آیت‌الله کاظم صدیقی تصریح کرد: تربیت با زور و اجبار نیست و وقتی می‌توانیم جامعه را بسازیم که دل افراد و دانش آموزان آن را در دست داشته باشیم. رسالت آموزش و پرورش رسالت مورد قبولی است، آموزش و پرورش قدیمی در حال پوست اندازی و تغییر و تحول است ولی هنوز محتوای آن غدیری نیست.

 تربیت با زور و اجبار نیست/  آموزش و پرورش باید نسل جوان و دانش آموزان را با مکتب امیرالمومنین(ع) سیراب کند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله کاظم صدیقی - دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر- با مدیرکل و روسای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه دل‌های شما مدیران عشق محبت حضرت علی(ع) را دارد، اظهار کرد: کسی که عاشق امیرالمومنین (ع) است دل، جوارح و اعضای بدن و لباس‌هایشان تقدس پیدا کرده است؛ برحسب آموخته‌های خود در دوران کودکی امیرالمومنین (ع) یک شخصیت فرا زمینی و فرا نژادی بوده است.

وی با اشاره به روایات متعدد تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) حلال مشکلات و کلید همه‌ موفقیت‌ها است، حضرت علی (ع) الگو و مغناطیس دل مومنان است، بر همین اساس قرآن کریم به تعبیر امام رضا(ع) در سوره مباهله به توصیف امام علی (ع) پرداخته است.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر خاطرنشان کرد: باید مقصد آموزش و پرورش آن باشد که دانش آموزان با آشنایی امیرالمومنین(ع) در مسیر تعالی و آسمانی شدن حرکت کنند، هرگز این نکته را نباید فراموش کنیم که بدون حضرت علی(ع) به جایی نمی‌رسیم زیرا ایشان سمت پدری دارند و نگاه به فرزندانشان بر اساس مهربانی بوده و خواسته‌های آنان را رد نمی‌کنند، امیرالمونین(ع) به خانواده احساس قدرت و آرامش می‌دهد.

صدیقی با بیان اینکه حضور پدران شهید در خانه منجر به قوی‌تر شدن خانواده‌ها می‌شود، ابراز کرد: اگر دارای فرزند صالحی باشیم حضور پدر شهید خود (حضرت علی (ع) را احساس می کنیم) و باید تلاش کنیم از اخوت امیرالمومنین(ع) بهره ببریم.

تربیت با زور و اجبار نیست

وی با اشاره به کتب‌های شهید مطهری که با هدف رفع آسیب‌های اجتماعی نگاشته شده است، بیان کرد: 2 جلد از کتاب‌های این شهید بزرگوار به نام دافعه و جاذبه درباره یادگیری مسایل و انگیزه‌دهی برای یادگیری است.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر تصریح کرد: تربیت با زور و اجبار نیست و وقتی می‌توانیم جامعه را بسازیم که دل افراد و دانش آموزان آن را در دست داشته باشیم. رسالت آموزش و پرورش رسالت مورد قبولی است، آموزش و پرورش قدیمی در حال پوست اندازی و تغییر و تحول است ولی هنوز محتوای آن غدیری نیست. ما نتوانستیم در این راستا فعالیت کنیم. شاهکار آموزش و پرورش آن است که نسل جوان و دانش آموزان را با مکتب امیرالمومنین(ع) سیراب کنند.

صدیقی با اشاره به حادثه تروریستی کرمان گفت: این حادثه یکی از تلخ ترین رویدادهای نظام بود، بیش از ۲۰ نفر از شهدای این حادثه از اهل سنت بودند که به عشق امیرالمومنین(ع) در مراسم و راهپیمایی یادبود سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم شرکت کرده بودند.

وی ادامه داد: باید سبک زندگی امیرالمومنین(ع) که ایثار، یتیم نوازی، تواضع و ادب، علم بی کران است را با تقسیم کار هنرمندان و با روش‌های کودکانه به دانش آموزان و فرزندان این کشور منتقل کنیم. امروز بهترین روزگار است و در زمان غیبت حضرت صاحب الزمان(عج) کسی بهتر از مقام معظم رهبری در دوست شناسی، ارتباط با جوانان، نگاه به ابعاد مختلف، عالم و دشمن شناس نداریم و این سبک و رفتار دقیقا شبیه حضرت علی (ع) است.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر ابراز کرد: دولت ما دل در گروه امیر المومنین (ع) و اسلام دارد، وظیفه دولت و حاکمیت آن است که امیر المومنین(ع) را به زندگی مردم بیاورند و همه کارها و اقدامات باید در این مسیر باشد، امیر المومنین (ع) برای کودکان، معلمان، عرفا، مدیران، نوجوانان الگو و مثل نور خورشید است و همه ما باید از آن استفاده کنیم.

صدیقی اضافه کرد: در برخی از استان‌ها موفقیت بیش از ۸۰ درصدی با پاسخگویی به شبهات اتفاق افتاده است، از این رو آموزش و پرورش و بنیاد بین‌المللی غدیر با همکاری هم می‌توانند برای معلمان و گروه‌های مختلف آموزش شیعه شناسی برگزار کنند، همچنین امکانات لازم برای برای دوره‌های آشنایی معلمان با اسلام شناسی و امام شناسی وجود دارد و باید در یک اقدام انقلابی و جهادی سیره امیرالمومنین (ع) را به مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها برد، باید بتوانیم از ظرفیت هنرمندان برای در تولید محتوا کمک بگیریم.

نقطه عطف فعالیت‌های آموزش و پرورش مربوط به رویداد غدیر است

در بخش دیگری از این دیدار علیرضا کریمیان -مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران- با بیان اینکه در آموزش و پرورش محبت بسیار بزرگی نسبت به حضرت علی (ع) وجود دارد، اظهار کرد: شاید در اوج فعالیت و کارها برخی اوقات ارادت به امیر المومنین(ع) را فراموش کنیم اما از اینکه در این نقطه دنیا و در این برهه تاریخی متولد شده و زندگی می‌کنیم و می‌توانیم نام امیر المومنین (ع) را به زبان بیاوریم بسیار به خود می‌بالیم.

وی ادامه داد: نعمت داشتن اهل‌بیت(ع) و محبت به آنان و داشتن شغل انبیاء برای ما افتخار بزرگی است، شاید شغل دیگری داشتیم و از طریق دیگری امرار معاش می‌کردیم اما این شرایط را برای خود فرصت طلایی می‌دانیم و متوجه این حساسیت که دانش آموزان امانت در اختیار ما هستند، هستیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: تیمی که امروز در آموزش و پرورش شهر تهران فعالیت می‌کنند عاشق امیر المومنین (ع) است و نقطه عطف فعالیت‌های ما به رویداد غدیر باز می‌گردد.

کریمیان ابراز کرد: ما عهد می‌بندیم که هر چه از دست و توان خود داریم برای امیر المومنین (ع) و بزرگداشت غدیر انجام دهیم، اگر سینه ما پر از گلوله شود قطعا دست از ارادت ویژه به امیرالمومنین(ع) بر نمی‌داریم، اهتمام ویژه‌ای برای خدمت به اهل‌بیت(ع) و موضوع غدیر در سطح دانش آموزان و والدین داریم و باید با تلاش و توجه بسیار زیاد و فارغ از جایگاه و مناصب به موضوع غدیر بپردازیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.