مدیرکل دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی را نوا سازِ وحدت در عین کثرت دانست و گفت: این رویداد یکپارچگی «ایران فرهنگی» را به نمایش می‌گذارد.

جشنواره موسیقی نواحی یکپارچگی ایران فرهنگی را به نمایش می‌گذارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، امیرحسین سمیعی همزمان با آغاز مرحله ملی شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران پیامی را منتشر کرد که متن آن بدین شرح است: «اگر فرهنگ و هنر دیرینه ترین عامل همگرایی مردمی و توانمندترین مولفه هویت ملی و شخصیت ایمانی مردمان این سرزمین سربلند باشد؛ بی‌تردید باید از «موسیقی» به عنوان فراگیرترین مولفه این هویت اجتماعی، در تاریخ فرهنگی پرفراز و نشیب این سامان، یاد کرد.

از این منظر، شناسایی درست وارزشمند این عرصه و تبیین ارزش‌های واقعی موسیقی نواحی و جان مایه‌های مکتبی این گونه هنری- از جمله نیایش‌ها و ستایش‌های خدامحور و مدح خالصانه فضائل انسان ساز اولیاء الهی و شرح آموزه‌های روحبخش اهل بیت عصمت و طهارت(ع) - در کنار بازشناسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این حوزه قوام یافته در پهنه فرهنگی ایران اسلامی، ضرورتی فراتر از یادآوری‌های فصلی و سلیقه‌های فردی و دغدغه‌های گروهی است.

این مهم علاوه براهمیت و اعتبار ذاتی، از آن روی تاملی مضاعف می‌خواهد که توانسته است نگرش محوری نوبت شانزدهم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کشور، یعنی تحقق راهبرد اصولی دولت مستقر، مبنی بر «عدالت فرهنگی» و مردمی شدن هنر و گسترش اقلیمی مخاطبان و استعدادهای پیدا و پنهان این حوزه و نهایتا حرکت در مسیر ضروری «بازسازی فرهنگی»، از طریق ذائقه شنیداری مخاطبان تشنه تماشای این هنر، از لایه تفوق موسیقی روزمره به مرتبه تامل در موسیقی ناب را سامان بخشد.

نگرشی که خود را پس از شناسایی برگزیدگان منطقه‌ای خود، اینک در گستره‌ای ملی و در رنگین کمانی گوش نواز از تنوع در ریتم و ساز و کلام و پوشش و کسوت، به مشتاقان صمیمی خود می‌نمایاند.

نکته ضروری بررسی نتایج تغییر رویکردهای این نوبت از این جشنواره و کیفیت هنری اجراهای صحنه‌ای و غنای پژوهش‌های ارائه شده و همچنین دستاوردهای پایدار یا مقطعی آن را به فرصتی پس از برگزاری و صد البته نگاه اندیشه‌ور و نقدهای منصفانه و گشایشگر کارشناسان این حوزه باید سپرد اما آنچه هم اینک در پیش روی همگان مرور می‌شود، گستره‌ای شریف و شوق پرطنینی است که از تداوم و پویایی موسیقی نواحی، به عنوان مقوله‌ای زنده و جریان‌ساز، روایت‌هایی گرم و نزدیک دارد و در فواصل رنگارنگ تار و پود موسیقایی خود، یکپارچگی «ایران فرهنگی» از روزگاران دیرین تا امروز این سرزمین را در نهایت اصالت و شکوه، به گوش جان می‌رساند و به روشنی می‌توان شایستگی و زیبایی ظرفیت‌های این حوزه، برای گسترش مرزهای فرهنگی‌مان و عمق بخشی هنرمندانه به مولفه‌های آیینی و ارزش‌های آرمانی و عقیدتی مردم این کشور را به گونه‌ای روزافزون، شاهد و ناظر بود.

با تمامی ایمان، توفیق تمامی همراهان و همدلان این رویداد صمیمی و مغتنم را از درگاه ایزد متعال، امید برده و فردایی بهتر برای افق‌های رو به روی موسیقی این مرز پرگهر را آرزومندم.»

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ ماه به دبیری محمدعلی مرآتی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران برگزار می‌شود. تالار رودکی از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه هر شب از ساعت ۱۸ میزبان اجرای صحنه‌ای هنرمندان موسیقی نواحی ایران در چهار بخش خواهد بود.

بخش نخست شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در یک گستره ملی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌ صورت منطقه‌ای و غیررقابتی، طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیرماه به میزبانی پنج استان؛ گلستان (ششم تا هشتم تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار شد.

نخستین روز مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، شنبه- ۱۶ دی‌ماه- به میزبانی تالار رودکی کار خود را در پایتخت آغاز کرد.

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ ماه به دبیری محمدعلی مرآتی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران برگزار می‌شود.

تالار رودکی از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه هر شب از ساعت ۱۸ میزبان اجرای صحنه‌ای هنرمندان موسیقی نواحی ایران در چهار بخش است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.