۰۲۲، مسئولین دولتی بریتانیا برای حل مشکل صف‌های میلیونی ویزیت پزشک، وعده‌هایی را به مردم دادند. به گزارش گاردین، بعد از آنکه دولت بریتانیا وعده داد همه مردم می‌توانند بعد از ۱۴ روز، یک نوبت برای ویزیت پزشک عمومی دریافت کنند، تعداد افراد در صف انتظار به ۳۸ میلیون نفر رسید و این بحران، تشدید شد.

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش گاردین از تشدید بحران صف انتظار پزشک در انگلیس

نمودار زیر بر اساس داده‌های NHS(سیستم بهداشت و درمان دولت انگلستان) طراحی شده است. طبق این نمودار، در ماه آگوست ۲۰۲۳، حدود ۴/۵ میلیون نفر در لیست انتظار NHS قرار داشتند. این عدد در ماه آگوست سال ۲۰۰۷، حدود ۲۴۰۰ هزار نفر بوده است. جالب‌تر آنکه در ماه آگوست امسال، اسامی حدود ۴۰۰ هزار نفر، بیش از ۵۲ هفته بود که در لیست انتظار قرار داشت.

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش NHS از لیست انتظار بیماران انگلستان

دیلی میل در ادامه نوشت: «شخصی به نام رونالد هریس از شهر هرفورد(Hereford)، پس هفته‌ها انتظار برای ملاقات با یک پزشک عمومی به دلیل مشکلات روانی، خودکشی کرد. جسد شخصی به نام کین کارلون ۳۴ ساله، در خانه‌اش پیدا شد. هم خانه‌ای او گفت که کین به دیابت مبتلا بود اما نتوانست برای ملاقات با پزشک عمومی، نوبت دریافت کند.»[۱]

سوء تغذیه در انگلستان

صف‌های انتظار طولانی برای ویزیت پزشک در انگلستان، صرفا به بیماران عادی محدود نمی‌شود. به گزارش روزنامه گاردین و بر اساس داده‌های NHS، سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نفر به دلیل گرسنگی شدید و سو تغذیه، در بیمارستان بستری شدند که این عدد نسبت به ده سال قبل، ۳ برابر شده است و میلیون‌ها نفر از کمبود آهن و ویتامین رنج می‌برند.

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش گاردین از سوء تغذیه چند صد هزار نفری مردم انگلیس

سوء تغذیه در انگلیس به سال‌های اخیر محدود نمی‌شود. بر اساس نمودار زیر، در سال ۲۰۱۵-۱۶، تعداد ۱۸۴۵۲۸ روز-تخت مورد سوء تغذیه گزارش شده است.[۲]

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش گاردین از سوء تغذیه مردم انگلیس در دهه گذشته


گرانی شیر خشک، جان نوزادان را به خطر انداخت

به گزارش گاردین، «ناتوانی در جلوگیری از افزایش قیمت شیر خشک در انگلستان، کودکان را در معرض خطر قرار داده است. کارشناسان بالینی هشدار داده‌اند که هزینه‌های فزاینده شیر خشک، منجر به بحران گرسنگی نوزادان شده و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.»

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش گاردین از بحران گرانی شیر خشک در انگلیس

گاردین ادامه داد: «خانواده‌هایی که پول خرید شیر خشک را ندارند، از غذا دادن به نوزادانشان خودداری می‌کنند، مقدار آب اضافه شده به شیر خشک را از حد مجاز بیشتر می‌کنند و شیرخشک‌های تاریخ گذشته یا نیمه مصرف شده را از اینترنت خریداری می‌کنند.» در ادامه این گزارش آمده است: «کالج سلطنتی مامایی، در نامه‌ای از وزرا خواسته است تا برای مادران بچه‌دار، کوپن در نظر بگیرند. اما این عدد حدود ۸/۵ پوند در هفته است و حتی قیمت ارزان‌ترین شیر خشک را پوشش نمی‌دهد.»[۳]

مردم انگلیس: سال بعد همه چیز گران می‌شود

یوگاو(You Gov) یک موسسه مطالعاتی است که در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و مقر اصلی آن در لندن قرار دارد. این موسسه، در حوزه پژوهشیِ بازارهای معاملاتی سابقه درخشانی دارد. یوگاو از مردم انگلیس پرسیده است که «در سال آینده، انتظار دارید چه اتفاقی برای قیمت چیزهایی که می‌خرید رخ دهد؟»

۳۲ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی معتقدند که قیمت‌ها به مقدار زیادی افزایش می‌یابد و ۵۲ درصد آن‌ها معتقد بودند که قیمت‌ها به مقدار کمی بالا خواهد رفت. بر اساس این نظر سنجی، در مجموع ۸۴ درصد از مردم انگلیس معتقدند که در سال ۲۰۲۴، افزایش قیمت‌ها را در زندگی خود تجربه می‌کنند و تنها ۷ درصد گمان می‌کنند که قیمت‌ها ثابت خواهد ماند.

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟
گزارش You Gov از انتظار تورمی مردم انگلیس برای سال ۲۰۲۴


در انگلستان از هر ۱۰ کودک، یک نفر بی‌خانمان است

به گزارش رسانه انگلیسی گاردین، از هر ۱۰ کودک در لندن، یک کودک به طور موثر بی‌خانمان است. تعداد کودکان زیر ۱۸ سال انگلیس که در اسکان‌های موقت زندگی می‌کنند، به ۱۳۹ هزار نفر رسیده است و اغلب آن‌ها، متعلق به پایتخت (لندن) هستند.[۴]

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش گاردین از کودکان بی‌خانمان در انگلیس


مراجعه ۳ میلیون نفر به بانک غذایی در انگلیس 

«Trussell Trust» یک نهاد خیریه در انگلستان است که نوعی بانک غذایی به شمار می‌رود و برای زنده ماندن فقرا در این کشور، فعالیت می‌کند. به گزارش این نهاد خیریه، «بین سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، تعداد بی‌سابقه‌ای به این نهاد مراجعه کردند و در طول این سال، ۷۶۰.۰۰۰ نفر مجبور شدند برای اولین بار به بانک غذایی پناه ببرند. بر اساس آمار رسمی موسسه Trussle Trust، در سال گذشته تعداد ۲.۹۸۶.۲۰۳ نفر به بانک غذایی این موسسه مراجعه داشته اند.»

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش Trussell trust از مراجعه میلیونی مردم انگلیس به بانک غذایی برای زنده ماندن


بحران فقر و بی‌خانمانی برای سالمندان در انگلیس

Big Issue یک روزنامه خیابانی است که در سطح جهانی منتشر می‌شود. این روزنامه، پرتیراژترین روزنامه خیابانی جهان به شمار می‌رود. روزنامه خیابانی، به روزنامه‌هایی گفته می‌شود که توسط افراد بی‌خانمان و در خیابان‌ها به فروش می‌رسد. این روزنامه‌ها عمدتا مسائل مربوط به فقرا و بی‌خانمان‌ها را پوشش می‌دهند. Big Issue در گزارش اخیر خود نوشت: «سالمندان بی‌خانمان و گرسنه، تبدیل به یک بحران خاموش شده اند.»

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش Big Issue از بحران فقر و بی‌خانمانی سالمندان در انگلیس

بیگ ایشو ادامه داد: «بحرانی خاموش در قلب شهر لندن در حال رخ دادن است. بی‌خانمانی و فقر غذایی مسائلی است که دهه‌ها جوانان و افراد میان سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اخیرا فقر و بی‌خانمانی دامن افراد مسن را هم گرفته است. واقعیت آن است که تعداد قابل توجهی از لندن نشین ها، خود را بی‌خانمان می‌بینند و برای یافتن غذای مغذی، تلاش می‌کنند.»[۵]

حمام رفتن در بریتانیا سخت شد!

مردم انگلیس علاوه بر انتظارهای طولانی برا ویزیت یک پزشک عمومی و نگرانی‌های فراوان برای گران شدن کالاها، نمی‌توانند با خیال راحت به حمام بروند و این، یک معضل برای مردم بریتانیا حساب می‌شود. از آن جایی که هزینه‌های انرژی در انگلیس بسیار زیاد است و تعداد قابل توجهی از پرداخت آن عاجز هستند، موسسه You Gov در یک نظر سنجی پرسیده است: «زمانی که می‌خواهید دوش بگیرید، تمایل دارید آن را[سیستم گرمایش] قبل از قبل از ورود به حمام روشن کنید یا درست زمانی که به حمام می‌روید؟» از این سوال مشخص می‌شود که چه مقدار هزینه‌های انرژی در انگلیس وخیم است که تفاوت دارد سیستم گرمایش آب حمام را قبل از ورود روشن کنند یا وقتی وارد شدند.

زندگی در انگلستان چگونه است؛ سخت یا نرمال؟


گزارش You Gov از بحران دوش گرفتن در انگلیس

بر اساس این نظرسنجی، ۲۳ درصد از شرکت کنندگان پاسخ دادند که پیش از رفتن به حمام، سیستم آن را روشن می‌کنند. ۵۶ درصد پاسخ دادند که درست در زمان ورود به حمام و ۱۷ درصد از آن‌ها پاسخ دادند که بعد از ورود به حمام روشن می‌کنند که نشان می‌دهد این اختلاف زمانی چند ثانیه‌ای، چه مقدار در هزینه‌های انرژی موثر است. اما نکته‌ای که وخامت موضوع را نشان می‌دهد، این است که ۳ درصد شرکت کنندگان پاسخ دادند که اصلا دوش نمی‌گیرند.

[۱]-https://www.dailymail.co.uk/health/article-۱۲۸۷۱۲۲۳/Millions-waiting-month-GP-patients-heading-overstretched-E-departments-giving-entirely-delays-hit-record-levels-new-figures-show.html

[۲]-https://www.theguardian.com/society/۲۰۱۶/nov/۲۵/huge-rise-in-hospital-beds-in-england-taken-up-by-people-with-malnutrition

[۳]-https://www.theguardian.com/society/۲۰۲۳/dec/۲۷/cost-formula-babies-risk-doctors-charities-health

[۴]-https://www.theguardian.com/society/۲۰۲۳/dec/۱۰/one-in-۱۰-children-in-parts-of-london-are-effectively-homeless-data-show

[۵]-https://www.bigissue.com/opinion/elderly-homeless-london-soup-kitchen/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.