رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس گفت: در سال جاری بیش از ۱۰ طرح پشتیبان صنایع دستی به همت بانوان هنرمند در سطح شهرستان اجرایی شده است.

اجرایی شدن ۱۰ طرح پشتیبان صنایع دستی در طبس

به گزارش قدس آنلاین،  محمد عرب صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه دستاوردها و توانمندی ها با عنوان روایت پیشرفت به مدت یک هفته در شهرستان طبس برگزار شد.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان همانند سایر ادارات به بیان مهمترین اقدامات و پروژه های اجرا شده در شهرستان طبس پرداخته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس با اشاره به اینکه این نمایشگاه از ۹ لغایت ۱۴ دی ماه در شهر طبس برگزار شد، تصریح کرد: غرفه سازی بر اساس الگوهای معماری بومی و اجرای خانه بوم گردی، معرفی آداب و رسوم و تولید زنده صنایع دستی در رشته های گیوه بافی، پخل بافی، قلم زنی، تولیدات چرمی، سفال و سرامیک، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و سبد بافی به همراه حضور یکی از دفاتر گردشگری شهرستان و معرفی ظرفیت های این حوزه و ارائه مهمترین اقدامات صورت گرفته از مهمترین برنامه های میراث فرهنگی این شهرستان در نمایشگاه بوده است.

عرب این نمایشگاه را ابعاد کوچکتری از نمایشگاه بین المللی گردشگری برشمرد و افزود: در واقع در این نمایشگاه برای رویداد بزرگتری آماده شدیم.

وی استقبال از نمایشگاه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استحضار مردم رسیده است.

عرب بیان داشت: از مهم ترین اقدامات صورت گرفته می توان به کمک برای ثبت جهانی ژئو پارک جهانی طبس و آماده سازی و معرفی ژئو سایت های تحت نظارت اشاره کرد.

وی از ثبت سه کاروانسراهای جهانی چهل پایه، ده محمد و خان در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت: این کاروان سراها به تازگی به همراه ۵۱ کاروانسرای دیگر کشور ثبت جهانی شده که نام طبس را بیش از پیش به گوش جهانیان خواهد رسانید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس با بیان اینکه در این شهرستان در حال حاضر ثبت ۶۷ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی، ثبت ۶ اثر در فهرست میراث معنوی کشور، ثبت ۱۳ اثر در فهرست میراث طبیعی – ملی کشور صورت گرفته است، یادآور شد: همچنین ثبت ۶ اثر تاریخی، یک اثر طبیعی و یک اثر معنوی در شرف و در دست اقدام است.

عرب اضافه کرد: راه اندازی ۳۹ اقامتگاه بوم گردی در سطح شهرستان، راه اندازی ۳۳ مورد تأسیسات گردشگری، پرداخت تسهیلات به طرح های گردشگری و صنایع دستی به مبلغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، شروع عملیات اجرایی بازارچه صنایع دستی شهرستان در حاشیه میدان آستان مبارک، مرمت و بهسازی ۱۵ اثر تاریخی در قالب مشارکت با مالکین، مرمت و بهسازی و ساماندهی باغ تاریخی گلشن با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال، مرمت و بهسازی بافت های تاریخی اصفهک و نایبند با مشارکت اهالی، صدور مجوز و واگذاری زمین برای اجرای طرح های گردشگری و صنایع دستی به تعداد ۲۶ مورد، تأمین زیرساخت های مناطق گردشگری و بافت ها و بناهای تاریخی به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال، شروع مرمت کاروانسراهای ثبت جهانی با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از دیگر فعالیت ها و تلاش های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مسیر توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در طبس بوده است.

وی توجه به صنایع دستی و ایجاد مشاغل خانگی با هدف کمک به اقتصاد خانواده ها و ایجاد درآمد مکمل و استفاده از ظرفیت بانوان را یکی از مهمترین برنامه های اداره میراث فرهنگی ای شهرستان عنوان کرد و گفت: تاکنون ۴ رشته صنایع دستی شهرستان احیاء و در مسیر توسعه و ترویج قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس ادامه داد: بعد از هنر قلم زنی، مس گری و پخل بافی و سبد بافی که از هنرهای اصیل شهرستان هستند، ایجاد و توسعه کارگاههای گیوه بافی یکی از مهمترین اولویت های در حوزه صنایع دستی است.

عرب از صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و راه اندازی کارگاه های صنایع دستی به تعداد ۳۰ مورد در سطح شهرستان خبر داد و افزود: در سال جاری بیش از ۱۰ طرح پشتیبان صنایع دستی به همت بانوان هنرمند در سطح شهرستان اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی بیش از ۱۶ اقامتگاه بوم گردی و ۸ طرح گردشگری شامل هتل و مجتمع در سطح شهرستان در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.