معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: حاج قاسم سلیمانی با اقداماتش جایگاه راهبردی ایران را در منطقه ارتقا داد.

غریب آبادی: ترامپ، پمپئو و مکنزی سه متهم اصلی پرونده ترور سردار سلیمانی هستند

به گزارش قدس آنلاین، کاظم غریب آبادی در همایش «مرد میدان؛ حقوق بشر» ضمن تشریح ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی اظهار کرد: اینکه رهبری ایشان را یک مکتب و مسیر دانستند به خاطر اخلاص عمل و ولایت پذیری، مردم‌داری ایشان بود. او یک استراتژیست بزرگ نظامی در منطقه بود. طراحی‌هایی که در منطقه چه در بحث گروهک‌های تروریستی و چه مسایل سیاسی می‌شد حاج قاسم همیشه این طراحی‌ها را شکست می داد. او شجاع و بی باک بود و همواره کنار سربازان مشغول نبرد و در صحنه بود.

وی افزود: حاج قاسم خدمات گسترده برای ایران و منطقه و حریم اهل بیت داشت؛ این که اگر با داعش در عراق و سوریه نمی‌جنگیدیم باید در ایران با آنها می‌جنگیدیم یک واقعیت است. این در حالی بود که ائتلاف آمریکا و جهان برای نجات داعش بود. همچنین محور مقاومت مدیون تلاش‌های حاج قاسم است. او خدمت بزرگی به اسلام و مسلمانان داشت. داعش را آمریکا ایجاد کرد و خودشان هم آمدند و این را گفتند اما از داعش و اقداماتش برای لکه دارکردن نام مسلمانان استفاده کردند. اما مقابله حاج قاسم این پیام را داشت که ما با سوء استفاده از اسلام و مسلمانی از سوی داعش مخالف هستیم.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه اظهار کرد: اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار، نقض تمام قواعد منشور ملل متحد است. گزارشگر ویژه سازمان ملل هم این را اعلام کردند که اقدام ترور نقض منشور سازمان ملل و استانداردهای اصل منع توسل به زور و قوانین و حقوق بین‌الملل و اقدام غیر قانونی بوده است و گفت اینکه آمریکایی‌ها گفتند شهید سلیمانی تروریسم بود و حق داشتیم ترور کنیم یک بهانه غیرقانونی است.

وی با اشاره به کنواسنیون ۱۹۷۳ گفت: ما و آمریکا عضو آن هستیم و رییس کشور و کارمندان وابسته اگر در کشوری در حین ماموریت باشند و کسی مرتکب قتل یا تعرض به آنها شود جرم است. حتی حاکمیت داخلی عراق را هم آمریکایی ها نقض کردند و دولت عراق هم دو نامه فرستادند و اقدام آمریکا را محکوم کردند و خواهان پیگیری اقدام این کشور شدند.

غریب‌آبادی اظهار کرد: ما سه مسیر پیگیری قضایی در نظام ایران، قلمرو عراق و دیگری پیگیری‌های بین المللی را طراحی کردیم. در فضای بین‌الملل هم تنها مرجعی که صالح است دیوان بین‌المللی دادگستری است.

وی ادامه داد: بعد از تحقیقات گسترده کیفرخواست در خردادماه سال جاری تهیه شد و دو اتهام است؛ اقدام تروریستی و تامین مالی تروریسم. البته پرونده منحصر به متهمان آمریکایی نیست از پنج الی شش کشور دیگر هم ما مستنداتی داشتیم که باید بررسی می‌شد و قرار شد در مرحله اول متهمان آمریکایی پیگیری شوند. انگلیس و آلمان هم در این قضیه متهمانی دارند. دادگاه ویژه تشکیل شده و اوایل سال آینده اولین جلسه دادگاه در کشور برگزار می‌شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه تصریح کرد: در عراق تحقیقات ادامه دارد اما یکی از درخواست‌های ما این است که به تحقیقات هر چه سریعتر پایان دهند و کیفرخواست را ارایه کنند و ان‌شاءالله شاهد رسیدگی قضایی در عراق هم خواهیم بود.

وی افزود: در بعد بین الملل در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۳ بحث زیاد شد البته این جا دولت مسئولیت دارد، اما ما هم کمک کردیم و تاکید کردیم که اقدام بین‌المللی لازم است و تصمیم گرفته شد برای طرح دعوا در دیوان بین‌المللی اقدام شود و مکاتبات دیپلماتیک هم برای دولت آمریکا ارسال شده است. به نظر من این فرایندها طولانی شده است اما در دو سال گذشته سعی کردیم روند را تسریع کردیم. معتقدم انتقام باید در بخش های مختلف انجام شود. ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا، پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا و مکنزی، رئیس پیشین سازمان تروریستی سنتکام، سه متهم اصلی این پرونده هستند، حداقل مجازاتشان عدم احساس امنیتی است که دارند و می‌بینید سالیانه چقدر برای حفاظت از اینها هزینه می‌شود، اما اینها باید مجازاتشان را متحمل شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.