عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مصرف سوخت به دلیل کیفیت پایین خودروها و مصرف سرانه بسیار زیاد خودروها در کشور ما بالاست در نتیجه ما در برنامه هفتم توسعه بهینه سازی مصرف انرژی را لحاظ کردیم. اگر بهینه سازی را انجام دهیم بیش از صدمیلیارد دلار سالانه می توانیم بهینه سازی انرژی داشته باشیم.

لزوم جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بی کیفیت داخلی برای بهینه سازی مصرف/ پیش بینی صدمیلیارد دلار صرفه جویی انرژی

یکی از مشکلات قابل پیش بینی کشور در سال ۱۴۰۳ ،بحث ناترازی بنزین و افزایش واردات آن نسبت به گذشته است.این در حالی است که در دوسال گذشته وضعیت بهتر بود و ایران صادر کننده بنزین محسوب می شد. در این میان لزوم اصلاح صنعت خودرو وتوسعه سبد سوختی کشور بیش از پیش احساس می شود و باید اقدامات فوری جهت اصلاح مصرف بنزین در خودروهای فرسوده و جایگزین شدن خودروهای برقی کرد.

 سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار قدس بر لزوم بهینه سازی مصرف و جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بی کیفیت داخلی و با مصرف بالای بنزین تاکید کرد.

این نماینده گفت: مصرف سوخت به دلیل کیفیت پایین خودروها و مصرف سرانه بسیار زیاد خودروها در کشور ما بالاست در نتیجه ما در برنامه هفتم توسعه بهینه سازی مصرف انرژی را لحاظ کردیم. اگر بهینه سازی را انجام دهیم بیش از صدمیلیارد دلار سالانه می توانیم بهینه سازی انرژی داشته باشیم. باید در زمینه تنوع سبد سوختی و واردات خودروهای برقی و یا حداقل با مصرف پایین بنزین اقدام کنیم تا بتوانیم وضعیت بد مصرفی خودروهای داخلی را اصلاح و ناترازی بنزین را کنترل کنیم

وی در ادامه به بحث اصلاح مصرف سوخت در خودروهای تاکید کرد و گفت: بخش اعظمی از حمل و نقل سبک ما را گاز طبیعی یا همان سی ان جی تشکیل می‌دهد. ضمن اینکه باید به سمت خودروهای برقی برویم تا جایگزین خودروهای پرمصرف شوند. در خصوص کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی مصرف سوخت باید برنامه ریزی جدی و فوری شود. 

سنگدوینی افزود: بنزینی که وارد می شود یا با عدد و رقم بسیار بالایی است یا نفت می دهیم و به ازای آن بنزین دریافت میکنیم. لذا فرقی نمیکند در نتیجه ارز داده می شود.اگر به این سمت برویم که هم خودروی برقی و گازی سی ان جی را  بیشتر استفاده کنیم، شرایط  راحت تر است ضمن اینکه آلودگی نیز کمتر است. خودرو سازها نیز باید به این سمت بروند که خودرویی با مصرف بنزین ش کم تولید شود.اکثر بنزینی که مصرف میکنند بین ۱۱۰ تا ۱۱۴ است که رقم زیادی می باشد این رقم باید پایین بیاید. متوسط مصرف بنزین خودروها باید پایین بیاید.خودروسازها از لحاظ بهینه سازی مصرف سوخت باید دقت کنند و البته که فروش شان هم خوب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.