سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حادثه تروریستی کرمان، گفت: همکاری و ارتباط خوبی میان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران و دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه و فرامنطقه برای مقابله با تروریسم و برخورد با عوامل حادثه اخیر شکل گرفته است.

همکاری‌های اطلاعاتی در سطح منطقه برای برخورد با عوامل حمله تروریستی کرمان شکل گرفته است

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه حادثه دردناک کرمان نشان داد تروریسم یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌ها و امنیت بین‌المللی است، گفت: آنها که تروریسم را ابزاری برای اهداف شوم خود قرار داده‌اند باید بدانند مسئولیت حقوقی انسانی و اخلاقی حمایت از جریانهای تروریستی متوجه آنها هم هست.

وی با قدردانی از دولت‌ها و سازمان‌ها و ملت‌هایی که در این حادثه با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کرده و این حمله ترویستی را محکوم نمودند، در خصوص پیگیری‌های منطقه ای برای شناسایی و برخورد با عوامل این حمله، اظهار داشت: ما همواره در مبارزه ریشه‌ای و پیوسته با تروریسم از همه موقعیت‌ها و فرصت‌ها چه در قالب روابط و گفتگوهای دو و چند جانبه و سازوکارهای بین‌المللی استفاده کرده و خطر تروریسم را مورد گوشزد قرار داده‌ایم.

مبارزه با تروریسم نیازمند اقدام فراگیر بین المللی است

کنعانی با یادآوری اینکه مبارزه با تروریسم مستلزم اقدام فراگیر و همه جانبه و بدور از استانداردهای دوگانه است، خاطرنشان کرد: در گفتگو با کشورهای غربی هم همواره این موضوع را گفته‌ایم که تروریسم خوب و بد نداریم.

وی با اشاره هب گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای فرانسوی خود خاطرنشان کرد: دولت فرانسه رسما موضع محکومیت خود را اعلام کرد. البته این گفتگو فرصتی بود در موضوعات مورد اهتمام منطقه از جمله مسئله فلسطین و شرایط بغرنج غزه هم تبادل نظر شود.

همکاریهای اطلاعاتی در سطح منطقه برای برخورد با عوامل حمله تروریستی کرمان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص مطالبه و انتظار ایران از کشورهای همسایه در خصوص حادثه کرمان، با بیان اینکه این یک اقدام تروریستی بود و جهات اطلاعاتی تاکنون اقدامات لازم و تکمیلی را انجام داده اند. و پس از تکمیل اطلاعات آن میزان که قابل انتشار هست را به اطلاع مردم خواهند رساند، گفت: پدیده تروریسم یک تهدید فراگیر بین‌المللی است و داعش به عنوان یک پدیده شوم مولود و مورد حمایت سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غیر منطقه‌ای طی سالهای اخیر اقدامات تروریستی شومی را در منطقه و فرامنطقه انجام داده و ملتها قربانی این پدیده شوم بوده‌اند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خاجره اضافه کرد: بعد از فروپاشی خلافت خود خوانده داعش در منطقه که سردار شهید قاسم سلیمانی در این اتفاق نقش اصلی را داشت باقی مانده آنها در منطقه پراکنده هستند و هر از گاهی دست به ترور و ایجاد ناامنی می‌زنند. این گروه نقش خودش را در حادثه کرمان اعلام کرد، طبیعی است ما به عنوان دستگاه دیپلماسی پیگیری ها و مشورت های لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: بخشی از این پروسه نیازمند همکاری مشورت‌ها و همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای است خوشبختانه همکاری خوبی میان نهادهای امنیت ایران با منطقه وجود دارد. اگر این نبود ما شاهد اقدامات تروریستی بیشتری در کشور و منطقه بودیم. ما کشوری هستیم که در یک منطقه ناامن و بی‌ثبات واقع شده‌ایم و ملت ایران قربانی استفاده ابزاری برخی طرف‌ها از گروه‌های تروریستی هستند.

کنعانی تأکید کرد: مقابله با این پدیده نیازمند استفاده مکمل و هم‌افزای سیستم های اطلاعاتی منطقه است و این ارتباط و تبادل نظر در منطقه و خارج از منطقه با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران برقرار است.

مشکل پروازهای عمره بزودی رفع می‌شود

این مام وزارت امور خارجه درباره لغو پروازهای حج عمره از سوی عربستان هم با تأکید براینکه توافق لازم برای انجام عمره مفرده با جزییات بین ایران و عربستان انجام گرفته است.، گفت: این اتفاق ناشی از یک مشکل کاملا فنی بود و هیچ زیرساخت سیاسی در تاخیر برای عزیمت عمره‌گذاران ایرانی وجود ندارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: . گفت‌وگوها برای رفع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس سازمان حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی ایران اکنون در عربستان به سر می‌برند و با مذاکرات انجام شده خوشبین هستیم بزودی این مانع فنی و تکنیکی برطرف و شاهد آغاز پرواز شرکت‌های ایرانی به سمت عربستان باشیم. 

هیچ طری و نقشه‌ای نباید به فلسطینی‌ها تحمیل شود

وی در خصوص رایزنی‌ها برای توقف جنگ در غزه و نقش آفرینی ایران در این فرآیند هم با بیان اینکه ما سنگین‌ترین تلاش دیپلماتیک را از آغاز بحران جاری انجام دادیم و از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک در عالیترین سطوح برای اینکه زمینه ساز توقف فوری حملات ضد بشری رژیم صهیونیستی استفاده کردیم، اظهار داشت:  و این تلاش‌ها ادامه دارد. اما آنچه تا کنون مانع همه تلاشهای بین المللی و کشورهایم ختلف از جمله شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای برای فوریت حملات رژیم صهیونیستی بوده متاسفانه نقش حمایتی آمریکا از این رژیم و استفاده از حق وتو به نفع این رژیم است.

وی با تأکید برر اینکه هیچ طرح و خواسته‌ای نباید به فلسطینی ها تحمیل شود، گفت: ایران ابتکار دیپلماتیک خود را در باره مسأله فلسطین پیگیری می‌کند.

واکنش کنعانی به شایعه پیام آمریکا به تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به خبرنگار دیگری که از پیشنهاد آمریکا به ایران برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای به نقل از  سفیر ایران در دمشق پرسید، با بیان اینکه در جریان این اظهارات سفیرمان در دمشق نیستم، گفت: مسائل منطقه متعلق به ملت‌ها و کشورهای منطقه است و بزرگ‌ترین کمکی که دولت آمریکا می‌تواند برای حل مسائل منطقه ما انجام دهد خودداری از مداخلات غیرسازنده در امور منطقه است.

کنعانی درباره سفر بلینکن به منطقه و انتشار برخی اخبار از پیام غیر مستقیم آمریکا توسط کشورهای عربی به تهران برای  برقراری تماس غیرمستقیم با ایران برای کاهش تنش در منطقه و جلوگیری از گسترش جنگ غزه نیز با یادآوری اینکه ما موضع روشنی در ارتباط با مسأله فلسطین داریم، تصریح کرد: اگر دولت آمریکا و کشورهای غربی که شاهد سفر برخی مقامات آنها در رزوهای آینده به منطقه هستیم، به شکل حقیقی و صادقانه به دنبال حل مسأله، توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ممانعت از گسترش دامنه جنگ و ناامنی در منطقه هستند باید اراده و خواست خود را به صورت عملی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد اقدامات موثر و اثرگذار از سوی  دولت آمریکا و متحدان غربی اسرائیل در ارتباط با بحران جاری غزه نیستیم و  ملت‌های دنیا به صورت آشکار این تناقض را در گفتار و رفتار دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی می‌بینند.

حشد الشعبی به مسئولت ملی خود علیه اشغالگری آمریکا عمل می‌کند

این دیپلمات ارشد کشورمان در خصوص حملات روزهای اخیر آمریکا علیه مواضع حشدالشعبی عراق هم با یادآوری اینکه خروج نیروهای خارجی از عراق مصوبه پارلمان عراق است و طبیعی است دولت و ملت عراق در این خصوص درباره اقدام جنایت آمیز نیروهای آمریکایی در عراق به مسؤولیت ملی خودشان عمل کنند، گفت: به کرات به مقامات کشورهای منطقه از جمله دولت عراق دیدگاه خود را اعلام کردیم که استمرار حضور نیروهای آمریکایی در هر قالبی از جمله ائتلاف بین‌المللی یا تحت هر عناوین دیگری کمک به حفظ صلح و ثبات در منطقه و عراق و هیچ کشور دیگری نمی‌کند.

زیر بار سیاسی کردن پرونده هواپیمای اوکراینی نمی‌رویم

وی درباره تلاش برخی کشورها برای بردن پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به محاکم خارجی و بین المللی با ابراز همدردی مجدد با خانواده قربانیان این اتفاق و تشریح اقدامات حقوقی و فن ایران برای بررسی این حجادثهف محاکمه مقصران ان و جبران خسارت بازماندگان ان، گفت: ما در چارچوب قوانین و مقررات ملی و در چارچوب مقررات شناخته شده قانونی و بین‌المللی حداکثر تلاش را انجام دادیم تا بتوانیم بخشی از آلام مربوط به قربانیان این حادثه دلخراش را جبران کنیم. ایران در این خصوص از ابتدا مسؤولانه عمل کرده و حداکثر تلاش را برای پایبندی به چارچوب‌های بین‌المللی انجام داده و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و استفاده ابزاری برخی کشورها برای ابزار اعمال فشار سیاسی بر ایران نمی‌پذیریم و سیاسی کردن این موضوع را رد می‌کنیم.

بازگشت آرامش به  دریای سرخ بسته به اتمام جنگ در غزه است

کنعانی در خصوص پاسخ ایران به درخواست کشورهای غربی و آمریکایی‌ها برای کاهش تنش و درگیری‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن هم با بیان اینکه شرایط امروز دیای سرخ معلول حوادث ۹۰ روز گذشته، اشغالگری و جنایات اسرائیل و مداخله و حمایت آمریکا از این رژیم است، گفت: این جنگ ظالمانه پیامدهایی داشته و اگر تداوم داشته باشد، پیامدهای آن نیز تداوم خواهد داشت از اینرو اگر می‌خواهند منطقه آرامش داشته باشد باید جلوی جنایات رژیم صهیونیستی را بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.