فرماندار شهرستان بانه گفت: مرز «هنگه‌ژال» همچنان تعطیل و تصمیم قطعی برای بازگشایی مرز گرفته نشده است.

مرز هنگه‌ژال بانه همچنان تعطیل

به گزارش قدس آنلاین، ۲۲ شهریورماه امسال گذرگاه موقت مرزی «هه‌نگه‌ژال» بانه پس از گذشت ۶ سال در مراسمی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و به منظور بهبود معیشت مرزنشینان بازگشایی و آغاز به کار کرد اما دیری نپایید که در ۱۱ دی ماه امسال مجدد تعطیل شد.

در همین زمینه؛ کمال خدری، فرماندار شهرستان بانه  در پاسخ به این سؤال که آخرین وضعیت «مرز هنگه‌ژال» بانه به کجا رسید؟ اظهار داشت: علی‌رغم رایزنی‌های متعدد اما این مرز همچنان تعطیل است.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی این تعطیلی بر سر اختلاف مالی و مدیریت اجرایی مرز مابین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است، گفت: با وجود پیگیری‌های متعدد اما طرف عراقی هنوز تصمیم قطعی برای بازگشایی مرز نگرفته است.

فرماندار شهرستان بانه با اشاره به اینکه پیگیری این موضوع در اختیارات دیپلماسی دولت و وزارت امور خارجه بوده و برعهده استان نیست، تصریح کرد:  دولت مرکزی عراق می‌خواهد نیروهای خودشان در مرز مستقر شوند اما اقلیم می‌خواهد با تعدادی افراد مسلح این مرز را اداره کند و به خاطر همین مسائل با هم اختلاف دارند؛ ما در این مرز معبر و درِ ورودی ایجاد کرده و کنترل و نظارت‌های لازم بر ترددها انجام می‌شود اما آنان نمی‌خواهند این روال حاکم باشد.

وی افزود: تعدای افراد مسلح می‌خواهند این حوزه را مدیریت کنند که این وضعیت برای پذیرفتنی نیست. از آن سو هم طرفِ عراقی نه می‌تواند این افراد را حذف یا کنترل کند و نه می‌تواند مانند ایران بر گذرگاه مرزی مدیریت داشته باشد.

خدری با ذکر اینکه این تعداد افراد مسلح نیز خودشان با دولت مرکزی عراق اختلاف دارند و می‌گویند ما خودمان مدیریت می‌کنیم، عنوان کرد: اکنون در حال رایزنی بین خودشان هستند که موضوع را حل و فصل کنند که به چه شیوه این مرز را اداره کنند که تا امروز به نتیجه نرسیده‌اند.

فرماندار شهرستان بانه در پاسخ به سؤال آیا خبری از بازگشایی مرز «گله‌سوره» نشده است؟ گفت: فعلاً در مدیریت مرز هنگه‌ژال مانده‌اند چه برسد به این، مرز گله‌سوره آبی و معضلات بیشتر دارد، باید معبری پیدا کنند تا مردم از آن مسیر تردد کنند، فعلاً بعید می‌دانم که این اتفاق بیفتد.

شهرستان مرزی بانه با بیش از ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۸۴ کیلومتر مرز با کشور عراق و منطقه اقلیم کردستان دارد. هنگه ژال، روستایی از توابع بخش ننور و ۲۴ کیلومتری شهرستان بانه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.