وزیر خارجه هند که برای سفری دو روزه و مذاکرات سیاسی- اقتصادی به تهران سفر کرده ظهر امروز مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت.

مذاکرات سطح بالای وزیر خارجه هند در تهران

قدس آنلاین:  «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه دولت هند که برای رایزنیهای سیاسی و اقتصادی به تهران آمده و قرار است دو روز مذاکرات فشرده‌ای را در ایران داشته باشد ظهر امروز در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت.

دیدار ئ گفتگوی دو وزیر امور خارجه در تهران در حالی آغاز شد که وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای این مذاکرات را سطح بالا و در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی، همکاری سیاسی، ابتکارات ارتباطی و روابط قوی مردم با مردم  دو کشور عنوان کرده بود.

مهمترین موضوعات در کارتابل وزیر خارجه هند برای مذاکره با مقامات کشورمان موضوع همکاریهای اقتصادی به ویژه پروژه توسعه بندر چابهار، مسائل منطقه‌ای همچون موضوع تحولات افغانستان و آسیای میانه و البته اوضاع غرب آسیا و وضعیت فلسطین و غزه است.

هند جزو ۶ کشور اول طرف تجاری با کشورمان است و موضوع همکاریها در چارچوب بریکس، همکاری‌های تجاری در خصوص صادرات و تجارت بین بخشهای خصوصی، موضوع صادرات نفت ایران که در یکسال گذشته به هند کاهش یافته و برخی چالشهای امنیتی درم طقه به نظر می‌رسد از دیگر موضوعات گفتگو میان دو وزیر باشد.

پیش از این نشست، مهداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در مذاکرات امروزش با وزیر خارجه هند علاوه بر بررسی اقدامات گذشته برای تجهیز بندر چابهار، در خصوص توسعه این بندر توافق نهایی صورت گرفت.

بندر چابهار در حال حاضر مهمترین پروژه اقتصادی است که دولت هند با شرمایه گذاری در آن پروژه توسعه انرا در اختیار دارد. بندری که نقش کلیدی در اجرای پروژه کریدور شمال به جنوب دارد و می‌تواند کشورهای چین و هند را از مسیر ایران به روسیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه و در نهایت اورپا متصل کند.

جایشانکار پیشتر اظهار کرده بود: وزیر خارجه هند پیشتر گفته بود: «هند از طریق بندر چابهار نه تنها به مناطق آسیای مرکزی دست خواهد یافت بلکه این احتمال وجود دارد که به روسیه نیز دسترسی پیدا کند و از طریق شمال ایران به روسیه برسیم و امروزه چگونگی ایجاد راه‌های مواصلاتی، برای دیپلماسی و روابط اقتصادی بسیار مهم است.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.