«نماز استسقاء»(طلب باران) صبح روز جمعه به امامت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان در گلستان شهدای این شهر اقامه شد.

«نماز باران» در اصفهان اقامه شد

در نماز باران اصفهان جمعی از زنان و مردان متدین به همراه سالمندان و کودکان حضور داشتند.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی اصفهان، میزان بارش‌ها در این خطه نسبت به سال گذشته و میانگین بلندمدت حدود ۶۰ درصد کاهش داشته در حالیست که پارسال در چنین روزهایی بارش برف سبب سفیدپوش شدن بسیاری از مناطق استان و کشور شده بود.

این چندمین بار است که در استان اصفهان در طلبِ بارش باران، مردم این دیار به خواندن نماز باران فراخوانده می‌شوند، پیش از این نیز در آذر سال ۱۴۰۰ نیز آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، نماز باران را در گلستان شهدای اصفهان اقامه کرده بود.

بدلیل استمرار شرایط خشکسالی در سال‌های اخیر، استان اصفهان در شرایط خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی اجتماعی- اقتصادی قرار گرفته که یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین انواع خشکسالی است و خارج شدن از این نوع خشکسالی بسیار زمانبَر بوده و به سال‌های تَرسالی مُستمر نیازمند است.

پیش‌بینی‌های هواشناسی استان مبنی بر بارش‌های خوب در پاییز و زمستان تاکنون محقق نشده است و مردم این دیار همچنان چشم انتظار سخاوت آسمان هستند.

کاهش بارش‌های پاییزه و زمستانه حتی در مناطق سردسیر استان نیز وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای منابع آبی منطقه ایجاد کرده است، در حالی که ارتفاع و ذخیره برف در سال گذشته موجب شده بود رودخانه‌ها و برخی چشمه‌ها در بیشه‌زارهای غرب اصفهان تا اواسط تابستان جاری و سرریز شوند.

در حالی که سال گذشته، مردم شهرها و روستاهای غرب اصفهان از سختی تردد بدنبال بارش مُتوالی برف گِله‌مند و مسوولان برای برفروبی و بازگشایی مسیرها به تکاپو افتاده بودند؛ اکنون تکرار تنها یک قاب از آن برف به آرزوی مشترک مردمان این خطه تبدیل شده است.

به گفته مسوولان، با وجود بارش‌های پراکنده، هنوز ۹۶ درصد از مساحت استان با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی اصفهان، میانگین بارندگی سال زراعی جاری استان از اول مهر تا ۲۸ دی ۳۱.۷ میلیمتر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.