طرح دارویار بر اساس تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، با دستور رئیس‌جمهور به اجرا درآمد؛ اکنون روند اجرای این طرح مطلوب است اما تداوم آن در سال آینده نیاز به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد تا دسترسی بیماران به دارو با سهولت انجام شود.

اجرای موفق «دارویار» در گرو ۱۲۵ همت اعتبار است

اجرای طرح دارویار از تیرماه ۱۴۰۱ در کشور آغاز شد؛ این طرح چند هدف اصلی داشت که مهمترین آن ساماندهی نظام یارانه دارو، جلوگیری از قاچاق دارو و رسیدن دارو به دست بیماران واقعی بود.

این طرح به گونه‌ای پیش بینی شده که بیماران با بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای، هزینه زیادی بابت دارو از جیب خود پرداخت نکنند. به عبارتی دیگر هرچند در این طرح نرخ داروها افزایش می‌یابد اما قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و این هزینه را بیمه‌گر پرداخت می‌کند تا بدین ترتیب میزان پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.

اجرای این طرح از آنجا اهمیت دارد که دارو و تامین آن، از مسایل اساسی مردم است و هرگونه کمبود در تامین آن می‌تواند به‌ویژه برای خانواده‌هایی که بیمار دارند، ایجاد نگرانی کند.

تخصیص ۴.۲ میلیارد دلار ارز دارویی

دولت تا دی امسال بیش از ۴.۲ میلیارد دلار ارز برای تامین داروی مورد نیاز کشور تخصیص داده است و به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، از این میزان ۳.۵ میلیارد دلار فقط ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده است.

داود منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه با ارائه گزارشی از عملکرد مالی دولت در حوزه بهداشت و درمان از تخصیص ۷۵ درصدی اعتبارات این بخش در سال جاری خبر داده و درباره طرح دارو یار گفته است: در این طرح، مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را دولت پرداخت می کند؛ تا آذر امسال هر صورت حسابی که سه بیمه اصلی به ما دادند، تسویه کردیم و اگر مواردی هم باقی مانده باید صورت حساب آن را به سازمان برنامه و بودجه بدهند تا طبق آنچه در تبصره ۱۴ بودجه (تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها) پیش بینی شده است، انجام دهیم.

وی ادامه‌داد: سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه امسال، ۱۳ همت به طرح دارویار اختصاص دادیم و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۳۲ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.