دنیای دانش‌آموزان امروزی متفاوت با گذشته است. بسیاری از روش‌ها پاسخگوی نیازهای امروز نیستند و با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی، نمی‌توانیم از دانش‌آموزان انتظار داشته باشیم در کلاس آرام بنشینند و فقط شنونده باشند.

مرور روش‌های تدریس از جهان باستان تا دنیای هوش مصنوعی در یک کتاب

اکنون آموزش در کلاس‌های درسی  نیاز به رویکردها و رهیافت‌های جدید دارد. بدین‌سان شناخت ابزارها، روش‌ها و فنون مدرن آموزش و از جمله تدریس ضرورت اجتناب‌ناپذیری برای ورود به دنیای جدید محسوب می‌شود.

کتاب «تکنیک‌های نوین تدریس» با بیان مؤثرترین استراتژی‌های آموزشی به معلمان کمک می‌کند تا از طریق ادغام شیوه‌های سنتی و مدرن در کلاس درس دیجیتال به روز بمانند. این استراتژی‌های آموزشی نوآورانه می‌تواند به معلمان کمک کند تا با همه دانش‌آموزان خود یک ارتباط پویا پیدا کنند و یک تجربه یادگیری معنادار ارائه دهند و یک کلاس درس نوآور داشته باشند.

در این کتاب 385صفحه‌ای که توسط انتشارات دبیزش منتشر شده، سعی شده است مطالبی مفید، مختصر و کاربردی در حوزه فنون تدریس ارائه شود. محتوای این کتاب در هشت فصل تدوین شده است. در فصل اول تاریخچه تدریس از شیوه‌های سنتی ابتدایی تا دنیای هوش مصنوعی مطالعه شده است. در فصل دوم فلسفه، هدف و فرایند تدریس تعریف شده است. در سومین فصل به الگوهای تدریس و یادگیری و بحث جالب تفاوت‏های فردی یادگیرندگان (سبک‏های مختلف یادگیری و تفکر) پرداخته شده است. در فصل چهارم روش‌های تدریس نمایشی، گروهی، آزمایشگاهی، اکتشافی و تدریس خرد و مزایا و محدودیت هر یک بررسی شده است. در فصل پنجم روشهای مدرن تدریس بیان شده است. و ادغام شیوه سنتی و مدرن در جهت پیشرفت آموزشی پیشنهاد شده است: با استفاده از روش‌های سنتی و مزایای روش‌های تدریس مدرن، موضوعاتی مانند علوم و مهندسی را می‌توان به خوبی در کلاس توضیح داد. معلمان می‌توانند از تخته‌سیاه برای توضیح نظریه کمک بگیرند. در عین حال، آن‌ها می‌توانند از ویدئوها یا ارائه‌های پاورپوینت برای توصیف این روش استفاده کنند. در فصل ششم درباره فناوری‌های آموزشی و موضوع رسانه‏ها و آموزش و فرارسانه خواهیم خواند. در هفتمین فصل یکصد استراتژی‌ جدید آموزشی همراه با مثال‌ها، فواید، چالش‌ها و پیوند نظری هر یک با جزئیات کامل ارائه شده است و در نهایت، در فصل هشتم چشم‌انداز آموزش در ۲۰۵۰ مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.

از نگاه دکتر حسین چناری در کتاب «تکنیک‌های نوین تدریس» با ورود به دنیای دیجیتال به نظر می‌رسد که ما در حال جهش بزرگی به سمت فضای تدریس کاملا جدیدی هستیم. البته لازم نیست کل استراتژی تدریس را تغییر دهیم بلکه باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم از هر استراتژی برای یک درس خاص استفاده کنیم. ممکن است عده‌ای به تمرین یادگیری پروژه‌محور مایل باشند در حالی که برخی دیگر از استراتژی طوفان فکری، کلاس درس مبتنی بر بازی گروهی، کلاس درس مبتنی بر کنفرانس یا کلاس درسی برای آموزش توسط خود دانش‌آموزان استقبال کنند. باید همواره در نظر داشت هدف از آموزش ترویج یادگیری است و استراتژی‌هایی که ما به کار می‌بریم برای ترویج یادگیری هستند و آزمودن راهبردهای مختلف در کلاس یک فرآیند تکراری اما رو به جلو است که به ما کمک می‌کند دائما شیوه‌های یادگیری را به طور مؤثرتر و موفقیت‌آمیزتری ارتقا دهیم.

خبرنگار: جواد لگزیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.