۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱
کد خبر: 953477

لزوم هوشیاری نسبت به تکرار «یوم النکبه»

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا

با کوچ اجباری مردم غزه، در آینده باید شاهد اجرای گام به گام برنامه های خطرناک اسرائیل برای دیگر شهرها از جمله کرانه غربی و بیت المقدس باشیم، اتفاقی که یک بار در یوم النکبه و سالروز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی شاهد آن بودیم.

این روزها و در حالی که سربازان تا بن دندان مسلح صهیونیست در پیشبرد اهداف نظامی خود در باریکه غزه ناتوان به نظر می رسند، همزمان بحث بر سر آینده این منطقه به یک سوژه داغ در محافل رسانه ای رژیم اشغالگر تبدیل شده است. اخیرا هم برخی رسانه های اسرائیل به عنوان یک راه حل، مدعی شده اند که تل آویو در حال مذاکره با کشورهای آفریقایی رواندا، کنگو و چاد برای انتقال ساکنان غزه به این مناطق است، موضوعی که به سرعت از سوی سه کشور رد شد.

مطرح شدن گمانه زنی ها در مورد کوچاندن اجباری فلسطینی ها از طرح و توطئه پنهان صهیونیست برای آینده غزه حکایت دارد. اما اجرای چنین دسیسه ای چقدر امکانپذیر است؟

همانگونه که گفته شد چنین برنامه ریز ای در حالی است که جنگ در غزه سه ماهگی خود را پشت سر گذاشته و در طول تاریخ این یکی از جنگ های پیچیده و نامتقارن بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تلقی می شود. در این راستا و پس از ناکامی در عملیات نظامی برای نابودی حماس، تل آویو برنامه هایی را برای تغییر معادلات منطقه ای و داخلی در دستور کار خود قرار داده است. آنها می خواستند در هفته های نخست، عملیات هفتم اکتبر را به یک عملیات شکست خورده تبدیل نمایند و حتی در سه روز نخست تا روز دهم اکتبر ارتش صهیونیستی چندین نوبت عملیات نظامی در شهر غزه انجام داد که هیچ دست آوردی برای این رژیم به همراه نداشت. بلافاصله اسرائیلی ها  طرح بمباران های گسترده هوایی را در دستور کار خود قرار دادند و متاسفانه در نتیجه این روند تا امروز بیش از 23هزار نفر زن و کودک بی گناه به شهادت رسیدند و 56هزار نفر نیز زخمی شدند. در نتیجه حملات تمامی زیر ساخت های شهر غزه نابود شده است و این در حالی است که طبق گفته مقامات کابینه رژیم صهیونیستی، تل آویو تا رسیدن به سه هدف بزرگ خود یعنی نابودی زیر ساخت های شهر غزه، خلع سلاح رزمندگان حماس و جهاد اسلامی و در نهایت اخراج تمام ساکنان شهر غزه به خارج از این سرزمین به حملات خود ادامه خواهد داد.

در این مقطع هم بطور کلی هدف رژیم صهیونیستی، تبدیل کردن بحران غزه به ضد بحران است. در این مسیر طرحی که رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا و غرب تهیه دیده این است که پس از بمباران و نابودی غزه، مردم آن را به سایر کشورها انتقال دهد. واشنگتن هزینه اخراج مردم غزه را تقبل کرده و به همین دلیل در هفته گذشته آستین وزیر دفاع آمریکا با برخی از  سران کشورهای عربی دیداری داشته بود و آنها را متقاعد کرده بود تا اهالی غزه  را به این کشورها تبعید نماید. البته آنها با این مسئله موافقت نکردند و اکنون رویکرد غرب به سمت کشورهای آفریقایی رفته است. پس به اعتقاد آنها باید اهالی غزه به مدت طولانی و ناپایدار در سرگردانی باشند و سپس در بین سه کشور آفریقایی رواندا، کنگو و چاد تقسیم شوند. پس از آن محدود اهالی باقی‌مانده غزه تحت مدیریت رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان و سازمان ملل اداره شوند. پس به نظر می‌رسد آنچه در حال رخ دادن است ناشی از هدف گذاری اشغالگران است و متاسفانه سکوت کشورهای عربی نیز نشان می‌دهد عملیاتی کردن این اقدام کاملا جدی است. این مورد توافق واشنگتن و تل آویو قرار گرفته و اگر جامعه جهانی سکوت کند ممکن است به زودی این برنامه نهایی شود و قطع آب، برق، گاز و عدم دارو و غذا و شرایط دشوار زندگی در غزه نشانه ای از این مسئله است.

تل آویو با توجه به سکوت جامعه جهانی به ویژه کشورهای عربی و اسلامی درصدد بیرون راندن ساکنان غزه است و می خواهد این شهر را بطور کلی از صحنه جغرافیای فلسطین نابود سازد و شهرک های یهودی نشین ایجاد کند. لذا در این مقطع کشورهای مسلمان و عرب رسالت بزرگی دارند. آنها باید به مسئولیت خود در برابر مردم غزه عمل کنند و اتحادیه عرب با تشکیل جلسه ویژه در سطح سران درباره این  برنامه صهیونیست ها تصمیم نهایی را بگیرد. در گام نخست بی معطلی ابتدا باید کلیه مناسبات کشورهای عربی با اسرائیل قطع شود و در مرحله بعد یک ارتش بازدارنده از کشورهای عرب  برای جلوگیری از اخراج مردم غزه تشکیل شود. در غیر این صورت با کوچ اجباری، در آینده باید شاهد اجرای گام به گام برنامه های خطرناک اسرائیل برای دیگر شهرهای فلسطین از جمله کرانه غربی و بیت المقدس باشیم، اتفاقی که یک بار در یوم النکبه و سالروز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی شاهد ان بودیم و هرگز نباید اجازه تکرار آن را بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.