اسماعیلی تاکید کرد: دولت در حوزه تعامل و رفع مشکلات هیچ خط قرمزی به جز حمایت همه جانبه از اهالی فرهنگ هنر و رسانه ندارد.

خط قرمزی جز حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نداریم/ تمام هنرمندانی دلشان برای مردم ایران می‌تپد، می‌توانند بازگردند

به گزارش گروه فرهنگی قدس، نشست خبری محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه ۲۳ دی در محل این وزارتخانه در حال برگزاری‌ است. اسماعیلی در این نشست درباره موضوعات مرتبط با جشنواره‌های مختلف فجر از جمله فیلم، تئاتر، موسیقی، تجسمی، مد و لباس و ... سخن خواهد گفت.

اسماعیلی در ابتدای این نشست اظهار کرد: زمانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کردیم همه فعالیت ها تحت الشعاع کرونا بود. در آن دوره در پاسخ به اقدام فوری در آغاز به کارمان حمایت و مدیریت این بیماری و فعالیت‌ها اعلام کردیم. 

وی در ادامه افزود: در سال گذشته با بیرون آمدن از بلیه کرونا و موفقیت در مدیریت این بیماری، مواجه شدیم با یک فتنه فرهنگی که روی فعالیت های فرهنگی و هنری سایه انداخت؛ تهدیدات مهمی که اساس فعالیت های فرهنگی کشور را هدف قرار داده بود.

اسماعیلی تاکید کرد: بدخواهان، خواهان خاموشی چراغ فرهنگ و هنر بودند و هستند و خواهند بود. ما با این متغیر مزاحم دهه هاست که درگیریم و توانستیم با قدرت عبور کنیم.

وی در ادامه افزود: پس از بلوای سال گذشته به دنبال عادی سازی بودیم که با مشارکت مردم و هنرمندان دوره رونق رسیدیم. البته کلید واژه رونق به معنی نادیده گرفتن مشکلات نیست. در بخش های مختلف قائل به حمایت هستیم و طرح مسکن شهر هنر در همین زمینه است.

اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: از بخش های مهم وزارت ارشاد تلاش برای ارتقای بودجه است و شعار ما عدالت فرهنگی و مردمی سازی است. در حوزه اعتبارات فرهنگی و در طول سفرهای استانی رییس جمهور، نزدیک به ۹هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای طرح های عمرانی فرهنگ و هنر اختصاص دادیم و مهمترین مراکز فرهنگی را افتتاح کردیم.

در بودجه سال جاری هزارمیلیارد تومان برای ارتقای فرهنگ و هنر، رسانه و فعالیت های قرآنی در استان ها تخصیص پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش ساخت تعداد فیلم های نهادهای مختلف در جشنواره فیلم فجر امسال با یادآوری این نکته که بیش از ۱۰۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کردند، تصریح کرد: ارزیابی داوران ما نشانگر یک رشد محسوس کیفی در فیلم های این دوره و وجود ژانرهای مخالف در فیلم هاست. نقطه قوت امسال این است که بنیاد فارابی امسال هیچ کار مستقلی نداشت و همه کارها مشارکتی و با بخش خصوصی بود. ما نیازمند جلب مشارکت نهادهای مختلف برای رونق سینما هستیم و در آینده شاهد یک رویش از عناصر جوان، متعهد و متخصص در سینما خواهیم بود و آنها تحولات مهمی را رقم خواهند زد.

سند موسیقی بعد از ۴۵ سال به تصویب رسید 

اسماعیلی با اشاره به تشکیل کارگروه سند هنرهای تجسمی گفت: بعد از ۴۵ سال سند موسیقی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و به زودی شورای عالی موسیقی تشکیل خواهد شد.

وی در خصوص بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران تاکید کرد: مشی دولت سیزدهم از ابتدای کار حمایت از بازگشت ایرانیان خارج از کشور بوده است. هنرمندی بود که ۴۰ سال در خارج از کشور بود و اجازه اجرا نداشت؛ اما ما در دولت سیزدهم از او حمایت کردیم و مجوز اجرا گرفت.

وی افزود: ما خادم تمامی ایرانیان داخل و خارج از کشور هستیم و آن ها هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند. تمام هنرمندانی که شهروند ایران هستند و دلشان برای مردم ایران می تپد، می توانند به کشور بازگردند و تاکنون افراد زیادی بازگشته اند و اجرا هم داشته اند.

اسماعیلی همچنین درباره حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ مهاجر افغانستانی نیز گفت: ما و افغانستان، اشتراکات بسیاری داریم که مرزهای سیاسی نتوانسته فاصله‌ای به وجود بیاورد. بلخ و کابل و هرات آکنده از میراث ماندگار فرهنگی و هنری و ادبی مشترک است و ما به این میراث مشترک افتخار می‌کنیم. هنرمندان افغانستانی مانند هنرمندان ایرانی در خلق و آفرینش فعالیت‌های هنری و فرهنگی مورد حمایت ما هستند. ما به دنبال عادی‌سازی فضای تعاملات فرهنگی و هنری و رسانه‌ای بین ایران و افغانستان هستیم و به حفظ میراث فرهنگی و ادبی و تاریخی در افغانستان حساس هستیم  و آن‌ها را جزئی از میراث فرهنگی و مشترک و ماندگار خودمان می‌دانیم.

نمایش خانگی را یک فرصت می‌دانیم

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در وضعیت فعلی، در شورای انقلاب فرهنگی قانونی داریم که می‌گوید ارشاد همه مسئولیت هایی که در حوزه حقیقی دارد در حوزه مجازی هم دارد. درباره مجموعه های نمایشی هم باید بگویم دبیرخانه و محل نظارت این کار صدا و سیما است و وزیر باید نمایندگی در شوراهای ساخت و نمایش داشته باشد، به جز این بخش و برنامه‌های تلویزیونی همه بخش‌ها در حوزه صوت و تصویر مدیریتش بر عهده ارشاد است، الان هم تنظیم آیین‌نامه اجرایی در حال انجام است، تا بخشی از موضوعات حل شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این فاصله و شکافی که در این چند سال پیش آمد اتفاقات خوبی را رقم نزده، تصریح کرد: ما نمایش خانگی را یک فرصت می‌دانیم اما به شدت نگران نمایش خشونت، ارتباطات خانوادگی و نظایر آن هستیم، امیدوارم همکاران ما و عزیزان در بخش نظارتی این نگرانی مردم را به زودی مرتفع کنند.

وی درباره مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر تاکید کرد؛ تلاش می‌کنیم بهترین مکان انتخاب شود و تا یکی دو روز آینده مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام خواهد شد.

وزیر ارشاد مطرح کرد: واقعیت این است که من یک معلم دانشگاه هستم و متعلق به هیچ جناحی نیستم و بلد نیستم جناحی صحبت کنم، سابقه من مشخص است. دانشجویان من از همه گرایشات هستند، به همین دلیل برایم مهم است صراحت و صداقت در بحث هایم باشد.

اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه درباره خانه سینما به اختلافات دیدگاه‌ها کاری ندارد و رویه قانونی است، یادآور شد: جلساتی برگزار شد تا مسائل حقوقی مرتفع شود، هر وقت خانم برومند، آقای دهکردی و آقای عسگرپور نیاز به صحبت داشتند ما با هم صحبت کردیم، این تعامل وجود دارد، نگاه دولت به گروه ها و تشکل‌های صنفی حمایتی است. ما تلاش می‌کنیم در مرز قانون پیش برویم. تعدادی از افراد سال گذشته دچار مشکلاتی شده بودند، همه آنها مشغول فعالیت هستند، ما در ارشاد خودمان را پشتیبان همه اهالی فرهنگ و هنر می‌دانیم.

در وزارت فرهنگ پشتیبان همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هستیم

وزیر فرهنگ تاکید کرد: دولت در حوزه تعامل و رفع مشکلات هیچ خط قرمزی به جز حمایت همه جانبه از اهالی فرهنگ هنر و رسانه ندارد. ما در وزارت فرهنگ پشتیبان همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هستیم. مثلاً یک فیلمی اشکالاتی داشت ما گفتیم اصلاحاتی انجام شود که انجام دادند و پس از یک سال به نمایش درآمد، وزارت ارشاد در هیچ دوره‌ای از بخش‌های مختلف برای مدیریت استفاده نکرده است.

وی افزود: تاریخ حج را بررسی کنید، اولین باری که یک رییس از حج انتخاب شده در دوران ما بوده است، اما بله من با کسی همکاری‌ می‌کنم که به سلیقه ما نزدیک باشد، ما می‌خواهیم یک گروه همدل باشیم. بنای ما این است. ما در حوزه تعامل و رفع مشکلات هیچ خط قرمزی به جز حمایت همه جانبه از اهالی فرهنگ هنر و رسانه نداریم.

اسماعیلی درباره موسیقی اظهار کرد: حمایت از موسیقی های محلی در دستور کار ماست.‌ یک مشوق جدی هم داریم. درباره ضعف گونه اجتماعی در جشنواره هم گزارش دارم که تعداد فیلم‌های اجتماعی قابل توجه هستند

اسماعیلی درباره خودکفا شدن در بخش کاغذ یادآور شد: وقتی که کار را شروع کردیم، میزان تولید کاغذ تحریر در کشور حدود ۵ هزار تن بود و این در یک فرایند حمایتی و پیگیری دائم از طرف وزارت فرهنگ و تشکیل کارگروه کاغذ و نشر، امسال فقط در کارخانه چوب و کاغذ مازندران ۴۵۰۰۰ تن برای چاپ ۱۵۵ میلیون کتاب درسی و ۵ هزار تن برای تولید جلو اتفاق افتاد.

به تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلایل به تعویق افتادن اعزام زائران حج تصریح کرد: بیش از پنج میلیون نفر برای اعزام به حج عمره ثبت نام کرده بودند که باید این مسأله را در نظر داشت. اقداماتی را که باید سازمان حج انجام می داد اعم از رزرو هتل ها و ...‌  عملی شده است. به تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتبا با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم. بر اساس قراردادهایی که با طرف مقابل وضع شده است، شرایط حج تمتع در سال آینده بهتر از امسال خواهد بود منتظر هستیم مسأله فعلی هم سریع تر حل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.