معاونت اداره کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۹۰ درصد آب استحصال شده در کشور صرف کشاورزی اشتباه می‌شود، باید تعارف‌ها را کنار بگذاریم و روش آبیاری را اصلاح کنیم.

۹۰ درصد آب استحصال شده صرف کشاورزی اشتباه می‌شود

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا ساختمانگر در حاشیه سفر به منطقه ترشیز با بیان اینکه موضوع آب برای کشور بسیار حائز اهمیت و مهم است، اظهار کرد: خشکسالی موجب شده که حتی استان‌های شمالی هم با تنش آبی مواجه باشند.

معاونت اداره کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به اینکه برای رفع مشکل تا کی باید صرفه‌جویی کنیم؟ بیان کرد: این کشور از ۳۰۰۰ سال قبل که ایرانیان در این منطقه زندگی می‌کردند گرم و خشک بوده و ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه به اقدامات پیشینیانمان در برابر خشکسالی برگردیم. اگر به کتیبه‌های قدیمی دوره هخامنشیان رجوع کنیم آن زمان دعا کردند که خدایا سرزمین ما را از دروغ و خشکسالی دور بدار.

وی اظهار کرد: هرچند پیشینیان ما بلد بودند در چنین شرایط چه کاری انجام دهند، ولی متأسفانه کشاورزان از جمله در منطقه ترشیز که از اقلیم خشکی برخوردار است، همچنان کشت غرقابی دارند.

ساختمانگر خاطرنشان کرد: با اینکه رژیم اشغالگر قدس ادعا می‌کند که مبدع آبیاری قطره‌ای است اما این گزافه‌ای بیش نیست، چون ما ایرانیان حدود ۳۰۰۰ سال قبل در دشت قزوین آبیاری کوزه‌ای و قطره‌ای داشتیم.

معاونت اداره کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین با اشاره به اینکه مردم خراسان بزرگ، بزرگترین سازه‌های آبی قنات‌ها را به نام خود ثبت کرده‌اند، گفت: قنات‌ها امروز برای جهانیان شگفتی دارد. همچنین در شهر سوخته سیستان اولین چرخش گرمایش آبی را در ساختمان داریم و همین گونه در سازه‌های شوش و...که در مصرف آب اقداماتی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه پیشینیان ما خودشان را با کم‌آبی سازگار کرده‌ بودند و می‌دانستند چگونه کشت کنند تا این سرزمین را به ما برسانند، اظهار کرد: امروز کل کشور در خطر مشکل بی‌آبی هست.

ساختمانگر گفت: آب یک موضوع بین حوزه‌ای است و ما به عنوان وزارت نیرو متولی تولید آب هستیم، مصرف آب در کشور را باید بر اساس مقدار آب مورد نیاز تعریف کنیم.

معاونت اداره کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اظهار تأسف از اینکه در چنین شرایطی ۹۰ درصد آب استحصال شده در کشور صرف کشاورزی اشتباه می‌شود، افزود: باید تعارف‌ها را کنار بگذاریم و روش را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه نگاه خوبی به موضوع آب شده است، افزود: اگر به درستی از آب موجود استفاده کنیم هیچ مشکلی نداریم.

ساختمانگر خاطرنشان کرد: اگرچه برای تأمین آب شرب هیچ مشکلی در کشور نداریم، اما در مصرف کردن آب و توزیع آن متأسفانه با بد مدیریتی و بد مصرفی مواجه هستیم.

معاونت اداره کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: باید تلاش کنیم تا با آموزش مردم و تغییر فرهنگ در جامعه، شاهد مشارکت خودجوش و مداوم مردم در مدیریت مصرف آب باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.