یک کارشناس حوزه سیاست‌گذاری گفت: عدم سرمایه گذاری در زیرساختهای ذخیره سازی گاز باعث شده که صنایع با توقف تولید و کمبود گاز مواجه باشند. این آسیب پذیری به پاشنه آشیل رشد اقتصادی کشور تبدیل شده است. عدم سرمایه گذاری و غفلت صنایع از ایجاد زیرساخت گازی  موجب زیان 12 میلیارد دلاری صنایع شده است.

عدم سرمایه گذاری برای ذخیره سازی گاز صنایع به پاشنه آشیل رشد اقتصادی تبدیل شده است

حسین کیاسالاروند کارشناس حوزه سیاست‌گذاری در رابطه با وضعیت بد ذخیره‌سازی صنعتی گاز کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز نقش مهمی در تضمین عرضه مطمئن و بدون وقفه انرژی به صنایع ایفا می‌کند. اما با وجود مزایا و حمایت های دولت در این زمینه، بسیاری از صنایع از سرمایه گذاری در زیرساخت های ذخیره سازی گاز غفلت کرده اند.

کیاسالاروند در مورد مزایای اقتصادی سرمایه گذاری در ذخیره سازی گاز گفت: سرمایه گذاری در زیرساخت های ذخیره سازی گاز برای تضمین امنیت و قابلیت اطمینان انرژی ضروری است. با داشتن ظرفیت ذخیره سازی کافی، صنایع می توانند مقدار کافی گاز را در دوره های کم تقاضا ذخیره کنند و در صورت افزایش تقاضا آن را آزاد کنند. این به تعادل عرضه و تقاضا کمک می‌کند و از تامین انرژی ثابت و قابل اطمینان در طول سال، به‌ویژه در دوره‌های اوج مصرف، اطمینان حاصل می‌کند.

نگاه صنایع به سرمایه گذاری در زیرساختها تحمل یک بار مالی کوتاه مدت

وی افزود: داشتن یک منبع انرژی قابل اعتماد برای صنایع برای عملکرد کارآمد و دستیابی به اهداف تولید بسیار مهم است. خطر اختلالات را کاهش می دهد، امکان برنامه ریزی بهتر را فراهم می کند و صنایع را قادر می سازد تا مزیت رقابتی در بازار را حفظ کنند. علاوه بر این، تامین انرژی مطمئن با کاهش وابستگی به منابع خارجی و کاهش تاثیر نوسانات قیمت جهانی انرژی، از امنیت انرژی کشور حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: صنایع اغلب سرمایه گذاری در زیرساخت های ذخیره سازی گاز را به عنوان یک بار مالی کوتاه مدت درک می کنند. با این حال، در نظر گرفتن یک چشم‌انداز وسیع‌تر، زیان‌های اقتصادی قابل‌توجه ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در این زیرساخت حیاتی را نشان می‌دهد.

کیا سالاروند توضیح داد:  در ماه‌های اوج سرد که مصادف با مصرف بالای انرژی بخش خانگی است، عدم سرمایه گذاری و غفلت صنایع از ایجاد زیرساخت گازی جهت حل معضل قطعی گاز زمستانی موجب شده است که زیان اقتصادی صنایع از محل این غفلت بزرگ، به بیش از 12 میلیارد دلار برسد. این رقم خیره کننده به وضوح بزرگی مشکل و فوریت پرداختن به آن را نشان می دهد.

ذخیره سازی گاز یک حرکت استراتژیک برای رشد اقتصادی بلندمدت کشور

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری ادامه داد: با سرمایه‌گذاری یک‌باره در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز هر 20 سال، صنایع می‌توانند از تامین انرژی مطمئن اطمینان حاصل کنند و زمستان‌های سال‌های آینده را بدون اختلال پشت سر بگذارند. این سرمایه گذاری نه تنها از توقف تولید جلوگیری می کند، بلکه از توانایی کشور برای صادرات کالا با قیمت های رقابتی، حتی زمانی که هزینه های انرژی در فصول سرد سال افزایش می یابد، محافظت می کند. منافع حاصل از این سرمایه گذاری بسیار بیشتر از هزینه های اولیه است و آن را به یک حرکت استراتژیک برای رشد اقتصادی بلندمدت کشور تبدیل می کند.

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری با اشاره به اینکه صنایع با عدم سرمایه گذاری خود به پاشنه آشیل توقف رشد اقتصادی کشور تبدیل شدند؛ اظهار کرد: عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های ذخیره سازی گاز باعث شده است که صنایع در حال حاضر با توقف تولید و کمبود گاز مواجه باشند. این آسیب پذیری به پاشنه آشیل رشد اقتصادی کشور تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: صنایع برای حفظ عملیات خود و برآورده ساختن نیازهای تولید، به شدت به عرضه مداوم انرژی متکی هستند. هنگامی که عرضه مختل می شود، نه تنها صنایع را مستقیماً تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه تأثیر موجی در کل اقتصاد دارد.

کیاسالاروند  افزود: توقف تولید منجر به کاهش تولید، کاهش درآمد و از دست دادن شغل بالقوه می شود. صنایع ممکن است برای انجام سفارشات مشکل داشته باشند، با تاخیر در تحویل مواجه شوند و قراردادهای ارزشمند را از دست بدهند. علاوه بر این، فقدان عرضه گاز توانایی کشور را برای پاسخگویی به تقاضاهای صادراتی مختل می کند و در نتیجه فرصت های از دست رفته و از دست دادن بالقوه سهم بازار را به همراه دارد. این وضعیت مانع رشد اقتصادی و تضعیف رقابت پذیری کشور در بازار جهانی می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.