خروج خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از آلودگی هوا است.

تردد هفت میلیون خودروی فرسوده در کشور/ روند خروج خودروهای فرسوده کُند است

 به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سالانه به تعداد خودروهای فرسوده اضافه می‌شود اما در نیمه نخست امسال نیز ۳۵ هزار خودرو اسقاط شد که نشان می‌دهد این روند بسیار کُند است.

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم با بیان اینکه حدود هفت میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند، گفت: علاوه بر خودروهای فرسوده، تعداد بالایی هم موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که به نوسازی و از رده خارج شدن نیاز دارند. از طرفی بیش از ۸۵ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سن فرسودگی رسیده‌اند که تردد این وسایل نقلیه به افزایش آلودگی هوا منجر می‌شود.

رئیس مرکز تغییر اقلیم و هوا خاطرنشان کرد:‌ علاوه بر اینکه سالانه به تعداد خودروهای فرسوده اضافه می‌شود، سن خودروها نیز افزایش می یابد و از آنجا که اسقاط روند کندی دارد قطعا میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: سال گذشته فقط ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودرو اسقاط شد در صورتی که یک میلیون خودروی نو شماره‌گذاری شد. در نیمه اول امسال نیز ۳۵ هزار خودرو اسقاط شد که نشان می‌دهد این روند بسیار کند است.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم با اشاره به خروج خودروهای فرسوده اضافه کرد: با اصلاح ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی خودروها به مرز فرسودگی تبدیل شده بود که در سال ۱۴۰۰ دوباره به سن فرسودگی برگشت. بر اساس قانون هوای پاک خودروسازان باید یک چهارم تیراژ تولید خود را گواهی اسقاط تحویل دهند و برای این حجم خودروی فرسوده ۴۰۰ هزار برگه اسقاط نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: برای برون رفت از آلودگی هوا باید به سه موضوع توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش کیفیت سوخت در کشور و از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده توجه کرد.

منبع: پانا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.