نهم آذر امسال یک نوزاد ۶ ماهه در بیمارستان کودکان مفید تهران فوت کرد؛ در شهریور امسال نیز قصور پزشکی بخشی از کادر درمان بیمارستان مفید، جان یک نوزاد ۱۳ ماهه را نیز گرفته بود.

 "قصور پزشکی" و فوت ۲ نوزاد در بیمارستان مفید در کمتر از یک سال!

صبح پنجشنبه نهم آذر امسال یک نوزاد ۶ ماهه دیگر در بیمارستان کودکان مفید تهران فوت کرد؛ علت فوت این نوزاد از سوی بیمارستان، خون‌ریزی ریوی اعلام شد اما خانواده بیمار می‌گویند که به‌دلیل تحصن تعدادی از اعضای کادر درمان در حیاط بیمارستان برای دریافت مطالبات خودشان، حال فرزندشان رو به وخامت رفته و او فوت کرده است.

در ادامه، تعدادی از اعضای کادر پزشکی بیمارستان مفید دستگیر شدند و پرونده قضایی نیز برای آنها به‌عنوان کادر درمان این بیمارستان تشکیل شده است.

اما در همی اثنا و در حالیکه پرونده فوت این نوزاد در جریان بود و در حالیکه تعدادی از کادر درمان این بیمارستان به دلیل مطرح شدن شائبه‌هایی مبنی بر قصور آن‌ها در پرونده فوت این نوزاد ۶ ماهه دستگیر شده بودند،  در اقدامی قابل تامل رئیس سازمان نظام پزشکی با حضور در بیمارستان مفید از همکاران پزشک خود دلجویی کرد!

اقدام قابل تامل محمد رئیس‌زاده به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی در این پرونده به همین جا ختم نشد و او طی نامه‌ای به محسنی اژه‌ای که مقارن با فاجعه ترویستی کرمان بود، برخورد بازپرس پرونده فوت نوزاد در بیمارستان مفید تهران را "ناشایست" و موجب آزدگی پزشکان بازداشت شده آن بیمارستان توصیف کرد!

این اقدام رئیس‌زاده باعث شد تا محمدمهدی براعه؛ بازپرس ویژه قتل شعبه ۳ دادسرای امور جنایی تهران با اشاره به پرونده تخلفات تعدادی از کارکنان اورژانس "بیمارستان کودکان مفید" و واکنش قابل تأمل رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: در پی انتشار تصویر نامه رئیس نظام پزشکی کشور به رئیس محترم دستگاه قضا، بازپرس رسیدگی‌کننده به پرونده جرایم برخی کارکنان اورژانس بیمارستان کودکان مفید در رابطه با فوت کودک ۶ماهه در ۹ آذر سال جاری اعلام کرد شکوائیه‌ای با موضوع نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی تنظیم و جهت رسیدگی در دادسرای ویژه کارکنان دولت تقدیم دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده است.

بازپرس ویژه قتل شعبه ۳ دادسرای امور جنایی تهران ضمن اعلام اینکه طرح چنین ادعاهایی مانع از رسیدگی جدی و منصفانه و قانونی با عاملان فوت کودک در بیمارستان مفید، نخواهد شد و متصدیان قضائی را دلسرد نخواهد کرد و قطعاً با در نظر گرفتن خدا و قانون، رسیدگی به جرایم صورت‌گرفته ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: به شخص موردنظر توصیه می‌کنم به‌جای سعی در تفرقه‌افکنی در دستگاه قضائی و انتشار اکاذیب در رسانه‌ها به وظایف حقیقی خود در حمایت از مطالبات جامعه پزشکی و پرستاری بپردازد تا کادر درمان خدوم و گرامی مجبور نشوند برای دسترسی به مطالبات خود در محوطه بیمارستان تحصن کنند و وظایف خود را ترک کنند تا در آینده شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

در ادامه نیز کمسیون ۷ نفره متشکل از کارشناسان پزشکی قانونی، پزشک پاتولوژیست، متخصص طب اورژانس و متخصص عفونی  کودکان درباره علت فوت نوزاد ۶ ماهه در بیمارستان مفید اعلام کردند: علیرغم شرایط بالینی نامناسب در زمینه بیماری قلبی پیشرفته،  امکان زنده ماندن بیمار در صورت تسریع در رسیدگی صحیح وجود داشته است.

"قصور پزشکی کادر درمان بیمارستان مفید" جان نوزاد ۱۳ ماهه را گرفت!

اما فوت نوزاد به دلیل قصور کادر پزشکی بیماستان مفید فقط ختم به همین پرونده نمی‌شود کما اینکه پیش از این و در شهریور امسال نیز قصور پزشکی بخشی از کادر درمان بیمارستان مفید، جان یک نوزاد ۱۳ ماهه را نیز گرفته بود.

و بر اساس رای صادره نهایی شکایت مادر این نوزاد ۱۳ ماهه از کادر درمانی بیمارستان مفید، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: "شیرخوار ۱۳ ماهه با علائم سرفه و تنگی نفس به بیمارستان برده شده و با تشخیص خروسک تحت درمان قرار گرفته است و در طی روند درمان بدحال شده و اینتوبه می‌گردد. براساس نتیجه کمیسیون پزشکی قانونی، تشخیص بیماری و اقدامات درمانی صورت گرفته طبق موازین علمی بوده اما تأخیر صورت گرفته در روند درمان و عدم انتقال به‌موقع شیرخوار به بخش مراقبت‌های ویژه کودکان منجر به کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز شیرخوار و در نهایت، فوت شده است. "

حالا با تکرار فوت یه نوزاد دیگر در بیمارستان مفید، مادر نوزاد ۱۳ ماهه که در شهریور  امسال نوزاد خود را در این بیمارستان از دست داد، در قالب مطلب کوتاهی که در اختیار تسنیم قرار داده، نوشت:

"احتراما اینجانب مادری اهل ایران زمین هستم که فرزند خود  را در شهریور ۱۴۰۱ در بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید تهران واقع در قلب پایتخت به علت عدم معاینه دقیق و تشخیص و انجام اقدامات درمانی صحیح و به‌موقع در ۱۳ ماهگی به دلیل بیماری ساده از دست دادم.

از آن زمان تاکنون درگیر مراحل قضایی این درد بزرگ هستم و پیرو از دست دادن فرزندم، رنج‌های بسیاری را من و خانواده‌ام متحمل شدیم و در حالیکه پرونده فرزند عزیزم به دلیل قصور کادر درمان در جریان است مطلع شدم که کودک ۶ ماهه دیگری به فاصله یک سال با فوت فرزند عزیزم، در این بیمارستان فوت کرده است.

با مواردی که در بیمارستان مفید در خصوص پسرم مشاهده کردم کاملا قابل باور می‌دانم  (زمانی که فرزند عزیزم در حالت خفگی بود، پزشک معالج از حضور بر بالین فرزندم خودداری کرد و فریادزنان به ما گفت اگر ناراحتید ببرید بیمارستان خصوصی!   فرزندم ۲۰ ساعت در بخش اورژانس بیمارستان بستری بود و به علت عدم انجام اقدامات درمانی در خصوص بیماری ساده فرزندم و هدر دادن زمان طلایی فرزندم در بخش اورژانس دچار فلج مغزی شد و نهایتا فوت کرد.)

در رابطه با مسئله ذکر شده گزارش پزشکی قانونی  در پرونده کلاسه ۱۴۰۱۶۸۹۲۰۰۰۳۷۰۷۶۱۵ موجود است  و زمانی که فیلم دوربین‌های مداربسته برای اثبات این قصور کادر درمان درخواست شد متاسفانه به مدت تقریبا ۲ ساعت از فیلم حذف و فیلم‌ها صرفاً از یک زاویه داده شد که تخت فرزندم به وضوح قابل مشاهده نیست و در این خصوص گزارش پلیس فتا و اتهام پرسنل بیمارستان با عنوان کتمان ادله اثبات جرم در پرونده کلاسه ۱۴۰۲۶۸۹۲۰۰۰۵۰۵۲۸۱۸ موجود است.

از سویی در خبرها دیدم که ریاست سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی، از نحوه رفتار با کادر درمان بیمارستان مفید گلایه داشته است! برای بنده و بسیاری از هم‌میهنان این سؤال وجود دارد که آیا آقای رئیس‌زاده از ریاست و کادر درمان بیمارستان مفید به دلیل رفتار ناشایست و قصور پزشکی که منجر به فوت نوزادن بی‌گناه شده، گلایه‌ای ندارد!؟

و آیا ایشان حق حیات را برای انسان‌ها دارای حرمت می‌دانند؟ چطور برخی پزشکان کودکان در چنین بیمارستانی به خود اجازه چنین رفتارهایی می‌دهند.

لذا در این خصوص خواهشمندم بازرسی دقیقی از این بیمارستان و نحوه عملکرد کادر درمان و رفتار با کودکان و والدین به‌عمل آید که در آینده شاهد تکرار چنین پرونده‌هایی در بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید تهران آن هم در قلب پایتخت ایران اسلامی  نباشیم؛ این امر در حالیست که توصیه رهبر معظم بر فرزندآوری است و وقوع برخی قصورهای پزشکی منجر به فوت نوزادان و کودکان خلاف تذکر اکید رهبر فهیم انقلاب مبنی بر فرزندآوری است. "

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.