رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با تولید بار اول خروج ارز از کشور به حداقل می رسد، گفت: با توجه به مشکلاتی که در کشور داریم حفظ این ارز برای ما ضروری است. با تولید بار اول خروج ارز از کشور به حداقل می رسد یعنی سازوکار تولید بار اول اقلام راهبردی صنایع موجب کنترل کسری تجاری می شود.

تولید بار اول خروج ارز از کشور از بستر صنایع را به حداقل می رساند

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به حمایت از تولید بار اول،گفت: بازار اشتغال در حوزه دانش بنیان با بقیه بازارهای کاری که ما الان در آنها کمبود نیرو داریم متفاوت است.این حوزه مربوط به تحصیلکرده ها، تحصیلات تمکیلی و ارشد و اینهاست در حالیکه الان در بازار، نیروی کارگر خیلی کمبود داریم ولی در حوزه دانش بنیان ها برعکس است و نیروی تحصیل‌کرده زیاد است که باید از توان آنها استفاده شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث ارزش افزوده در این حوزه اظهار کرد: ممکن است شما در جایی سرمایه گذاری کنید و محصول و کاری تولید کنید و ارزشی داشته باشد وقتی این دانش بنیان شود ممکن است ضریب ده برابر و بیست برابر را داشته باشد.

طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در کشور داریم حفظ این ارز برای ما ضروری است. با تولید بار اول خروج ارز از کشور به حداقل می رسد یعنی سازوکار تولید بار اول اقلام راهبردی صنایع موجب کنترل کسری تجاری و همچنین کاهش ارزبری خواهد شد.. به هر حال باید برخی تجهیزات را وارد کنیم و برای این واردات نیاز به ارز داریم که اگر همین تجهیزات را خودمان تولید کنیم این ارز در داخل کشور می ماند.

وی گفت: تولید بار اول همچنین در تکمیل زنجیره تولید مفید است . مابرای اینکه ارزش افزوده زیادترو بهره وری بالا را ایجاد کنیم بایستی به سراغ تکمیل زنجیره ها برویم که این هم کار دانش بنیان هاست و می توانند بهتر از بقیه کار کنند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح مرد: با توجه به شرایط کشور و جمیع جهات های اقتصادی که در کشور وجود دارد حمایت ها فعلا از دانش بنیان ها و تولید بار اول قابل قبول است اما باید تقویت شود. زمنیه برای تقویت دانش بنیان ها و تولید بار اول خوب است منتها باید زمان دار باشد و تبدیل به رانت نشود و رقابتی شود. اگر بخواهیم در حوزه حمایت از دانش بنیان ها نمره ای بدهیم از بیست می توانیم  13 را بدهیم و هنوز باید نمره حمایتی مان بالاتر برود و قانون جهش تولید در همین راستا بوده است و باید تقویت شود و بیشتر صنایع ذیل این سازوکار کلیدی و مهم بومی سازی بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.