اختلافات بین دولت فدرال آمریکا با ایالت تگزاس در پی تصمیم اخیر دادگاه عالی آمریکا مبنی بر برداشتن موانع مرزی بین تگزاس و مکزیک، بالا گرفته است و موضوع ایجاد یا برچیدن موانع مرزی در مرزهای جنوبی ایالات متحده به اختلافات تازه دو حزب تبدیل شده است.

شلیک تگزاس به روح فدرالیسم /ساز جدایی در دستان ابوت کوک می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین؛ اختلافات بین دولت فدرال آمریکا با ایالت تگزاس در پی تصمیم اخیر دادگاه عالی آمریکا مبنی بر برداشتن موانع مرزی بین تگزاس و مکزیک، بالا گرفته است و موضوع ایجاد یا برچیدن موانع مرزی در مرزهای جنوبی ایالات متحده  به اختلافات تازه دو حزب تبدیل شده است؛ اما باید دید فرماندار تگزاس که حمایت بسیاری از فرمانداران جمهوری خواه را هم پشت سر خود می بیند تا کجا می‌تواند پیش برود و در برابر دستور دیوان عالی آمریکا بیاستد و از آن سرپیچی کند.

همزمان با تشدید تنش‌ها بین دولت فدرال و ایالت تگزاس، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از جدایی این ایالت از آمریکا دارد چنانکه حزب ملی‌گرای تگزاس، رئیس حزب جمهوری‌خواه این ایالت را به ممانعت از تلاش‌های این حزب برای اجازه دادن به تگزاس برای خروج از آمریکا متهم کرده و ضمن رد حکم اخیر دیوان عالی آمریکا، از فرماندار تگزاس خواسته تا جلسه‌ای برای بررسی جدایی این ایالت از آمریکا برگزار کند.

آمریکا و معضلی تاریخی به نام مهاجران غیرقانونی

امیرعلی ابولفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با قدس در باره چرایی بروز تنش داخلی در آمریکا گفت: سالهاست آمریکا با معضلی به نام مهاجران غیرقانونی به ویژه از مرزهای جنوبی و مرز با مکزیک دست به گریبان است و مشکلات عدیده اجتماعی و امنیتی را به دنبال داشته است؛ اساسا جمهوری خواهان دیدگاهی مبتنی بر سیاست سخت گیرانه و ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی داشتند و در دوره ترامپ وی تصمیم بر احداث دیوار مرزی در مناطق مرزی با مکزیک گرفت که به دلیل مخالفت کنگره در نهایت این برنامه محقق نشد. در سوی مقابل دموکرات‌ها معمولا در برابر پدیده مهاجرت غیرقانونی سیاستی نرم تر اتخاذ می‌کنند و در پیش گرفتن سیاست‌های سخت گیرانه را در قبال این پدیده بی نتیجه می دانند.

ابولفتح ادامه داد: امروز اما اختلاف بر سر این است که فرماندار ایالت تگزاس برای اینکه جلو ورود بی‌رویه مهاجران غیرقانونی را از مرزهای این ایالت بگیرد در بخش هایی از مرز مخصوص در بخش آبی موانعی احداث کرده است و این مسئله به شکایتی منجر شد که دیوان عالی کشور حکم بر برچیده شدن این موانع داد و نظر دولت فدرال یعنی دولت بایدن را در تائید کرد. دولت فدرال هم تصمیم گرفته است تا با اعزام نیرو موانع احداث شده را بردارند و این مسئله با واکنش دولت ایالتی تگزاس و اعلام فراخوان برای نیروهای گارد ملی این ایالت همراه شده است. این اقدام با واکنش دولت فدرال همراه شده است که خواستار تفویض اختیار نیروهای گارد ملی به دولت فدرال شده است. اختلافات در رابطه با یک مسئله مرزی در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری با یارکشی ایالات جمهوری خواه و دموکرات به موضوعی برای تشدید اختلافات داخلی منتج شده است.

اقدام فرماندار تگزاس حمله به روح فدرالیسم

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه از بدو تاسیس دولت فدرال در آمریکا همواره بین دولت ایالتی و دولت فدرال در تعیین حدود اختیارات ایالتی و فدرال اختلاف نظر وجود داشته است تصریح کرد: اما اقدام «گرِگ ابوت» فرماندار تگزاس در رابطه با تشکیل یک نیروی نظامی از نیروهای گارد ملی اقدامی خلاف با رویه و روح  فدرالیسم در آمریکا است؛ درواقع طبق قانون اساسی آمریکا ایالت‌ها نمی‌توانند برای خودشان ارتش و نیروی نظامی مجزا از دولت فدرال تشکیل دهند؛ درواقع نشنال گارد یا همان گارد ملی وظیفه حفاظت از ایالات را نه در برابر دولت فدرال که برای مواجهه با مسائلی که ممکن است در ایالت پیش آمد کند مثل برقراری نظم و کمک فوری در زمان وقوع بلایای طبیعی بر عهده دارد.

وی با اشاره به اعلام حمایت ۲۱ ایالت دیگر آمریکا از اقدام فرماندار تگزاس و در ادامه حمایت ترامپ از رویکرد ایالت تگزاس در قبال مسئله مهاجران غیرقانونی و تاثیر آن بر کمپین‌های انتخاباتی اظهار داشت: درست است که ۲۱ ایالت از اقدام تگزاس حمایت کردند اما فراموش نکنیم که ایالات متحده از ۵۰ ایالت تشکیل شده است و مردم این کشور در ۵۰ ایالت این کشور زندگی می‌کنند.

جنگ داخلی یا تجزیه آمریکا در راه است؟

ابولفتح در پاسخ به این پرسش که این تنش‌ها تا چه اندازه می‌تواند به یک تقابل ملی و جنگ داخلی یا تجزیه آمریکا منتج شود گفت: درست است که تاریخ آمریکا تجربه یک جنگ بزرگ داخلی را داشته است اما نه شرایط کنونی مشابه با شرایط قرن ۱۹ است و نه موضوع مطرح شده تا آن اندازه حیاتی است که نتوان با رایزنی مشکل را حل و فصل کرد؛ بنابراین به نظر نمی رسد که فرماندار تگزاس بتواند یا تصمیمی برای جنگیدن در برابر دولت فدرال داشته باشد و در نهایت باید در برابر دستور دولت بایدن که در حال حاضر تائید دیوان عالی را هم در کنار خود می بیند سر تعظیم فرود بیاورد؛ درواقع در حال حاضر موضوع از اختیار دولت فدرال و شخص بایدن هم خارج شده است و دولت بادین در حال حاضر مجری حکم دیوان عالی است و دستور این دیوان فصل الخطاب تلقی می‌شود و قابل فرجام خواهی نیست.

وی افزود: همین چند وقت اخیر موضوع قانون سقط جنین به یکی از موضوعات چالش برانگیز بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تبدیل شده بود که با ورود دیوان عالی آمریکا به موضوع و صدور رای دموکرات‌ها و دولت بایدن مجبور شدند از رای دیوان عالی تمکین کنند و این رای را بپذیرند. در مورد بحث اختلافات مرزی و بحث مهاجرین غیرقانونی نیز بار دیگر دیوان عالی ورود کرده است و این بار رای به نفع دموکرات ها و دولت فدرال صادر شده است.

فرماندار تگزاس مجبور به تمکین از رای دیوان عالی

کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: به نظر می رسد در نهایت فرماندار تگزاس و سایر جمهوری خواهان باید در برابر رای صادر شده از سوی دیوان عالی تمکین کنند و قانون را پذیرا باشند. چرا که تگزاس یا دیگر ایالت‌ها به تنهایی و بدون داشتن چتر حمایتی آمریکا در جهان بین الملل کنونی محلی از اعراب و قدرت ادامه مسیر را نخواهند داشت. البته شاید در ادامه کار شاهد اعزام نیروهای فدرال به ایالت تگزاس و حتی بروز برخی درگیری‌ها باشیم اما بعید است مسئله بیش از این گسترش پیدا کند. به نظر می‌رسد نزدیک شدن به انتخابات باعث شده موضوع مهاجرین و تنش‌های ایالات مرزی به یک تقابل انتخاباتی و زورآزمایی بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تبدیل و کمی بیش از اندازه بزرگ جلوه داده شود.

ابولفتح افزود:درست است که در برخی از ایالات احزاب ملی گرا و خواهان جدایی از ایالات متحده حضور دارند اما مقامات رسمی این ایالت هرگز به دنبال جدایی نیستند و بیشتر به دنبال کاستن از دخالت‌های دولت فدرال در امور داخلی ایالت‌هایشان هستند. در موضوع کنونی هم دعوا بر سر این است که مقامات تگزاس موضوع مهاجران غیرقانونی را یک مسئله داخلی ایالت خودشان می‌دانند در حالی که دولت بایدن این موضوع را یک مسئله فدرال می‌داند.

وی با اشاره به تهدید دولت بایدن و قطع فروش و صادرات گاز مایع به ایالت تگزاس، این اقدامات را  با هدف تحت فشار گذاشتن مقامات این ایالت دانست و افزود: از این دست اقدامات در دوره ترامپ هم اتفاق افتاد و او تلاش کرد کمک های فدرال را به برخی ایالت‌ها که زمینه حضور مهاجران را تسهیل می‌کنند کاهش دهد تا از این طریق آنها را وادار به تبعیات از تصمیمات فدرال کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.