انتخاب روش مطالعه‌ی صحیح بخش مهمی از فرآیند یادگیری است که دانش‌آموزان اغلب از آن صرف نظر می‌کنند. انتخاب بهترین روش مطالعه بر حسب موقعیت، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک  کند تا از نهایت توانایی‌های خود بهره ببرند. ‌

معرفی " ۶ تکنیک ساده مطالعه " برای ایام امتحانات

بیشتر دانش‌آموزان به استراتژی‌های مطالعه ناکارآمد متکی هستند. محققان دریافته‌اند که اکثر دانش‌آموزان برای درس خواندن فقط به بازخوانی مداوم متن کتاب اکتفا می‌کنند.

معرفی ۶ تکنیک ساده موثر در ایام امتحانات

۱- مطالعه قبل از خواب

خواب برای عملکرد مغز، شکل گیری حافظه و یادگیری بسیار مهم است. مطالعه قبل از خواب، چه مرور فلش کارت ها یا یادداشت ها، می تواند به بهبود یادآوری کمک کند. به گفته اسکات کرنی، محقق از دانشگاه یورک در انگلستان، هنگامی که بیدار هستید چیزهای جدیدی یاد می گیرید، اما وقتی در خواب هستید آنها را اصلاح می کنید. بازیابی آنها و استفاده صحیح از آنها در زمان نیاز آسان تر می شود.

۲- نقشه برداری ذهن

اگر یک یادگیرنده بصری هستید، نقشه برداری ذهنی را امتحان کنید، تکنیکی که به شما امکان می دهد اطلاعات را به صورت بصری در نمودار سازماندهی کنید. ابتدا یک کلمه را در مرکز یک صفحه خالی بنویسید. از آنجا، ایده ها و کلمات کلیدی اصلی را می نویسید و آنها را مستقیماً به مفهوم اصلی متصل می کنید. سایر ایده های مرتبط همچنان ادامه خواهند یافت. ساختار نقشه ذهنی به نحوه ذخیره و بازیابی اطلاعات مغز ما مربوط می شود. نقشه برداری از یادداشت ها به جای نوشتن آنها می تواند درک خواندن شما را بهبود بخشد. همچنین شما را قادر می سازد تا با ارتباط سلسله مراتبی و روابط بین مفاهیم و ایده ها، تصویر کلی را مشاهده کنید.

۳- یادآوری فعال

یادآوری فعال، که گاهی اوقات تمرین بازیابی یا یادگیری مبتنی بر تمرین نامیده می‌شود، یک تکنیک مطالعه است که شامل به یاد آوردن فعالانه‌ی اطلاعات (به جای خواندن یا بازخوانی آن) با آزمودن مکرر خودتان است. اکثر دانش آموزان به دلایل خوبی از کلمه «آزمون» وحشت دارند. از این گذشته، آزمون‌ها و امتحانات می‌توانند بسیار استرس‌زا باشند زیرا معمولاً معیار اصلی موفقیت تحصیلی شما هستند. با این حال، یادآوری فعال به ما می‌آموزد که از زاویه‌ی دیگری به آزمون نگاه کنیم. نه تنها باید برای آزمون، یاد بگیریم، بلکه باید با آزمون هم یاد بگیریم. این روش مطالعه از طریق فلش‌کارت‌ها، سوالات خودساخته و آزمون‌های تمرینی، از خودآزمایی استفاده می‌کند تا به مغز شما کمک کند تا اطلاعات را به طور موثرتری به خاطر بسپارد، حفظ کند و بازیابی کند.

۴- روش مطالعه پومودورو

روش مطالعه پومودورو یک تکنیک مدیریت زمان است که از یک تایمر برای تقسیم کردن زمان مطالعه‌ی شما به قسمت‌های ۲۵ دقیقه‌ای (یا ۴۵ دقیقه‌ای) استفاده می‌کند و به هر کدام از آن جلسات یک پومودورو می‌گویند. سپس، پس از هر جلسه، یک استراحت ۵ دقیقه‌ای (یا ۱۵ دقیقه‌ای) خواهید داشت که در طی آن کاملاً از موضوع مطالعه فاصله می‌گیرید. در نهایت پس از تکمیل چهار جلسه‌ی مطالعه، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت طولانی‌تر خواهید داشت. استفاده از روش پومودورو مزایای مختلفی دارد: این یک تکنیک ساده و سرراست است، شما را مجبور می‌کند تا وظایف و فعالیت‌های روزانه خود را ترسیم کنید، امکان ردیابی آسان مدت زمان صرف شده برای هر کار را فراهم می‌کند، و تمرکز را در هنگام مطالعه بالا می‌برد چرا که همراه با دوره‌های استراحت با فواصل زمانی دقیق درس می‌خوانید.

۵- سیستم لایتنر

سیستم لایتنر یک روش مطالعه‌ی ساده و مؤثر است که از استراتژی یادگیری مبتنی بر فلش کارت برای به حداکثر رساندن حفظ مطالب استفاده می‌کند. این روش توسط سباستین لایتنر در سال ۱۹۷۲ میلادی شکل گرفت و منبع الهام بسیاری از روش‌های جدید مبتنی بر فلش کارت شد. برای استفاده از این روش، ابتدا باید فلش کارت ایجاد کنید. در جلوی کارت‌ها، سؤالات و در پشت، پاسخ‌ها را می‌نویسید. سپس، هنگامی که فلش کارت‌های خود را آماده کردید، سه جعبه‌ی لایتنر بزرگ برای نگه داشتن تمام کارت‌هایی که ایجاد کرده‌اید، تهیه می‌کنید. بیایید آن‌ها را جعبه‌های ۱، ۲ و ۳ نام‌گذاری کنیم. اکنون، شما آماده هستید که با فلش کارت‌های خود مطالعه را شروع کنید. در ابتدا، همه‌ی کارت‌ها را در جعبه‌ی ۱ قرار می‌دهید. یک کارت از جعبه ۱ بردارید و سعی کنید پاسخ را از حافظه خود بازیابی کنید. اگر پاسخ را به خاطر دارید، آن را در جعبه‌ی ۲ قرار دهید. اگر نه، آن را در جعبه‌ی ۱ نگه دارید. سپس، این کار را تا زمانی که حداقل یک بار همه‌ی کارت‌های جعبه‌ی ۱ را مرور نکرده‌اید، تکرار کنید. پس از آن، شما شروع به بررسی هر جعبه کارت بر اساس فواصل زمانی خواهید کرد.

۶- تمرین فاصله

تمرینات فضایی (که به عنوان "تمرین توزیع شده" نیز شناخته می شود) دانش آموزان را تشویق می کند تا به مدت طولانی تر به جای تمرین شب قبل مطالعه کنند. وقتی مغز ما چیزی را تقریباً فراموش می کند، بیشتر تلاش می کند تا این اطلاعات را به خاطر آورد. فاصله گرفتن از مطالعه باعث می شود ذهن شما بتواند بین ایده ها ارتباط برقرار کند و بر دانشی که بعداً به راحتی به خاطر می آید، برسد.

الهه ضمیری-خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.