۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر: 959587

ابعاد اهمیت دستور کار لاهه

دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا

نشست دیروز دادگاه لاهه به منظور بررسی پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی از ابعاد مختلف حائز اهمیت بود.

جنویاید (Genocide) یا نسل‌کشی یکی از چهار موردی است که در صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به آن تعریف شده و درنتیجه انتظار از دادگاه این بود مقابل اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها  برخورد جدی داشته باشد. 

ولی متأسفانه روز گذشته «جوآن دونوگو» رئیس و قاضی  دادگاه لاهه به صراحت اعلام کرد این نهاد فعلاً درباره وقوع یا عدم وقوع نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه تصمیم نمی‌گیرد، بلکه احتمال انجام آن را بررسی می‌کند. این دستور کار بسیار ضعیف و دور از انتظار بود. این در حالی است که آفریقای جنوبی آنچه که در غزه رخ می‌دهد را به عنوان نسل‌کشی در شکایت خود توصیف کرده، ولی دیوان نه تنها به این مسئله اشاره‌ای نکرد، بلکه هیچ حکمی درباره  این رژیم و  توقف فوری جنگ در غزه صادر نکرد.

اینکه رئیس دادگاه اعلام می‌کند برای بررسی اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه صلاحیت دارد، اما عملاً حکمی نمی‌دهد بی فایده است. سخن بدون عمل از سوی این نهاد حقوقی بین‌الملل تنها بازی با لغات و وقت‌کشی به نفع صهیونیست‌هاست و حتی نوعی امتیاز دادن به آن‌ها برای تداوم اقداماتشان در غزه محسوب می‌شود. آمار شهدای فلسطینی در غزه به بیش از ۲۶هزار نفر رسیده است و انتظار می رفت دادگاه دستوری  قاطع برای پایان جنایات اسرائیل صادرکند.

حکم دادکاه لاهه دوپهلو و کاملاً استثماری بود، به‌طوری‌که از سخنان قاضی دادگاه چنین برداشت می‌شود ادامه جنایات و استمرار حملات صهیونیست‌ها به غزه را تأیید می‌کند. انتظار آن بود دستوری قوی با ساختار لازم‌الاجرایی برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی صادر شود که این اقدام به دلیل نفوذ لابی غربی - عبری فراهم نشد. در واقع دادگاه نشان داد تمام تعاریفی که با عنوان حقوق بین‌الملل بیان می‌شود، تنها الفاظ زیبایی است که همواره تحت‌تأثیر اقدامات دولت‌های استعمارگر قرار می گیرد و امروز منافع و قدرت کشورهای غربی مانع از اجرای احکام  حقوقی در دادگاه لاهه است. 

«باروخ اسپینوزا» که اتفاقاً فردی یهودی هم هست، می‌گوید: «حق هرکسی به اندازه قدرت او است» و این دادگاه نشان داد زمانی‌که پای منافع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در میان باشد، هرگونه جنایات و نسل‌کشی  از تعقیب کیفری و مجازات در عرصه بین‌المللی مصون است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.