تصمیم شرکت کشتیرانی چینی کاسکو برای تعلیق فعالیت‌های خود در اراضی اشغالی باعث ایجاد وحشت در میان مسئولان رژیم اشغالگر شد.

تجارت رژیم صهیونیستی در تنگنا در پی توقف فعالیت‌ شرکت چینی «کاسکو»

به گزارش قدس آنلاین، این نگرانی در میان اشغالگران صهیونیست وجود دارد که اقدام روز یکشنبه کاسکو ممکن است سایر شرکت‌ها را وادار به انجام اقدامات مشابه کند. در بخش کشتیرانی، برآوردها نشان می‌دهد، پس از اینکه این شرکت چینی فعال در زمینه حمل و نقل دریایی اعلام کرد فعالیت‌های خود را در اراضی اشغالی تعلیق کرده‌است، ممکن است شرکت‌های کشتیرانی دیگری از این شرکت چینی پیروی کنند و این مسئله مشکلات تجارت اسرائیل با جهان را افزایش می‌دهد.

براساس گزارش وبگاه عبری کالکالیست یکشنبه کاسکو درباره تصمیم خود برای تعلیق فعالیت‌هایش در اراضی اشغالی توضیحی نداد. بیشتر فعالیت‌های این شرکت تاکنون در بندر حیفا انجام شده‌است؛ بندری که توسط شرکت دولتی چینی SIPG اداره می‌شود. دفاتر نمایندگی رسمی COSCO در اراضی اشغالی، Carmel Shipping Services نیز سکوت کردند و از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

همانطور که در مورد بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی اتفاق می‌افتد، شرکت کاسکو نیز مجبور شده‌است مسیرهای قایقرانی خود را به سمت دریای مدیترانه تغییر دهد و از ورود به دریای سرخ از طریق تنگه باب المندب پس از تهدید ارتش یمن به حمله به هر کشتی که به سمت اراضی اشغالی برود، اجتناب کند.

اگرچه به خدمه ناوگان خود دستور داده‌است که از طریق تنگه جبل الطارق به دریای مدیترانه برسند، اما قصد دارد به خطوط تخلیه و بارگیری در بندر پیرئوس در یونان پایان دهد و به بنادر دریایی رژیم صهیونیستی نرود.

تأثیر بر تجارت رژیم صهیونیستی

کانتینرهای حامل کالا به مقصد اراضی اشغالی و کالاهای موجود در کشتی‌های آن در بندر پیرئوس یونان تخلیه می‌شوند تا در کشتی‌های سایر شرکت‌های فعال در بنادر اسرائیل بارگیری شوند، به نحوی که ممکن است زمان لازم برای رسیدن کالا از چین و آسیا به اراضی اشغالی افزایش یابد.

مقامات ارشد در صنعت کشتیرانی رژیم صهیونیستی محتاط هستند که به طور علنی در مورد این اقدام کاسکو اظهار نظر نکنند. در هفته‌های اخیر زمانی که این شرکت کشتی‌هایی را با کانتینرهای کالا به مقصد اسرائیل بارگیری نکرده بود، برخی این تحرکات را به روابط پیچیده سیاسی بین رژیم صهیونیستی و چین و انتقاد شدید از تجاوز این رژیم به غزه و موضع چین در شورای امنیت مرتبط دانستند که با پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی محکومیت حماس موافقت نکرده بود.

مقامات در صنعت کشتیرانی رژیم صهیونیستی این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا شرکت‌های کشتی چینی از نوعی مصونیت در برابر حملات ارتش یمن در منطقه باب المندب برخوردار هستند؟ به این دلیل که هیچ کشتی چینی از آغاز جنگ در معرض حمله‌ای در این منطقه قرار نگرفته‌است.

یک مقام ارشد در صنعت کشتیرانی گفت: عجیب نیست که یک شرکت کشتیرانی تصمیم بگیرد در مناطق جنگی فعالیت نکند. شرکت‌هایی هستند که تصمیم گرفته‌اند به بنادر دریایی روسیه و اوکراین نروند. فعالیت در چنین مناطقی باعث می‌شود بیمه نامه‌های شرکت گران‌تر شده و گاهی اوقات دستمزد خدمه کشتی‌ها سه برابر می‌شود.

گروهی از تهدیدات

وی افزود: این جوانب و نیاز به مقابله با انواع تهدیدها مانند حمله دریایی، تکمیل فعالیت تجاری فعلی را دشوار می‌کند. همانطور که شرکت‌ها مراقب هستند از روسیه و اوکراین دوری کنند، کاسکو نیز در مورد جنگ اسرائیل محتاط است.

این اقدام کاسکو می‌تواند زنجیره واردات به اراضی اشغالی را پیچیده کند و بر شرکت اسرائیلی «زیم» نیز تأثیر بگذارد. شرکت زیم در برخی از خطوط حمل و نقل خود در جهان با کاسکو همکاری می‌کند.

زیم اولین شرکتی است که حرکت کشتی‌های خود را در بحر العرب و تنگه باب المندب به دنبال تلاش ارتش یمن برای حمله به کشتی‌های عازم اراضی اشغالی تغییر داد و همچنین ناوگان خود را با بحران حمل و نقل کالا که با افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت‌ها همراه بود سازگار کرد. در چارچوب این اصلاحات، تعداد کشتی‌های خود و حجم کالاهایی را که می‌تواند حمل کند، افزایش داده‌است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.