۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
کد خبر: 954200

لوی اشکول سومین نخست وزیر رژیم کودک کش اسرائیل معتقد است اگر سه صهیونیستی را در اتاقی تنها بگذارید چهار حزب سیاسی تشکیل خواهد شد این اعتراف نشان از تشکیک و شکاف در درون خانه عنکبوت دارد.

عملیات طوفان القصی باعث شد نقاب شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی را به پایین بکشد و چهره واقعی ای رژیم مستاصل را به جهانیان نشان دهد.پژوهشگران عرصه سیاست در مدت جنگ اخیر غزه از زوایای مختلف وقایع را تحلیل نمودند اما آنچه که کمتر به آن پرداخته شد اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی بوده است.آن چه که امروز رژیم صهیونیستی از آن هراس دارد بحران های درونی و شکاف ناشی از زیست در جامعه موزایکی و نامتوازن اسرائیل است.به عبارت دیگر آنچه که باعث تهدید حیاتی رژیم صهیونیستی می شود از درون اسرائیل برمی خیزد تاجایی که شاباک را مجبور بر تمرکز بر اوضاع داخلی اسرائیل کرده است.اسرائیل می کوشد از همه  روش های رسانه ای و عملیات روانی خود در متحدکردن مردمانش در جنگ اخیر استفاده کند اما خود می داند همه  این تلاش ها بیهوده است زیرا شکاف های اجتماعی،اقتصادی و سیاسی عمیق این سرزمین جعلی باعث نامتجانس شدن مردمی این قوم در جهت اتحاد سرزمینی شده است.

لوی اشکول سومین نخست وزیر رژیم کودک کش اسرائیل معتقد است اگر سه صهیونیستی را در اتاقی تنها بگذارید چهار حزب سیاسی تشکیل خواهد شد این اعتراف نشان از تشکیک و شکاف در درون خانه عنکبوت دارد.علت اصلی این شکاف ها در درون رژیم صهیونیستی عدم هویت یکسان در جوامع و قومیت این رژیم می باشد. در واقع در جهان ارتباطات نقش های گوناگون و بعظا متضادی برای افراد جامعه متصور می شود.به گونه ای که فرد در جماعت های متفاوتی عضویت دارد.برآیند این عضویت در جماعت که ارزش خاص خود را بر فرد بار می کند به صورت نقش تبلور می یابد این نقش همان هویت است که رژیم صهوینستی به دلیل تنازعات و جغرافیای متفاوت جوامع خود دارای هویتی نامعلوم دارد و این اعوجاج فکری متفاوت باعث عدم همگرایی داخلی شده است.

عمده شکاف اجتماعی در اسرائیل متاثر از دو گروه فکری مذهبی در این سرزمین غصبی می شود که دو نگاه به یهودیت مذهبی و یهودیت سکولار تقسیم می شود.این تقابل فکری از نخستین اجلاس جهانی صهیونیسم در سال 1897در سوئیس شروع و تاکنون ادامه داشته است.علت کنارنیامدن دو گروه عمده اسرائیلی فهیم و قرابت های مختلفی این دو جربان از دین یهود می باشد.گروهی همچون ارتدکسمعتقد هستند که تشکیل حکومت قبل از ماشیح نوعی بدعت و نقض در حکم خدا می باشد و گروهی معتقد به شر لازم هستند یعنی معتقد هستند که می شود به صورت محدود قائل به حکومت سازی شد این تفکرات در جریان یهدوت هاتواره (یهودیت توراتی)تبلور پیدا کرده.گروهی هم معتقد هستند برای ظهور ماشیح باید حکومت تشکیل دهند.

این دیدگاه های متناقض در تشکیل حکومت رژیم جعلی اسرائیل خود نقطه آغاز عدم همگرایی درونی است.عمده اختلاف دو گروه حریدی ها و سکولارهای اسرائیل بر سر چگونگی حکمرانی و بایدها و نبایدهای دینی می باشد.این اختلافات در حکومت رخنه پیدا کرده مثلا حریدی های مذهبی معتقد به جداسازی مرد و زن در ارتش هستند ولی سکولارها معتقد به اختلاط در ارتش هستند.یا در حوزه اقتصادی حریدی های اسرائیل معتقد به عدم فعالیت در روزهای خاص سال دارند ولی سکولارهای اسرائیلی معتقد به بازار آزاد دارند همه این تناقضات و تعاریف مختلف دینی باعث ایجاد شکاف اجتماعی در درون رژیم صهیونیستی شده که این عاملی برای عدم اتحاد می باشد که مجموعش باعث اقناع نشدن برای دفاع و ایجاد سرزمین می شود.

اما علت دیگری که باعث شده است افکارعمومی و مردم رژیم صهیونیستی در برابر کوچکترین تهدیدی کشور را ترک می کنند و هیچگومه مقاومت و غیرتی نسبت به سرزمینشان در برابر تهدیدات و خطرات ندارند این است که مردم کشورهای مختلف به بهانه زندگی مرفه و بدون دغدغه در این سرزمین جمع شدند و در اولین خطر خود را به کشور مبداء می رسانندو افرادی که هیچگونه عرق ملی نسبت به کشور خود ندارند زیرا می دانند این سرزمین برای آنان نیست.

اما شکاف های اجتماعی در اسرائیل به شکاف در زمینه سیاسی رسیده است که افتراق را دراین کشوربه اوج خود رسانده است. مصوبات کابینه‌های متعدد نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ به این‌سو، موجب شده تا این تقابل تشدید شود تا جایی که اختلاف بر سر موضوعات مذکور باعث شد جامعه اسرائیل از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ پنج انتخابات زودهنگام برگزار کند. دلیل اصلی این بن‌بست سیاسی اعتراض آویگدور لیبرمن، رئیس حزب سکولار «اسرائیل بیتنو» با امتیازاتی بود که نتانیاهو به احزاب تندرو جناح راست اعطا می‌کرد. لیبرمن در اواخر سال ۲۰۱۸ از ائتلاف با حزب لیکود خارج شد و درنتیجه نتانیاهو را مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام کرد. از آن زمان تا اکتبر ۲۰۲۲، دلیل اصلی تکرار انتخابات‌ها عدم همراهی حزب «اسرائیل بیتنو» و شخص لیبرمن با جناح راست بود. لیبرمن تأکید داشت به خاطر امتیازات تبعیض‌آمیزی که به حریدی‌ها داده می‌شود، دیگر هرگز با احزاب راست‌گرا ائتلاف نمی‌کند.اگرچه در اواخر سال ۲۰۲۲ نهایت نتانیاهو موفق شد کابینه‌ای با اکثریت ۶۴ کرسی با حضور احزاب تندرو جناح راست تشکیل دهد، اما ارائه لایحه اصلاحات قضائی، متغیر جدیدی را برای «تقابل میدانی» احزاب و هواداران دو طیف سکولار و حریدی به وجود آورد.با همه ی این شکاف های متعدد در درون نظام جعلی اسرائیل ترفند پوسیده دشمن سازی به جهت هبستگی ملی به جهت ترس از آینده کاملا از بین رفته و توان همراهی مردمی برای نتانیاهو در ادامه فرسایشی شدن جنگ به صفر می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.