سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ۱۴۰۲ با تاکید بر اینکه در این رزمایش ابتکارات و قابلیت‌های جدیدی در حوزه پدافندی نیروهای مسلح با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت، پایان رزمایش را اعلام کرد.

پایان رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ | از انهدام اهداف دشمن با سامانه‌های ۱۵ خرداد تا شلیک موشک صیاد ‌به ‌پهپاد مهاجم

امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ گفت: در دومین روز از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافندی با موفقیت تمرین شد.

وی افزود: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، یگان‌های شرکت‌کننده از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش تحت کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، روش‌ها و راهکنش‌های مختلف جنگ الکترونیک و جنگ سایبری را به منظور مقابله با تهاجم الکترونیک تمرین کردند.

امیر سرتیپ دوم فرج‌پور استفاده هماهنگ و پرقدرت از سامانه‌های بومی جنگ الکترونیک در این رزمایش را یکی از ویژگی‌های مهم دانست و ادامه داد: در این مرحله از رزمایش، با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادارها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی در ارتفاعات و لایه‌های مختلف به وسیله پهپادهای اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات رادارها به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت.

سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ گفت: کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش با بهره‌گیری از ماهواره‌های اطلاعاتی، هواپیماهای بی‌سرنشین و سامانه‌های کشف و جمع آوری اطلاعات و رادارهای پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک در این مرحله از رزمایش انجام شد.

وی تصریح کرد: عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.

امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ گفت: سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه برد و ارتفاع پایین «۹ دی» نیروی هوافضای سپاه در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت، اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند.

وی گفت: استفاده از تجهیزات پدافندی مختلف و متعدد پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی و نیروی هوا فضای سپاه تحت هدایت و راهبری قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در این رزمایش بیانگر قدرت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه پدافند هوایی است که توانسته طی سال‌های گذشته در مقاطع مختلف قدرت‌های استکباری را مغلوب قاطعیت و توانمندی خود سازد.

همچنین سامانه پدافندی برد کوتاه ۹ دی که در روز ۳۱ شهریور امسال در جریان رژه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) برای اولین بار به نمایش در آمد در این رزمایش نیز برای نخستین بار است که در رزمایش به کار گرفته می‌شود.

در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ اهداف ارتفاع متوسط مهاجم با شلیک سامانه‌های بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش سرنگون شدند.

سامانه‌های بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده است، در شرایط رزم واقعی بر علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داد و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کرد.

امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ با بیان اینکه در این رزمایش دفاع از مراکز حساس و حیاتی کشور به صورت یک رزم واقعی و دفاع ۳۶۰ درجه تمرین می‌شود، گفت: نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش، همگی کارکنان جوانی هستند که در صحنه واقعی رزم نیز باید طرح دفاع هوایی از مراکز حساس را اجرا کنند که این موضوع کمک شایانی به ارتقای تجربه عملیاتی آنها خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در این رزمایش، اظهار داشت: انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه توسط هواپیماهای شکاری رهگیر نهاجا تحت کنترل و هدایت عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از جمله طرح‌هایی است که در این رزمایش تمرین شده است.

سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ آزمایش و ارزیابی نسل جدید تجهیزات بومی ارتش و سپاه که به دست توانمند دانشمندان و متخصصان کشور تولید شده است را بخش دیگری از اهداف این رزمایش برشمرد و عنوان کرد: ما به طور دائم در حال بروزرسانی و ارتقاء تجهیزات و توانمندی‌هایمان هستیم، لذا برگزاری رزمایش بهترین فرصت برای ارزیابی دقیق این تجهیزات است تا در نبرد احتمالی بتوانیم قابلیت‌های غافلگیرکننده‌ای را به دشمنان نشان دهیم.

گفتنی است؛ سامانه موشکی ۱۵ خرداد یک سامانه پدافند هوایی میان برد است که توانایی درگیری مؤثر با طیف متعدد اهداف با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی تا برد ۲۰۰ کیلومتر را داراست.

سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد قادر است تعداد ۶ هدف را به طور همزمان کشف و ردگیری کرده و با طیف متنوع موشک‌های بومی همچون صیاد -۲ و ۳ نسبت به انهدام آنها اقدام کند.

امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ با اعلام پایان رزمایش در خصوص برنامه ها و عملیات های اجرا شده در این رزمایش گفت: رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ با طرح ریزی مشترک و با حضور تمامی نیروهای مسلح مرتبط در حوزه پدافند هوایی به اجرا در آمد و به تمام اهداف از پیش تعیین شده دست یافتیم.

وی با بیان اینکه رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ در این دوره با ابتکارات، خلاقیت ها و قابلیت های جدید مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفت، اظهار کرد: مراحل مختلفی که در این رزمایش انجام شد عبارت بود از بازی جنگ یا تمرین رزم در قالب نرم افزارهای هوشمند و استفاده از مدل سازی پدافند هوایی در جنوب کشور، آب های نیلگون خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز مورد تمرین و ارزیابی قرار گرفت.

سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ گفت: در این رزمایش تمرینات از پیش تعیین شده و سامانه‌های جدید در محیط واقعی مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفت و مشخص شد با آمادگی‌های کسب شده سناریوهای تهدیدات دشمن برای ما قابل شناسایی و رفتارشناسی است.

امیر فرج‌پور گفت: در این رزمایش تمرین مواجهه با تهدیدات متنوع در حوزه پهپادهای پرسه زن و پرنده های بدون سرنشین و مهمات هوشمند دور ایستا و پهپاد ها با سطح مقطع بسیار کم و قابلیت‌های مختلف در قالب نیروی مهاجم به اجرا گذاشته شد که نیروهای عمل‌کننده توانستند در مرحله کشف، شناسایی، درگیری و انهدام بسیار موفق عمل کنند.

وی همدلی و هم‌افزایی نیروها و یگان‌های مختلف را از دیگر دستاوردهای این رزمایش اعلام کرد و افزود: نیروهای مسلح ما اعم از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی دریایی ارتش و سپاه و سایر نیروها از جمله یگان‌های پدافندی نیروی زمینی ارتش و سپاه به خوبی در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به خوبی عمل کردند.

سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضا در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ گفت: حملات هوایی از طریق جنگنده‌های شکاری، هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین به خوبی مورد ارزیابی قرار گرفت همچنین از اسکرمبل‌های نیروی هوایی ارتش استفاده شد و توانمندی پدافند هوا پایه مورد آزمون قرار گرفت که نتایج قابل توجهی داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.