امینی درباره حذف مجدد سیمرغ مردمی در این دوره گفت: همه ما این جایزه را دوست داریم اما هنوز هیچ استاندارد منسجم و فنی در ناوگان کشور وجود ندارد که این فضا را به وجود بیاورد که خطایی در شمارش آرا ایجاد نشود.

امسال هم سیمرغ مردمی نداریم/ خانواده سینما با میل و رغبت در فجر کنار یکدیگرند

به گزارش قدس، نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور مجتبی امینی دبیر این رویداد، مسعود نجفی روابط عمومی فجر چهل و دوم و جمعی از اهالی رسانه در موزه سینما در حال برگزاری است.

پیش از صحبت های امینی، پوسترهای بخش بین الملل، جلوگاه شرق، مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی، سینمای سعادت، جاده کمربند، پوستر فلسطین با عنوان «روح و دم»، بازار بین ‌الملل، نگاه نو، با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

در ادامه امینی با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شده ایم، گفت: بسیار شاکریم که امسال جشنواره پرشور و رونقی را به واسطه آثار زیبایی که هنرمندان تولید و خلق کرده اند، داریم.

امسال بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال جشنواره شلوغی داریم و با توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان هیات انتخاب کار بسیار سختی داشت، تاکید کرد: حدود ۱۰۶ به دبیرخانه رسید که مورد بازبینی قرار گرفت؛ همچنین به واسطه احترام به همه اهالی سینما پیرو تولید حجم زیادی از فیلم‌اولی ها که ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی حضور بودند بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر هستیم و در کنار آن جشنواره با  ۴ اثر پویانمایی کار خود را آغاز می‌کند.

امینی در ادامه با اشاره به یکی از دیگر از اتفاقات خوب جشنواره امسال عنوان کرد: خوشبختانه آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم ها از جغرافیا و با مضامین مختلف روبرو هستیم. ضمن اینکه در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز، دفاع مقدس فیلم های خوبی داریم‌.

اکران فیلم های سینمای مردمی از ساعت ۱۶ 

امینی درباره ساعت اکران فیلم ها در سینماهای مردمی گفت:  فیلم های سینمای مردمی از ساعت ۱۶ اکران می‌شوند. همچنین با توجه به فیلم‌هایی که در حوزه پویانمایی داریم که با هماهنکی با آموزش و پرورش، صبح‌ها سانس مدرسه را برنامه ریزی کردیم تا ۵ فیلم را نمایش بدهیم. امسال دانش آموزان میهمانان ویژه این دوره از جشنواره هستند و بستر اردوهای دانش آموزی را شکل خواهیم داشت‌.

وی با بیان اینکه جشنواره فجر از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سالگرد انقلاب اسلامی است، بر لزوم فراهم کردن شرایطی تاکید کرد که همه بتوانند از آن بهره ببرند و گفت: امسال نابینایان و ناشنوایان عزیز هم می توانند در سینماهای مختلف حضور پیدا کنند و بیننده فیلم‌های جشنواره فجر باشند.

برپایی ۴ بزرگداشت در مراسم افتتاحیه

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برپایی مراسم افتتاحیه تصریح کرد: همانطور که می‌دانید جشنواره چندین سال افتتاحیه نداشت، اما با توجه به همدلی که بین مخاطبان سینما و خانواده سینمای وجود دارد امسال جشنواره را با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت آغاز خواهیم کرد و چند بزرگداشت خواهیم داشت که بر همین اساس۴ پیشکسوت از جمله محمدرضا علی‌قلی، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری هستیم.

امینی با تاکید بر شعار امسال جشنواره گفت: ما امسال موضوعات مختلفی را در دستور کار قرار دادیم که با تکیه بر احترام به اهالی سینما و پیشکسوتان است و به همین خاطر شعار ما در سال گذشته و امسال بر پایه اخلاق مداری است‌.

وی افزود: در جریان هستیم که دوستان ما در خانواده سینما شبانه روز زحمت می‌کشند و می‌جنگند تا آثار سینمایی خلق کنند و به جشنواره برسانند و اگر شرایط پخش برای صنوف در شرایط مختلف میسر نشود، ممکن است دلخوری پیش آید. به همین دلیل امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه ریزی مدیریت خانه سینما مجموعه ای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت و اهالی خانه سینما با ثبت نام و دریافت کارت بتوانند مانند اهالی رسانه فیلم‌ها را تماشا کنند و همین کار هم برای چهار صنف تهیه کنندگان شکل گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزوده شدن دو بخش به جشنواره امسال گفت: با توجه به ظلم رژیم صهیونیستی وظیفه جشنواره این بوده که در مقابل این ظلم برنامه ریزی کند و امسال بخش فلسطین روح و دم به صورت غیرقابتی برگزار می‌شود.

امینی درباره بخش بین‌الملل جشنواره در دوره قبل و تفاوت‌های این بخش در جشنواره امسال گفت: سال گذشته جشنواره فجر در گرد و غباری برگزار شد و کل دنیا دست به دست هم داده بودند تا جشنواره فجر برگزار نشود و چراغ فجر خاموش شود. شرایط سخت و پیچیده ای بود که به لطف خدا و همراهی همه شما عزیزان جشنواره برگزار شد. این تحریم ها حوزه بین‌الملل را هم تحت‌الشعاع قرار داده بود و همه دست به دست داده بودند تا هنرمندانی که درگیر این موضوعات نیستند را برای عدم حضور در جشنواره تحت فشار قرار دهند اما دوستان ما هم در حوزه بین‌الملل کمک کردند تا چراغ بین‌الملل خاموش نشود. امسال هم همین است و دوستان ما برنامه‌ریزی انجام داده اند و انشالله پرقدرت شاهد بخش بین‌الملل خواهیم بود.

امینی در پاسخ به پرسشی پیرامون سرنوشت سیمرغ مردمی و بازگشت آن به جمع سیمرغ‌ها گفت: همه ما این جایزه را دوست داریم و من هم به عنوان یک مخاطب سینما با این جایزه خاطره دارم اما هنوز هیچ استاندارد منسجم و فنی در ناوگان کشور وجود ندارد که این فضا را به وجود بیاورد که خطایی در شمارش آرا ایجاد نشود. این را هم در نظر بگیرید که جشنواره‌های گرید A چنین جایزه ای ندارد. اما با این حال همه مخاطبان سینما و فیلمسازان این جایزه را دوست دارند و باید به این جایزه احترام بگذاریم و حس نوستالژیکی برای همه ما دارد.

امینی در بخش دیگری از این نشست درباره  تنوع فیلم ها و شرکت‌کنندگان امسال در جشنواره یادآور شد: هرسال شاهد رویش ها بودیم و نسل های جدیدی از فیلمسازان به جمع ما اضافه شدند. فیلمسازان بسیاری سالها منتظر شرایطی بودند تا فیلم بلندشان را بسازند. در یک‌سری سال ها کمرنگ و در یک‌سری سال ها پررنگ بوده است. دوستان ما تلاش کردند در سازمان سینمایی که فیلمسازان جوان حضور داشته باشند و این اتفاق امسال هم افتاده و شاهد رویش هستیم و فیلمسازان جدیدی  می بینم که حرفی برای گفتن دارند. این اتفاق خوبی است که نسل تازه نفس هم در این بستر شرکت کند و دیده شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر حضور برخی هنرمندان در جمع هیئت انتخاب توضیح داد: هر جشنواره ای برای انتخاب های خود سیاست‌هایی دارد و همه جای دنیا همین است. کار هیات انتخاب دشوار است زیرا باید موضوعات و سیاست‌های مختلف را برای انتخاب آثار در نظر بگیرد. فراموش نکنید که هیات انتخاب، هیات مشاوران دبیر است و انتخاب آثار امسال هم برگرفته از همین موضوع است و شایسته سالاری اتفاق افتاده است نه اینکه به پارسال ربطی داشته باشد. در فیلم ها آثار متنوعی می‌بینیم و این موضوع نشان می دهد که امسال همه خانواده سینما با میل و رغبت کنار هم هستند زیرا این جشنواره متعلق به خانواده سینما است. باید دست در دست هم دهیم تا فضای دو قطبی کنار برود. هیات انتخاب برگرفته از سیاست فرهنگی کشور و جشنواره انتخاب می‌شوند.

امینی در پاسخ به عدم حضور برخی ستارگان سینمای جهان در فجر گفت: فشارهای جهانی در چندسال اخیر برای همه ملموس بوده است ولی امسال مهمانان خوبی در حوزه بین‌الملل خواهیم داشت. برخی سال‌ها مهمانان ویژه‌ای در جشنواره حضور داشتند و برخی سال ها نه. همه می‌دانیم کشور تحریم است و شرایط سخت است. شاید یک فیلمساز برتر دوست داشته باشد حضور پیدا کند اما باتوجه به شرایط پیش آمده از سفر پرهیز کند اینگونه نیست که رابطه فرهنگی ما با دیگر کشورها قطع باشد.

وی همچنین درباره بخش بین الملل گفت: از ۳۲ کشور میزبان مهمانان بین الملل خواهیم بود و از روزهای آتی اخبار بین‌الملل اعلام می‌شود.

امینی درباره تعداد مشخص فیلم های دولتی و خصوصی و درباه حضور بازیگران ممنوع الکار در این دوره جشنواره گفت: پاسخ به این پرسش در حیطه اختیارات من نیست. اما حدود یک سوم فیلم ها خصوصی هستند و یک سوم نیمه دولتی همچنین یک سوم فیلم‌ها دولتی هستند. باید خوشحال باشیم که دولت پای کار سینما ایستاده و در سینما سرمایه گذاری می‌کند. سال‌ها بحث بود که معیشت اهالی سینما خوب نیست و اگر پروژه‌ای باشد معیشت اهالی سینما نیز رونق می‌گیرد. دولت پای کار است و کمک می‌کند تا فیلم ها ساخته شوند و این اتفاق خوبی است و جای تقدیر دارد و کمک کننده چرخه سینما است.

مسعود نجفی در پایان نیز گفت: سانس شروع فیلم‌ها ساعت ۱۳ و سانس‌های بعدی در ساعت ۱۶، ۱۹ و ۲۲ خواهد بود و بعد از نمایش فیلم نشست‌های جشنواره با حضورمحمدرضا مقدسیان برگزار می‌شود، ما امسال هر روز جشنواره را به یکی از هنرمندان برجسته تقدیم می‌کنیم و روز اول جشنواره به نام ایرج تقی پور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.