مشاور وزیر ارشاد در امور شعر از اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی این وزارتخانه برای حمایت از انجمن‌های شعر در سراسر کشور خبر داد و گفت: انجمن‌ها برنامه‌ها و طرح‌های خود را به ادارات ارشاد استان‌ها ارسال کنند.

اعتبار ۵۰ میلیاردی ارشاد برای حمایت از انجمن‌های شعر

به گزارش قدس آنلاین، علی‌محمد مودب دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر با اشاره به طرح حمایتی وزارت ارشاد از انجمن‌های شعر و ادب  تا سقف  500 میلیارد ریال که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه با مدیران کل ارشاد استان‌ها از آن خبر داد گفت: قرار است برای حمایت از انجمن‌های شعر و ادب تا 50 میلیارد تومان پرداخت شود.

مودب تصریح کرد: قرار است، طرح‌ها و برنامه‌های تحولی انجمن‌های شعر در سراسر استان‌های کشور ارزیابی شود و از انجمن‌ها و موسسات فرهنگی و ادبی سطح کشور که برنامه خوبی برای فعالیت در حوزه شعر دارند،‌ حمایت شود. طرح‌ها به ادارت کل ارشاد استان‌ها ارسال می‌شود و از آنجا برای ما در تهران فرستاده می‌شود تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در برخی شهرستان‌ها و استان‌های کشور سال‌هاست که انجمن‌های ادبی خوبی شکل گرفته و جلسات شعر و شب شعرها و مسابقات شعر برگزار می‌کنند و هم نیرو تربیت می‌شود، با این طرح ما می‌توانیم کمک‌هایی داشته باشیم تا فعالیت این انجمن‌ها تسهیل شود.  البته قبلش لازم است که فعالیت‌ها را بررسی کنیم.ببنیم چه کرده‌اند و چه برنامه‌های در راستای ترویج شعر فارسی و شعر انقلاب اسلامی دارند.

مودب با اشاره به نقش انجمن‌های ادبی گفت: انجمن‌های ادبی دانشکده‌های موجود شعرند، ما ساختاری برای تربیت شاعر نداریم،‌ همین انجمن‌ها هستند که شاعران ما را تربیت می‌کنند، پرورش شاعران با این انجمن‌هاست‌، در نقاط مختلف کشور شاعران خوبی به تربیت نیروی شاعر پرداخته‌اند،‌ اگر این انجمن‌ها حمایت شوند و توسعه پیدا کنند، می‌توانند اثرات بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به ملاک‌های ارزیابی گفت:‌ بسته به طرح‌هایی که ارسال می‌شود،‌ ارزیابی‌ها را انجام خواهیم داد،‌  سطح استادی که در انجمن به تربیت نیرو می‌پردازد،‌ سطح ادبی آثاری که در انجمن عرضه می‌شوند، نوع برنامه‌ها،‌ خلاقیت‌ها و خروجی‌ها در نوع حمایت موثر است. قطعا انجمنی که خروجی‌اش چند شاعر خوب است با انجمنی که فقط جلسه شعر هفتگی برگزار می‌کند،‌ تفاوت دارد.

مودب در پاسخ به اینکه گاهی انجمن‌ها توسط حوزه هنری و یا نهادهای دیگر نیز حمایت می‌شوند، آیا منعی برای حمایت مالی از این انجمن‌ها در طرح جدید وزارت ارشاد وجود دارد؟ گفت: منعی در کار نیست،‌ اولویت حمایت با برنامه‌های سنجیده و منحصر به فرد و خلاقانه  انجمن‌هاست.

 وی با اشاره به فعالیت شورای شعر که اخیراً اعضای آن از وزیر ارشاد حکم گرفتند،‌ گفت: شورای شعر قرار است سیاست‌گذار حوزه شعر در کشور باشد و  ایده‌پردازی کند.در حقیقت شورای شعر، شورای ملی شعر کشور است که برخی آن را با شورایی که برای نظارت بر شعر در بخشی خاص است، اشتباه گرفته‌اند.

دستیار وزیر ارشاد در حوزه شعر در پاسخ به این پرسش که شورای شعر به بحث ممیزی کتاب‌های شعر نیز ورود خواهد داشت یا خیر؟ گفت:‌  این شورا به شعر کشور در مجموع می پردازد. در نخستین جلسه شورا که برگزار شد،‌ در مورد نحوه ممیزی کتاب یا ترانه  نیز بحث‌ها و ایده‌های اعضا مطرح شد. اما  به هر حال تصویب ایده‌ها و رسیدن به تعامل اجرایی با بخش‌های اداری در اداره کتاب یا اداره کل موسیقی  و سایر بخش‌ها به طور طبیعی زمان‌بر است.

وی افزود: در عین حال باید توجه داشت که دغدغه اصلی ما در شورای شعر؛‌ شأنیت شعر به عنوان یک هنر است و این مهمتر از مسائل خرد است. شعر در کشور ما جدی گرفته نشده است، درست است که شاعران دغدغه‌هایی مثل چاپ کتاب یا مشکلات معیشتی  را دارند،‌ که ما قطعا پیگیر این مسائل خواهیم بود اما اصل کار شورا، ارتقای جایگاه شعر به عنوان یک پدیده فرهنگی  و به عنوان هنر اول این سرزمین در مجموعه سیاست‌گذاری فرهنگی کشور است، ما باید شأن شعر و شعرا را بالا ببریم، شعر در ساختارهای فرهنگی ما جایگاه درخور و مناسبی ندارد. دستیاری شعر و شورای شعر  فرصتی است که اگر درست استفاده شود، می‌توانیم اصل جایگاه شعر را در کشور ارتقا بدهیم. طبیعتاً کار دشوار است و باید سنجیده و با اتقان کارها را پیش برد.

مودب در پایان گفت:‌ انشاالله با حمایت ویژه  وزیر فرهنگ از فعالیت شورای شعر، در تعامل با مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی نگاه به شعر را ارتقا خواهیم داد، همان طور که در نظر داریم جشنواره شعر فجر را روزآمد کنیم و با حضور  علیرضا قزوه که موسس این جشنواره بود، یک جشنواره متفاوت برگزار کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.