دانشیار دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد ضمن تشریح دلایل اصلی ابتلا به سرطان، تنش‌های روحی را مهمترین عامل بروز این بیماری برشمرد.

تنش‌های روحی؛ مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان

به گزارش قدس خراسان، «سرطان سالانه ۴ هزار نفر را در خراسان رضوی به کام مرگ می‌کشد و این در حالی است که ۹۵ درصد از سرطان‌های به وجود آمده، اکتسابی و ۵ درصد نیز ارثی است. سرطان مجموعه‌ای بیش از ۱۰۰ بیماری است که به جان بیمار می‌افتد و تشخیص زودهنگام به درمان آن کمک می‌کند. متأسفانه آن‌طور که باید دستگاه‌های پیشرفته درمان در کشور و استانمان نداریم و در برخی مواقع نیز با چالش دارویی مواجه هستیم». این خبر شوک برانگیزی است که به تازگی توسط رئیس بیمارستان ناظران در مشهد اعلام شد. در این شرایط چطور می‌توان از بروز این بیماری سخت‌درمان پیشگیری کرد؟

غذاهای سرطانزا را بشناسید

دانشیار دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد در این باره می‌گوید: از نگاه طب ایرانی، سرطان در درجه‌بندی، یک بیماری درجه۴ محسوب می‌شود؛ یعنی جزو شدیدترین بیماری‌های سخت‌درمان و در برخی موارد بدون درمان است. 

دکتر مهدی یوسفی متذکرمی‌شود: عوامل مستعدکننده این بیماری یا شدت خیلی بالایی دارند یا بدن را در مدت طولانی تحت تأثیر قرار داده و به تدریج موجب می‌شوند سلول و بافت از حالت عادی خارج شوند. مهم‌ترین عواملی که از منظر طب ایرانی می‌توانند زمینه‌ساز سرطان باشند، اصطلاحاً اخلاط سوخته هستند که در طب جدید به آن‌ها مواد ایجادکننده استرس اکسیداتیو می‌گویند.

وی اضافه می‌کند: بخش عمده این مواد در اثر افزایش ناگهانی حرارت در مواد غذایی ایجاد می‌شوند. بنابراین هرچقدر مواد غذایی به شکل مستقیم حرارت‌های بالا ببینند، حاوی این سودای سوخته خواهند شد و بدن را مستعد ابتلا به سرطان می‌کنند؛ مانند غذاهایی که به طور مستقیم روی آتش طبخ می‌شوند یا غذاهای سرخ کرده به ویژه در روغن‌هایی که در حرارت بالای ۲۰۰درجه داغ می‌شوند و به طور مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین غذاهایی که درون مایکروفر طبخ می‌شوند، می‌توانند احتمال بروز سرطان را بالا ببرند.

دانشیار دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد بیان می‌کند: هر زمان که مواد غذایی متنوع مثل چربی و کربوهیدرات در کنار هم حرارت بالا ببینند، شرایط ابتلا به سرطان را در شخص افزایش می‌دهند. مواردی مانند سیب‌زمینی سرخ کرده و ته‌چین از جمله این مواد غذایی هستند که ما به خطر آن‌ها توجه نداریم. تمام غذاهایی که حرارت‌های بالا ببینند و در محیط آبی طبخ نشوند؛ مانند انواع کیک، کلوچه، دونات، چیپس و پفک زمینه‌ساز ایجاد سرطان هستند. تا زمانی که بدن قدرت دارد، این اخلاط سوخته را دفع می‌کند؛ اما به تدریج که بدن ضعیف می‌شود، نمی‌تواند این سلول‌های سرطانی را که روزانه در بدن همه ما تولید می‌شود، شناسایی و حذف کند.

قندهای ساده، غذای مقوی سلول‌های سرطانی

یوسفی می‌افزاید: گروه دوم از مواد غذایی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند، مواد غذایی فراوری شده هستند. به این مواد غذایی، ترکیباتی برای خوشرنگ و خوش طعم شدن اضافه می‌شود که زمینه‌ساز ابتلا به سرطان است. گروه سوم هم مواد غذایی هستند که از قندهای ساده و آردهای تصفیه شده تولید می‌شوند. حتی در مراحل درمان سرطان هم باید از قندهای ساده اجتناب کرد؛ چرا که سلول‌های سرطانی چند برابر سلول‌های سالم گیرنده‌های انسولین دارند و قند را بیشتر از سایر سلول‌ها جذب می‌کنند و تکثیر می‌شوند.

وی می‌گوید: نکته بعدی که در حال حاضر بیشتر از گذشته با آن مواجه هستیم، ورود فلزات سنگین و سموم آفت‌کش در محصولات کشاورزی است که معمولاً از طریق آب و خاک آلوده به فلزات سنگین، موجب آلودگی بسیاری از مواد غذایی می‌شوند؛ مانند برخی از انواع برنج‌ها که کشت آن‌ها در زمین‌های آلوده صورت می‌گیرد، سطح آرسنیک بالایی دارند که ماده‌ای سرطانزاست. همچنین بسیاری از میوه‌هایی که برای آن‌ها از سموم استاندارد استفاده نشده و میزان ماندگاری و نفوذ سم به داخل آن‌ها بالاست، در درازمدت ایجاد سرطان می‌کنند.

این متخصص طب سنتی یکی دیگر از عناصر سرطانزا را جیوه برمی‌شمارد و عنوان می‌کند: در آمالگام(ماده پر کننده دندان) و انواع ماهی‌های پرورشی، سطوح بالایی از جیوه وجود دارد که ایجاد سرطان می‌کند. همچنین سرب موجود در هوای آلوده، مانند سایر فلزات سنگین در بدن رسوب می‌کند و منجر به تغییر سلولی و سرطان می‌شود.

تنش‌های روحی مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان است

یوسفی متذکر می‌شود: اگر بخواهیم چهار ضلع مهم عوامل ابتلا به سرطان را مرور کنیم، یک ضلع آن مواد غذایی است. ضلع دوم که خیلی هم اهمیت دارد و شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلیل ابتلا به سرطان بوده، حالات روحی روانی است؛ نشخوار و وسواس‌های فکری، خشم‌های فروخورده، بغض‌های در گلو مانده و خودخوری عواملی است که در بلندمدت میدان الکترومغناطیس بافت‌ها و سلول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به تدریج همین تنش‌های فکری و حبس احساسات و عواطف وقتی مدت طولانی در یک شخص باقی بماند، او را مستعد ابتلا به سرطان می‌کند.

وی با بیان اینکه سومین ضلع از عوامل ابتلا به سرطان، فعالیت فیزیکی است، تأکید می‌کند: کم‌تحرکی سبب تجمع سموم در بدن می‌شود و ضلع چهارم چیزی است که در منابع طب ایرانی از آن به عنوان احتباس و استفراغ یاد می‌شود. به این مفهوم که در حالت عادی باید به بدن یک سری از مواد مورد نیاز مانند ریزمغذی‌ها برسد که در صورت کمبود طولانی‌مدت زمینه‌ساز ابتلا به انواع التهاب‌ها را فراهم می‌کند که یکی از پیامدهای التهاب ابتلا به سرطان است. استفراغ به معنای دفع مواد زائد است. هر بافت و ارگان در بدن، مواد زائد یا یک سری از فراورده‌های طبیعی دارد که باید از بدن خارج شود؛ چون اگر خارج نشوند، دچار تغییرات شیمیایی و میکروبی خواهند شد. 

وی در خصوص توصیه‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، بر استفاده از انواع سبزی‌ها، مغزها و میوه‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: سبزی‌هایی مانند کاهو، کلم بروکلی، اسفناج، فلفل‌ دلمه‌ای، هویج، چغندر، آب زرشک، آب انار، گیلاس، آلبالو، زغال‌اخته، زردچوبه و زعفران که رنگدانه‌های خیلی قوی دارند، حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی هستند و اگر حرارت نبینند و به شکل خام استفاده شوند، اثر خوبی در کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی و حذف سلول‌های پیش‌سرطانی خواهند داشت.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.