۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶
کد خبر: 960271

سیمرغ پرنده‌ای افسانه ای است که در فرهنگ ایرانی به عنوان اسطوره خرد و دانایی شناخته می‌شود. این روزها نام این پرنده اسطوره‌ای را زیاد می شنویم اما این بار، این نام بر ماهواره بر گذاشته شده که قرار است دستاوردهای علمی و فناوری بسیاری را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

بازگشت «سیمرغ» با «مهدا»

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته بود که در خبرها آمد ماهواره «مهدا» از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی، در کنار دو نانوماهواره «هاتف» و «کیهان» سوار بر ماهواره‌بر «سیمرغ» در مدار ۴۵۰ کیلومتر قرار گرفتند. مهدا نیز واژه ای آشنا برای ایرانیان است که به معنای آرامش شب است و اینک سوار بر سیمرغ به فضا پرتاب شده است. 

این پرتاب‌ها چه فایده ای دارند؟ 
حتماً تاکنون کلمه اینترنت اشیا را شنیده‌اید. اینترنت اشیا قابلیت نوین و مهمی است که در ادغام با هوش مصنوعی دستاوردهای جدیدی را پیش روی انسان باز می‌کند. تاکنون استفاده از اینترنت صرفاً از طریق وسایل محدودی مانند تلفن و یا تلویزیون انجام می‌شد اما اکنون این قابلیت توسط سایر لوازم الکترونیک مانند ماشین لباسشویی و جاروبرقی و سایر وسایل امکانپذیر است. روز گذشته بود که کشورمان به این قابلیت مهم دست یافت. البته این تنها بخشی از دستاورد پرتاب ماهواره بود.

دویچه وله نوشت : سازمان فضایی اعلام کرده نانوماهواره کیهان ۲ و هاتف یک، ماهواره‌های‌مکعبی با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم به شمار می‌روند که اولی قرار است «امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی» فراهم ‌کند و دومی نیز به منظور انجام آزمایش‌های «مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا» طراحی و ساخته شده است .

این یعنی با کمک نانوماهواره کیهان ۲، سامانه‌های موقعیت یاب بومی می‌شوند و با هاتف یک قرار است اینترنت اشیا در دسترس قرار گیرد.

این پرتاب امتیازات دیگری هم داشت:  موشک ماهواره‌بر سیمرغ یک، یک موشک دومرحله‌ای با سوخت مایع است که بومی است و طراحی و ساخت دو ریزماهواره هاتف یک و کیهان ۲ را نیز صنایع الکترونیک ایران (صاایران) بر عهده داشته است. این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی با ماهواره‌بر بومی، سه ماهواره داخلی را همزمان در مدار قرار می‌دهند.

مأموریت اصلی ماهواره مهدا نیز سنجش صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضاست. ماهواره‌بر سیمرغ یک، باوجود شلیک موفق، تاکنون به تزریق ماهواره به مدار دست نیافته بود، اما در هفتمین پرتاب تحقیقاتی خود توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید به روی پرتاب‌های فضایی کشور باز کند و در کنار ماهواره مهدا، دو محموله تحقیقاتی دیگر را از پایگاه امام خمینی(ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه یک‌هزارو۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کند که قرارگیری در این مدار موجب ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا برای ایران خواهد شد. 

واکنش‌ها به پرتاب این سه ماهواره چه بود؟
«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایرانی نوشت: به لطف خدا یازدهمین پرتاب در دولت سیزدهم باموفقیت انجام و برای نخستین‌بار، ماهواره‌بر سیمرغ به‌طور همزمان ماهواره مهدا و دومحموله تحقیقاتی دیگر را باموفقیت در مدار قرارداد وسیگنال مهدا هم دریافت شد.

روسیاالیوم نیز نوشت: برای اولین بار؛ ایران به‌طور همزمان سه ماهواره به فضا پرتاب کرد.این شبکه با انتشار تصاویر و ویدئو در این خصوص، جزئیات پرتاب ماهواره‌های مهدا، کیهان۲ و هاتف‌یک را بازتاب داد. روزنامه الشرق الاوسط نیز نوشت ایران برای اولین‌بار به‌طور همزمان سه ماهواره را به‌وسیله ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب کرد. این روزنامه سعودی در ادامه به جزئیات و ویژگی‌های سه ماهواره مهدا، کیهان۲ و هاتف‌یک پرداخت.

خبرنگار: محیاسادات قریشی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.