فیلم «آناتومی یک سقوط» که جوایز بسیاری از جشنواره های سینمایی سال گذشته را درو کرده بود، اولین جایزه سال 2024 خود را در بخش بهترین فیلمنامه گلدن گلوب هم کسب کرد.

به گزارش قدس آنلاین، این فیلم تحسین برانگیز در جشنواره ها، درام دادگاهی جذاب و تامل‌برانگیزی را برای تماشاگران به تصویر می کشد که تعلیق آن تا پایان فیلم ادامه دارد. فیلمی برگرفته از پرونده‌های حقوقی واقعی که با بررسی علت یک مرگ از رازهای تاریک یک زندگی زناشویی پرده می‌بردارد.

فیلم با مرگ مشکوک مرد خانواده (ساموئل) آغاز می شود و شواهد میان خودکشی یا قتل او توسط همسرش (ساندرا) در حال بررسی است و تنها شاهد ماجرا هم کودک کم بینای خانواده (دنیل) است. اگرچه مرگ مشکوک ساموئل فرضیه قتل را مطرح می‌کند و ساندرا به عنوان مظنون اصلی معرفی می‌شود اما آنچه در پی می‌آید فقط کندوکاوی درباره مرگ مشکوک ساموئل نیست بلکه یک سفر روانشناختی تفکر برانگیز به اعماق رابطه تنش‌آمیز و عجیب میان این زن و شوهر است و رازهای مگویی که پسر بچه ای 9 ساله درباره رابطه والدینش می شنود.

نگاهی به فیلم تحسین شده «آناتومی یک سقوط»/ غور در اعماق یک رابطه

بار درام بیشتر روی شخصیت های ساندرا و دنیل است و حضور ساموئل به چند فلاش بک برای واکاوای رابطه زناشویی این زوج محدود می شود. بازی تماشایی ساندرا هولر و میلو ماچادو گرانر در نقش مادر و فرزند و کشمکش های عاطفی که میان این دو وجود دارد از نقاط عطف فیلم به شمار می رود.

ژوستین تریه، کارگردان این فیلم، آناتومی یک سقوط را براساس فیلمنامه‌ای از خود و همسرش آرتور هراری ساخته است. این فیلم چهارمین فیلم بلند داستانی تریه محسوب می‌شود که سال گذشته، نخل طلای کن را در دستان این فیلمساز زن فرانسوی قرار داد.

فیلمنامه با دقت، رابطه زناشویی یک زوج نویسنده را کالبدشکافی می کند و هرچه پیش می رود زخم های عفونی این رابطه سرباز می کند. اگرچه بخش زیادی از فیلم در فضای خانه و دادگاه می گذرد اما تعلیق خوب و گره داستانی پیچیده ای که در قصه وجود دارد، مخاطب را خسته نمی کند.

ایده کالبدشکافی رابطه یک زوج در دادگاه برای روشن شدن مرگی مشکوک می توانست به وضعیتی کلیشه ای تبدیل شود اما غور در این رابطه سمی با وجود فرزندی که بار گناهان والدینش را بر دوش دارد، جنبه های دراماتیک و تراژیک اثر را قویتر کرده است. نقش دنیل (پسر 9 ساله خانواده) در رمزگشایی از این مرگ مشکوک، شهادتش در دادگاه، تلاشش برای روشن شدن حقیقت و قضاوتش درباره این اتفاق بیش از همه ذهن مخاطب را درگیر می کند در واقع مخاطب هم مانند این کودک کم بینا، چیزهایی را می داند و چیزهایی را نمی داند اما در نهایت، اوست که باید تصمیم بگیرد و قاضی نهایی ماجرا باشد.

نگاهی به فیلم تحسین شده «آناتومی یک سقوط»/ غور در اعماق یک رابطه

رابطه میان مادر و فرزند در این فیلم علاوه بر رابطه میان زن وشوهر، پیچیده است. پسر بچه ای که نمی داند مادرش قاتل است یا قربانی خودکشی پدرش. فیلم در جاهایی سرنخ هایی از رابطه این سه نفر با هم به شکل دو به دو می دهد و مخاطب را نسبت به روابط آنها با هم، حساس و عمیق می کند.

این فیلم، بیش از این که یک فیلم فرانسوی باشد، یک فیلم جهانی است چرا که درباره موضوع انسان امروز سخن می گوید، درباره پیچیدگی روابط در جهان مدرن، مرز باریک میان حق و ناحق و رازهای پنهانی که در روابط زناشویی و والد- فرزندی وجود دارد.

باید منتظر ماند و دید فیلمی که برنده بهترین فیلم در جوایز فیلم اروپا ۲۰۲۳ شده و اولین تندیس گلدن گلوب 2024 را برای ژوستین تریه و آرتور هراری به ارمغان آورده است، سهمی از جوایز اسکار امسال دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.