۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 959006

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان از مبارزه اصولی با طغیان موش‌ها در سطح مزارع شهرستان خبر داد و گفت: مبارزه با این آفت عمومی در ۹۱۰ هکتار از اراضی شهرستان انجام شده است.

طغیان موش‌ها در مزارع همدان

به گزارش قدس آنلاین، رحمان ایرانپور با اشاره به مبارزه اصولی با طغیان موش در مزارع شهرستان همدان اظهار کرد: یکی از مهمترین جوندگان زیان‌آور در کشاورزی موش است که خسارت قابل ملاحظه‌ و اقتصادی به مزارع و محصولات کشاورزی وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه این جوندگان اغلب در زمین‌های سبز، مراتع و کشت‌های آبی دیده می‌شود، افزود: میزبان موش غلات از جمله گندم و جو آبی و یونجه چند ساله است به طوریکه از مواد گیاهی مانند جوانه، برگ، ساقه، ریشه، پیاز، دانه، میوه و حتی پوست گیاهان تغذیه می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان یادآور شد: طغیان موش‌ها معمولاً دو، سه سال یکبار به علت مساعد بودن شرایط محیطی و شرایط آب و هوایی ایجاد می‌شود از همین رو زمستان و پاییز امسال به لحاظ بارش‌های جوی کم و کمبود هوای سرد و یخبندان در سطح مزارع شهرستان شاهد طغیان موش هستیم.

وی با تأکید بر اینکه گونه غالب جوندگان مضر صحرایی شهرستان همدان موش ورامین، موش مغان و موش کور است،  گفت: مبارزات زراعی و شیمیایی از اقدامات عاجلی است که در این حوزه صورت گرفته است.

ایرانپور در ادامه خاطرنشان کرد: رعایت کامل اصول زراعی مانند شخم پاییزه و از بین بردن علف‌های هرز با عنوان مبارزه زراعی انجام شده است ضمن اینکه در این رابطه دشمنان طبیعی جوندگان مانند عقاب، شاهین، جغد و کلاغ در راستای کنترل حائز اهمیت هستند.

وی سطح مبارزه با این آفت عمومی را ۹۱۰ هکتار از اراضی دانست و اظهار کرد: تاکنون ۷۰ کیلوگرم سم جونده‌کش در این حوزه مصرف شده اگرچه مبارزه در سطح مزارع آلوده ادامه‌دار است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان در رابطه با روش‌ مبارزه شیمیایی یادآور شد: به منظور مبارزه شیمیایی باید از طعمه مسموم و به ازای یک کیلوگرم گندم باید ۲۰ تا ۲۵ گرم سم «فسفر دوزنگ» و ۲۰ تا ۳۰ گرم روغن خوراکی استفاده کرد به طوریکه در حین اجرای عملیات طعمه‌گذاری ماسک، عینک محافظ چشم، دستکش غیرقابل نفوذ، چکمه و لباس کار ضروری است.

وی در بخش دیگری در تشریح علت افزایش جمعیت جوندگان مضر صحرایی مطرح کرد: طی دو سال اخیر جمعیت موش‌های مضر صحرایی در سطح اکثر استان‌های کشور به حالت طغیانی در آمده است.

ایرانپور بیان کرد: استمرار گرمای هوا، عدم بارش و پوشش برف در سطح مزارع و مراتع، عدم وجود سرما و یخبندان در طول فصل پاییز و زمستان سال ۱۴۰۱ و تکرار همین موضوع در پاییز سال جاری را از مهمترین دلایل افزایش جمعیت و طغیان موش های صحرایی می‌توان برشمرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.