استان هرمزگان را به جرأت می‌توان نماد و سمبلی از موفقیت و تأثیر عمیق یک برنامه مدیریت صحیح، علمی و جهادی در ایجاد رشد و جهش در همه ابعاد و زوایای توسعه و ارتقای شاخص‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر دانست.استانی که در کمتر از دو سال توانسته خود را به رتبه و جایگاه اول در بسیاری از شاخص‌های رشد برساند.

هرمزگان؛ نماد موفقیت مدیریت علمی و کار جهادی در دولت سیزدهم

قدس آنلاین: استانی که از اوج محرومیت و رتبه‌های پایین در شاخص‌های رشد و رفاه و آمارهای نگران‌کننده و نامطلوب در زمینهٔ شاخص فلاکت بوده، ظرف کمتر از دو سال توانسته خود را به رتبه و جایگاه اول در بسیاری از شاخص‌های رشد برساند.

هرمزگان علی‌رغم اینکه از مهم‌ترین مراکز و مبادی تجارت بین‌الملل و دریایی کشور بوده و هم‌زمان از قطب‌های صنعت نفت و گاز و انرژی به شمار رفته، و یکی از قطب‌ها و موتورهای رشد و توسعه اقتصادی کل کشور بوده، اما مردم این خطه همواره سهم ناچیز و اندکی را از این مزیت‌ها و عایدی برده‌اند.

ازاین‌رو در دولت سیزدهم و با غلبه رویکرد مردمی و محرومیت‌زدایی و تمرکز بر فعال کردن ظرفیت‌های بومی برای بی‌اثر کردن فشارها و موانعی که درگذشته، سیاست نگاه به بیرون برای کشور به وجود آورده بود، توسعه این استان مملو از فرصت‌ها و بسترهای اقتصادی با تمرکز بر جذب و فعال‌سازی سرمایه‌گذاری به‌ویژه توسط بخش خصوصی که تنها با موانع و محدودیت‌های اداری، سیاست‌گذاری‌های غلط گذشته و بحران اعتماد روبرو بود با طراحی یک بسته حمایتی و اصلاح حاکمیتی در دستور کار قرار گرفت که با اولین سفر استانی رئیس‌جمهور کلید خورد.

اکنون و در کمتر از دو سال هم‌زمان با  دومین سفر استانی ابراهیم رئیسی به هرمزگان در چارچوب پیگیری مصوبات دور اول، نه‌تنها بیش از هزار پروژه عمرانی و زیربنایی، خدمات، توسعه‌ای و تولیدی در خشکی و دریای این جغرافیا با ده‌ها هزار نفر اشتغال‌زایی و به ارزش ۱۰۵  همت به بهره‌برداری خواهد رسید، که این اتفاق استان هرمزگان را در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی، توسعه‌ای و اجتماعی چندین مرتبه ارتقا داده و شگفت‌انگیز اینکه در شماری از آن‌ها به رتبه اول کشور می‌رساند.

به گفته استانداری هرمزگان ازجمله این شاخص‌ها، امنیت سرمایه‌گذاری است امروز به سکوی نخست رسیده است. به‌نحوی‌که امروز این استان با رقم ۷۱۱ همت شامل ۶۲۲ همت در بخش صنعت، ۷۰ همت در بخش کشاورزی، ۱۵ همت در گردشگری، رتبه اول در جذب سرمایه‌گذار را با ۹ پله صعود در کشور داراست.

مهدی دوستی بابیان اینکه هرمزگان در دو شاخص فقر و فلاکت و بیکاری نیز رتبه اول کشور را داشته، امروز با دستیابی به رشد اقتصادی  ۵.۸ درصدی تحقق ۷۹ درصدی، با هشت پله صعود رتبه اول در میان استان‌ها در اجرای تکلیف دولت به استان‌ها را به دست آورد.

همچنین به گفته عادل شهرزاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان در کنار این سه حوزه، در زمستان ۱۴۰۲ این استان با احیای ۶۱۰ بنگاه تولیدی و صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۶۰۴ همت و با ظرفیت اشتغال بیش از ۴ هزار نفر و توسعه و ارتقاء تولید بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی سرمایه و تسهیلاتی به ارزش ۳۸ همت، رتبه نخست را در این برنامه شاخص دولت سیزدهم نیز کسب کرده است.

تکمیل و بهره‌برداری از چندین پروژه در بخش نفت و پالایش، تصفیه و انتقال آب و فاضلاب، آموزش و بهداشت، مهارت‌آموزی، محیط‌زیست راه‌سازی و معدن، توسعه زیرساخت‌های بندری، پورش آبزیان و... و. نیز از دستاوردهای شاخص هرمزگان است.

ابر نیروگاه اتمی سیریک

اما در امتداد این برنامه‌ها می‌توان به آغاز عملیات احداث یک از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های اتمی کشور در سیریک هرمزگان که در کلاس ابر نیروگاه‌ها به شمار می‌رود با ظرفیت اسمی پنج هزار مگاوات(پنج برابر نیروگاه اتمی بوشهر) است. این نیرو

این به‌تنهایی یک‌چهارم از برنامه کشور برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در کنار پروژه‌های فاز ۲ و ۳ توسعه نیروگاه بوشهر با ظرفیت ۴ هزار مگاوات محقق خواهد کرد.

بندرعباس امید کودکان سرطانی جنوب کشور

از دستاوردهای شاخص و برجسته دولت مردمی در هرمزگان باید به ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از فاز اول بیمارستان کودکان این کلان‌شهر نیز اشاره کرد.

هرمزگان؛ نماد موفقیت مدیریت علمی و کار جهادی در دولت سیزدهم

استانی که هنوز هم به لحاظ سرانه تخت بیمارستانی و امکانات درمانی از مناطق محروم کشور به شمار می‌رود.

اما با ساخت بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی جدید کودکان بندرعباس اکنون می‌توان این شهر را به قطب‌های علمی و درمانی کشور به‌ویژه درزمینهٔ سرطان کودکان اضافه کرد.

بیمارستان فوق به گفته دکتر غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان توسط یکی از انجمن‌های مردم‌نهاد و خیریه و با حمایت و پشتیبانی استانداری، نمایندگان مجلس در زیربنایی به مساحت ۹۵۰۰ متر و پنج طبقه با تجهیزاتی به‌روز و پیشرفته احداث‌شده و ۱۱۲ تخت به ظرفیت بیمارستانی استان برای کودکان می‌افزاید.

این بیمارستان دارای بخش‌های مختلف داخلی، عفونی، ریه، دیالیز، قلب و مراقبت‌های ویژه، رادیولوژی و تصویربرداری و البته بخش ویژه سرطان کودکان است.

برای این پروژه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان توسط خیرین هزینه شده ولی باوجوداین بهره‌برداری از آن به گفته دکتر جاودان تنها ۲ دهم درصد به سرانه بیمارستانی استان اضافه می‌کند.

دکتر امیر حسابی رئیس این بیمارستان که خود دارای فوق تخصص سرطان کودکان است به خبرنگار قدس آنلاین گفت که تمامی خدمات درمانی این بیمارستان به‌صورت دولتی و با کمترین نرخ و تحت پوشش کامل بیمه صورت می‌گیرد.

به گفته او حتی بیماران سرطانی هم با کمترین پرداختی در این بیمارستان خدمات کامل و سطح بالا دریافت می‌کند و هم‌اکنون تمام جراحی‌های موردنیاز بیماران در همین بیمارستان صورت گرفته و دیگر نیاز نیست کودکان به‌ویژه کودکان سرطانی برای جراحی به دیگر استان‌ها اعزام شوند.

هرمزگان؛ نماد موفقیت مدیریت علمی و کار جهادی در دولت سیزدهم  

 تنها مشکل این بیمارستان تأمین نشده بودجه خرید دستگاه ام‌آرآی است که هنوز هم بیماران برای این نوع تصویربرداری ناگزیر از اعزام به یزد و شیراز هستند.

اما  مزیت‌ها و تفاوت‌های سطح این بیمارستان می‌توان به ایجاد نخستین مدرسه بیمارستانی ویژه کودکان سرطانی اشاره کرد که امکان حضور در مدارس و کلاس‌های عادی را ندارند. در این مدرسه آموزش از راه دو و حضوری با امکانات ویژه انجام‌گرفته و آزمون‌های دانش آموزان به‌صورت آنلاین توسط آموزش‌وپرورش انجام و مدارک تحصیلی دانش آموزان نیز صادر می‌شود.

مثل دیگر استان‌ها هرمزگان نیز در حوزه درمان با مشکل کمبود کادر پرستار و درمان روبروست که در دوران کرونا به دلیل مهاجرت نیروهای متخصص دچار چالش شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه به خبرنگار ما گفت که برای حل این مشکل پیشنهاد ما طراحی بسته‌های مشوق برای جذب پرستان ازجمله تسهیلات استفاده از مسکن ملی و امثالهم بوده و خوشبختانه امسال با برگزاری آزمون استخدامی بیش از ۲ هزار پرستار و کادر پرستاری جذب خواهند شد.

به گفته دکتر جاودان سه پروژه بیمارستانی دیگر نیز در هرمزگان در حال اجرا است که بالای ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در سال آیند به بهره بداری خواهند رسید و سرانه بیمارستانی استان را به متوسط کشوری نزدیک‌تر خواهد کرد.

احداث ۷ شهرک صنعتی جدید

یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای هرمزگان به گفته عادل شهرزاد ایجاد هفت شرک و منطقه صنعتی جدید بنا بر نیاز استان برای توسعه و ایجاد بسترهای لازم برای تولید و احیای واحدهای صنعتی با ظرفیت ۱۲۸ کارخانه و بنگاه اقتصادی و تولیدی با حجم متوسط ۱۵ همت برای هر یک از این شهرک‌ها است.

خوداتکایی صنایع با توان بومی

توسعه صنعتی در هر استان نیازمند انرژی است و استان هرمزگان به دلیل تراکم کارخانه‌ها و صنایع و شرایط ویژه آب و هوایی همواره با مشکل کمبود انرژی به‌ویژه برق مواجه بوده که صنایع به‌ویژه صنایع مادر و عظیم آن را با چالش روبرو کرده.

هرمزگان؛ نماد موفقیت مدیریت علمی و کار جهادی در دولت سیزدهم

صنعت تولید آلومینیوم المهدی در بندرعباس به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ تولید این فلز گران‌بها و راهبردی برای مقابله با این چالش و هم‌زمان کمک به یکی از بحران‌های هرمزگان با گام نهادن در مسیر احداث نیروگاه برق سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات نه‌تنها توانست مشکل تأمین انرژی خود و استمرار تولیدات و جلوگیری از خسارات چند ده‌میلیاردی ناشی از هر باز قطع برق را حل کند که قرار است با فروش برق مازاد نیاز خود به شبکه سراسری گامی مهم در مسیر توسعه استان نیز بردارد.

فاز اول این نیروگاه قرار است روز پنجشنبه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد و سرمایه‌گذاری آن بالغ‌بر ۲۳۴ میلیون یورو بوده است. با راه‌اندازی این نیروگاه ظرفیت خط تولید این کارخانه تولید آلومینیوم که به دلیل کمبود نیرو تنها با ۶۵ درصد توان کار می‌کند تا ۱۱۰ درصد هم قابل ارتقا خواهد بود و در یک برنامه توسعه ۳ ساله تولید آن به حجم ۲۷۵ هزار تن خواهد رسید.

موضوع غرورآفرین در این میان آن است که تقریباً ۹۰ درصد از تجهیزات سیستم‌های کنترل، توربین‌ها و ژنراتورهای این نیروگاه با توان داخلی و توسط کارخانه‌های ایران ترانسفور، پارس سوییچ، مپنا تأمین‌شده است.

راه حل بومی برای پساب نامتعارف بندر عباس

از چالش‌های دیگر هرمزگان و شهر بندرعباس که هم بر کیفیت زندگی مردم آن و هم محیط‌زیست دریایی اثر می‌گذارد، موضوع تأمین آب شرب و دفع فاضلاب‌ها و پساب این کلان‌شهر صنعتی است.

هرمزگان؛ نماد موفقیت مدیریت علمی و کار جهادی در دولت سیزدهم

بدین منظور علاوه بر ۵۰ برنامه آبخیزداری، احداث و تجهیز آب‌شیرین‌کن‌ها و اجرای پروژه آب‌رسانی به بیش از ۴۰۰ روستا در این دولت، یک پروژه ویژه به لحاظ چالش‌های فنی و مهندسی برای احداث فاز جدید و اصلاح فاز اول تصفیه‌خانه بندرعباس در سفر اول رئیس‌جمهور در دستور کار وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب هرمزگان قرار گرفت.

چالش این پروژه ازآن‌رو بود که فاضلاب بندرعباس در زمره پساب‌های نامتعارف به شمار می‌رود. ازآن‌رو که به دلیل فرسودگی شبکه فاضلاب بافت قدیمی شهر ذرات شن و ماسه سیلیسی به فاضلاب نفوذ کرده و هم‌زمان بانفوذ آب دریا در زمان مد به شبکه فاضلاب و مخلوط شدن نمک دریا با آن فاضلاب بندرعباس حالت خورندگی پیداکرده و به‌سرعت پره‌ها و پمپ‌های تجهیزات تصفیه‌خانه‌ای را از بین می‌برد.

به همین دلیل هم به گفته دکتر شهروز شجاعی مدیرعامل شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس فاز اول تصفیه‌خانه بندرعباس در کمتر از یک سال دچار فرسودگی کامل شده است.

اما متخصصان داخلی با طراحی یک پروژه به‌شدت دشوار فنی و پیچیده و کار جهادی موفق به طراحی و ساخت تجهیزات و تأسیسات ویژه برای نمک‌زدایی و شن زدایی از فاضلاب بندرعباس و متعارف سازی و بهسازی خروجی آن برای استفاده صنایع و رهاسازی پساب تصفیه‌شده به خلیج‌فارس با هزینه‌ای معادل ۵۸۰۰ میلیارد تومان شده‌اند.

به گفته مدیر این پروژه در منطقه و فراتر از آن هیچ کشوری تاکنون پروژه‌ای با این حجم که ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب نامتعارف را دارا باشد اجرا نکرده و ایران از این نظر در رتبه اول قرار می‌گیرد. گفتنی است فاضلاب تصفیه‌شده قابل‌مصرف در صنایع به‌مراتب باید از کیفیت بالاتری نسبت به آب شرب برخوردار باشد تا به تجهیزات صنعتی آسیب نرساند.

بندرعباس شهر مهربان با خلیج‌فارس

خدمت بزرگ دیگر ایران و استان هرمزگان در این پروژه به زیست محیط دریایی خلیج‌فارس است که به دلیل سطح گسترده استفاده کشورهای عربی حاشیه جنوب این خلیج از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن موجب افزایش غلظت نمک این دریا کاهش رشد پلانکتون‌ها و درنتیجه آسیب دیدن زیست‌بوم ماهیان شده و ایران با رهاسازی گسترده فاضلاب تصفیه‌شده کیفیت آب در قسمت شمالی تنگه هرمز با به شکل محسوسی ارتقا و بهبود می‌دهد.

هرمزگان قطب صنعت کشتی‌سازی

یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی احیاشده توسط دولت سیزدهم در استان هرمزگان کارخانه ساخت و تجهیز کشتی سپهر دریای جنوب است که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، عدم تأمین ارز و خروج و عقب‌نشینی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با آن از سال ۹۸ دچار رکود و توقف تولیدشده بود.

به گفته مهندس کامبیز عرب مدیرعامل و مالک این شرکت که درگذشته با بیش از ۵۰۰ کارگر ساخت انواع کشتی‌ها شامل باری، تانکر، مسافری، لندینگ گراف و شناورهای سفارشی را در سطحی گسترده انجام می‌داده امروز با حمایت‌های دولت و رفع موانع حقوقی برای فعالیت خود درحال‌توسعه کارگاهی‌های دوم و سوم خود در ساحل خلیج‌فارس است.

هرمزگان؛ نماد موفقیت مدیریت علمی و کار جهادی در دولت سیزدهم

مهندس عرب مشکل این صنعت را موانع حقوقی بهره‌برداری از کرانه دریا و سواحل برای بخش خصوصی و نبود سرمایه در گرش عنوان کرده و به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در تمام دنیا ساخت و خرید کشتی به‌صورت فاینانس و اعتباری انجام می‌شود ولی به دلیل تحریم‌ها این فرآیند در کشور ما باید نقدی صورت گیرد که مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

در حال حاضر و با تلاش‌های چندین ساله پس از تحریم‌ها، تمامی قطعات و تجهیزات و مواد اولیه ساخت کشتی در این شرکت توسط تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان داخلی صورت می‌گیرد و بیش از ۹۰ درصد محصولات این کارخانه که شامل تولید ۳۰ شناور بزرگ در سال و تعمیر ۵۰ فروند شناور می‌شود داخلی و ایرانی است و توانسته تمامی استاندارهای جهانی را که در هر سفر در بنادر مختلف چک و بررسی می‌شود بگذراند.

رکورد زنی بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه

از دیگر دستاوردهای دولت در فاصله دو سفر استانی رئیس‌جمهور هرمزگان می‌توان به اثرات مثبت حمایت از بخش خصوصی در صنعت نفت و پتروشیمی اشاره کرد.

ساخت و بهره‌برداری از پالایشگاه نفت آفتاب با ظرفیت تولید۵۰ هزار بشکه محصولات نفتی شامل انواع حلال‌ها و گازوئیل از میعانات گازی با هزینه ۶ هزار میلیارد تومان یکی از طرح‌ها و پروژه‌های شاخص این استان است که در سفر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

هرمزگان؛ نماد موفقیت مدیریت علمی و کار جهادی در دولت سیزدهم

به گفته علیرضا امین مدیر ارشد منطقه‌ای شرکت پالایش آفتاب این پروژه عظیم در کمتر از یک سال با توان داخلی از مرحله طراحی تا ساخت و نصب تجهیزات توسط متخصصان داخلی و با توان شرکت‌های داخلی و تجهیزات تمام ایرانی احداث‌شده و ۱۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است.

تمام محصولات این پالایشگاه به گفته مهندس محمدعلی شباهنگ مدیر این پالایشگاه برای صادرات به کشورهای آسیایی هدف‌گذاری شده و از بالاترین کیفیت برخوردار است.

اما تنها مانع توسعه این پالایشگاه که اجرای فازهای دوم و سوم آن نیز در برنامه توسعه شرکت قرارگرفته کمبود خوراک است. موضوعی که شرکت‌های فعال در بخش خصوصی برای حل آن خواستار خودداری وزارت نفت از صادرات خام میعانات گازی هستند

در جوار این پالایشگاه، شرکت نفت آذرخش هم در بخش خصوصی با حمایت دولت توانسته پروژه تولید فرآورده‌های قیری را که از سال ۹۰ کلید خورده اما به دلیل کمبود منابع و حمایت‌های حاکمیتی در سال‌های گذشته متوقف مانده بود به جمع پروژه‌های احیاشده استان اضافه کند و این پالایشگاه نیز به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

این پالایشگاه نیز با تولید روزانه ۱۵۰۰ تن محصولات قیر برای صادرات به کشورهای منطقه و جنوب آسیا هدف‌گذاری کرده است. در فاز توسعه پالایشگاه آذرخش که با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان به دست رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید، تولید انواع روغن‌پایه و فرآورده‌های پتروپالایشی در دستور کار قرار دارد.

۲۰۰ کلاس درس جدید و ۳۰۰ کلاس هوشمند

از دیگر دستاوردهای استان هرمزگان در دولت سیزدهم ساخت و بهره‌برداری از ۸۰۰ کلاس درس جدید در قالب ۲۰۰ مدرسه و هوشمند سازی ۳۰۰ کلاس درس بااعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان است.

به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، یک‌همت نیز برای ساخت ۸۰۰ کلاس درس هزینه شده است.

محمد قوی‌دل خاطرنشان کرد که در این حوزه یعنی ساخت مدارس، از ظرفیت صنایع و شرکت‌های و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی بنا بر مسئولیت اجتماعی آن‌ها به‌خوبی در هرمزگان استفاده‌شده و این بنگاه‌ها نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند که می‌تواند مدلی برای دیگر مناطق کشور باشد.

در این مدارس همچنین تلاش شده از امکانات ورزشی مانند زمین‌های ورزش و بازی، امکانات آزمایشگاهی و کمک‌آموزشی و ... نیز استفاده شود.

درنهایت اینکه در سفر رئیس‌جمهور علاوه بر این چند پروژه شاخص با ویژگی‌های متفاوت قرار است بیش از هزار پروژه دیگر شامل  پرورش ۶۱۰۰ تن آبزیان در قفس و افتتاح ۴۴۰ هکتار مزرعه میگو، ۲۴ پروژه درمانی و بهداشتی دیگر، افتتاح اسکله‌های جدید در بنادر سیریک، و جاسک، ۱۳۶ پروژه ورزشی و طرح توسعه پس‌کرانه بندر شهید رجایی و زیرساخت‌های گردشگری دریایی نیز به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.