معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای حل مشکل آلودگی هوا همه اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات تجاری و غیرتجاری که مشمول قانون هوای پاک هستند باید به وظیفه اجتماعی خود برای کاهش اثرات مخرب فعالیت‌هایشان بر محیط‌زیست عمل کنند.

 تمام دستگاه‌های مسئول در هوای پاک به وظایف خود عمل کنند/ افتتاح دو خانه فناور محیط‌زیست

همانطور که در اصل پنجاهم قانون اساسی تاکید شده که حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است، می دانیم که حل مشکلات محیط زیستی با آگاه‌سازی و مشارکت دولت، بخش خصوصی و مردم میسر خواهد شد، در یکی دو دهه گذشته مشکلات و معضلات محیط زیستی زیادی دامن طبیعت را گرفته و تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است.

پیامدهایی مانند آلودگی هوا معضلی است که سالانه جان های زیادی را می گیرد که البته ساخته و پرداخته دست بشر است چون فعالیت های انسان بر روی کره زمین چنان تغییراتی را در روند طبیعت ایجاد کرده که به مرور توان اکولوژیکی طبیعت تمام شد و به دنبال آن تعادل میان همه چیز به هم خورده است، این روند تا حدی پیش رفت که برخی از مسائل مانند آلودگی هوا به حد بحران رسیده اند.

در ایران برای آگاهی بخشی عمومی در راستای مضرات آلودگی هوا و داشتن هوایی پاک یک هفته ( ۲۶ دی تا ۲ بهمن ) به نام هفته هوای پاک تعیین شده است در این مدت هر روز به یک عنوان نامگذاری شده که بر این اساس روز ۲۹ دی‌ روز " هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی" اعلام شده است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح اقدامات این معاونت گفت: پدیده‌های محیط زیستی عصر حاضر، تمام شئونات زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و سبب شده تا محیط زیست به یک امر اجتماعی تبدیل شود که مدیریت آن به مشارکت گسترده و همه‌جانبه تمامی گروه‌های اجتماعی جامعه نیاز دارد.

نورالله مرادی چالش آلودگی هوا را یکی از معضلات عصر حاضر و منبعث از عوامل اقتصادی و صنعتی دانست که دارای تأثیرات گسترده اجتماعی است که بدون جلب مشارکت هدفمند و اثربخش عموم مردم، دولت‌ها امکان مدیریت مطلوب امور محیط‌زیستی به خصوص آلودگی هوا را ندارند.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کشور افزود: با وجود اقدامات ترویجی و آموزشی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و همچنین سازمان‌های محیط زیستی مردم‌نهاد، بسیاری از چالش‌های محیط زیستی همچون آلودگی هوا تداوم و حتی افزایش داشته‌اند.

مرادی اثرات فزاینده مخاطرات محیط‌زیستی همچون آلودگی هوا بر زندگی عادی، کسب و کار و به خصوص سلامت را باعث ایجاد حساسیت جامعه نسبت به محیط زیست دانست و افزود: طرح این مسائل منجر به علت‌یابی تداوم آلودگی هوا در رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های اجتماعی در بین مردم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.