بدنه سیاسی اسرائیل با تشدید هزینه‌های مرگبار جنگ غزه درگیر اختلافات سیاسی عمیق است و آنها به دنبال مقصر قلمداد کردن یکدیگر در سلسله شکست‌های خود هستند. نزدیکان نتانیاهو در لیکود در حال بررسی طرحی برای ادامه دولت جنگ در صورت استعفای گانتز و جایگزینی گالانت با لیبرمن در وزارت دفاع هستند.

تبدیل شکاف‌های سیاسی به جنگ تمام عیار در کابینه جنگ اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین؛ با گذشت سه ماه از طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ غیرمتعارف اسرائیل، نیروهای مسلح این کشور به بهانه مهمی برای فشار بر دولت افراطی نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو تبدیل شدند و این تحولات مهم هم از نظر سیاسی و هم از نظر امنیتی در مقطعی حیاتی برای تل آویو رخ می‌دهد. در بحبوحه اختلافات داخلی مداوم بر سر راهبردهای پس از جنگ غزه و قطعنامه‌های پیشنهادی برای تقاضای تبادل اسیران حماس، تغییر منفی در افکار عمومی بین‌المللی و منطقه‌ای در مورد حمله ۱۳ هفته‌ای اسرائیل به غزه، استرس‌های بیشتری را ایجاد کرده است.

تغییرات عمیق در کابینه جنگ اسرائیل

در عین حال، تشدید اوضاع در جبهه شمالی با حزب الله، ارتش اسرائیل را مجبور به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی کاستی‌های سیاسی، امنیتی و نظامی کرد که منجر به عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر شد. این تصمیم ارتش اسرائیل باعث ایجاد غوغای سیاسی، به ویژه از سوی جناحی که در مورد چگونگی برخورد با تشدید فعالیت‌های مقاومت فلسطینی ناشی از تشکیل دولت ائتلافی نتانیاهو نامطمئن است شده است؛ کدولت ائتلافی که با افراط گرایی و تصمیمات بحث برانگیز، حتی با معیارهای مشخص شده رژیم صهیونیستی سر جنگ دارد. در جلسه اخیر کابینه، وزرای راست افراطی و ملی‌گرای صهیونیست از تصمیم «هرزی حلوی» رئیس ستاد ارتش برای بررسی ناکامی‌های اطلاعاتی و عملیاتی منتهی به عملیات مقاومت ۷ اکتبر انتقاد کردند و مدعی شدند که تشکیل کمیسیون تحقیق در جریان جنگ غزه به ارتش و روحیه سربازان آسیب وارد می‌کند. برخی از اعضای کابینه برای خنثی کردن انتخاب «شائول موفاز» وزیر دفاع سابق به عنوان رئیس کمیسیون تحقیق به دلیل نقش وی در طرح خلع سلاح یکجانبه اسرائیل از غزه در سال ۲۰۰۵ دست به ائتلاف زدند.شکاف‌ها در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی آنچنان عمیق شده است که طبق گزارش رادیو ارتش رژیم اسرائیل افراد نزدیک به نتانیاهو در لیکود در حال بررسی طرحی برای ادامه دولت جنگ در صورت استعفای گانتس هستند. این طرح شامل جایگزینی گالانت با لیبرمن در وزارت دفاع است.

تبدیل شکاف در کابینه جنگ اسرائیل به جنگ علنی

«یوآو گالانت» وزیر دفاع و «بنی گانتز» عضو کابینه اضطراری دفاع قاطعانه از تصمیم هالوی مبنی بر زمان بندی برای تشکیل کمیته تحقیق شده است. آنها بر اهمیت تشکیل کمیته تحقیق به دلیل درس گرفتن از اشتباهات گذشته، رسیدگی به شکاف‌های امنیتی و آماده سازی برای درگیری‌های احتمالی گسترده‌تر، به ویژه با حزب الله لبنان تأکید می‌کنند. با این حال، موضع نتانیاهو علیرغم این واقعیت که او جلسه‌ای را درباره برنامه‌های پس از جنگ برنامه ریزی کرده بود در این مورد مبهم است؛ موضوعی که به نظر می رسد نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی با توجه به خطرات احتمالی سیاسی و شخصی اش در آینده تمایلی به پرداختن به آن ندارد.

اعضای کابینه دست راستی نتانیاهو تشکیل کمیته تحقیق را ابزاری برای تضعیف بیشتر دولت کنونی که در حال حاضر متزلزل‌تر از هر زمان دیگری است، می‌دانند؛ آنها می‌دانند که یافته‌های این کمیسیون می‌تواند به‌ویژه برای ائتلاف حکومتی آنها که از زمان شکل‌گیری آن، دستور کار متمرکز بر سرکوب فلسطینی‌های تحت اشغال و خفه کردن آرمان‌های ملی آنها را اجرا کرده است، مضر باشد. دستور کاری که کارشناسان امنیتی و نظامی در اسرائیل به طور مداوم هشدار داده‌اند که می‌تواند به شدت سطح خشونت تلافی جویانه علیه شهرک نشینان را تشدید کند و اوضاع امنیتی را، چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری و قدس اشغالی، تشدید کند.

بنابراین، عناصر افراطی کابینه به درخواست نتانیاهو تلاش می‌کنند تا همه بحث‌ها و تحقیقات درباره شکست‌ها و عللی را که منجر به سیل الاقصی و پیامدهای آن شد، به تعویق بیندازند، چرا که اطمینان دارند هزینه‌های سیاسی قابل توجهی از قبل این تحقیقات متحمل خواهند شد. مخالفان آنها در این رابطه، چهره‌هایی مورد وثوق واشنگتن هستند، افرادی مانند هالوی، گالانت و گانتز که در این میان گالانت، بدون شک مورد حمایت ایالات متحده است و آرزو دارد که رهبری چرخه سیاسی بعدی اسرائیل را به عهده بگیرد که این تمایل با نگاه به نتایج نظرسنجی های که او را فرد محبوبی نسبت به رقیب اصلی خود، نتانیاهو نشان میدهند، تقویت کرده است.

تنش‌هایی که از قبل از ۷ اکتبر بین دو شخصیت کلیدی سیاسی اسرائیل یعنی نتانیاهو و گالانت که با اختلافات بر سر مواضع سیاسی و روابط بسیار متفاوت آنها با آمریکا آغاز شده همچنان ادامه دارد و تشدید هم شده است. پس از تشکیل ائتلاف افراطی نتانیاهو، کاخ سفید مانند کسی که مبتلا به طاعون شده از نتانیاهو دوری و در همان حال از سیاست‌های گالانت استقبال می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل که از این رویکرد واشنگتن خشمگین است، سعی کرد از سفر وزیر دفاع وقت خود به ایالات متحده برای حضور در جلسات امنیتی جلوگیری کند. این اختلاف اخیراً بر سر ممانعت نتانیاهو از برگزاری جلسات خصوصی گالانت با سران موساد و شین بت جدی‌تر شده است و این اختلافات به فضای عمومی هم سرایت کرد و وزیر دفاع اسرائیل نتانیاهو را به اسیب رساندن به امنیت اسرائیل متهم کرد.

در این بین حلوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، تلاش کرده است هماهنگی مستمر و قوی با دولت آمریکا را حفظ کند و به دنبال این است که به هر شکلی شده خود را از ترکش‌های شکست‌های سیاسی که منجر به شعله ور شدن گسترده جنگ در مناطق فلسطینی شده است دور نگه دارد و قربانی نشود؛ خشونت‌هایی همچون قتل عام در نابلس و هواره در فوریه سال گذشته، تهاجم رژیم اشغالگر به مسجد الاقصی، حملات خشونت آمیز شهرک نشینان به وحشتی منجر شد که اساساً به عامل و نیرو محرکه آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین تبدیل شد.

چشم‌ها به افزایش تنش‌ها درمرزهای شمالی

البته به همان اندازه که ابعاد سیاسی تشکسیل کمیته تحقیقات در آینده سیاسی اراضی اشغالی مهم است، آمادگی رژیم صهیونیستی برای درگیری احتمالی با حزب الله در امتداد مرز شمالی فلسطین اشغالی نیز حائز اهمیت است. علیرغم اقدامات دیپلماتیک دولت بایدن برای کاهش تنش ها بین حزب الله و اسرائیل و رسیدگی به بحران شهرک نشینان آواره اسرائیلی که خانه‌های خود را برای فرار از درگیری‌های مرزی رها کرده‌اند، در این مقطع به دلیل تشدید درگیری‌ها در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی، بازگرداندن شهرک نشینان به امری غیرممکن تبدیل شده است. اما فشار سیاسی ناشی از بی‌خانمان شدن ده‌ها هزار اسرائیلی همچنان ادامه دارد  و این آوراگان مثل همتایان جنوبی‌شان که بر اثر حوادث ۷ اکتبر آواره شده‌اند، اقدامات ارتش اسرائیل را زیر سوال می‌برند.

از طرفی از دست رفتن اعتماد به توانایی بازدارندگی اسرائیل چالش مهمی را در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است و ارتش تلاش می‌کند با ابلاغ طرح‌های دفاعی جدید و متحمل شدن هزینه‌های قابل توجه برای استحکام بخشیدن به شهرک‌ها با آن مقابله  کند. همزمان، ایالات متحده تلاش می‌کند از طریق «آموس هوخشتاین» نماینده ویژه خود مذاکراتی را از طریق کانال‌های فرانسوی، با هدف متقاعد کردن حزب الله به عقب نشینی چند کیلومتری از مرز انجام دهد. با این حال حزب الله به این پیشنهاد که بخشی از مجموعه گسترده تری از راه حل ها که شامل حل و فصل اختلاف لبنان با اسرائیل بر سر ۱۳ نقطه مرزی است تاکنون پاسخ مثبتی نداده است و پایان تنش‌ها را مستلزم پایان جنگ در غزه می‌داند و به نوبه خود هرگونه بحث در مورد اقدامات نظامی با اسرائیل را مشروط به توقف جنگ نسل کشی در غزه می داند.

 تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در مرزهای شمالی اراضی اشغالی در حالی با شکست مواجه شده است که اخیرا آویگدور لیبرمن، رهبر  حزب افراطی اسرائیل بیتنا، پیشنهاد اشغال جنوب لبنان را مطرح کرده و خواستار حضور نیروهای سازمان ملل در منطقه بین رودخانه لیتانی و مرز با فلسطین اشغالی شده است و ارتش این رژیم به ترور فرماندهان حزب الله ادامه می‌دهد؛ اقدامی که با واکنش تند حزب الله از جمله هدف قرار دادن مرکز فرماندهی ارتش اشغالگر در شمال همراه شده است. در حالی که همه چیز برای آغاز درگیری بین حزب الله و اسرائیل مهیا به نظر می رسد ارتش اسرائیل با درک پیامدهای فاجعه بار بالقوه یک رویارویی تمام عیار با حزب الله که توانایی های تهاجمی، تسلیحاتی و اطلاعاتی هولناک  و ناشناخته ای در اختیار دارد، مشتاق است قبل از وارد شدن به هر گونه اقدام دیگری، به علل اصلی شکست‌های اخیر خود در نبردها رسیدگی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.