۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 961341

مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی امشب برگزار می‌شود که طی چهار دوره اخیر این رویداد، آیین افتتاحیه به‌صورت مستقل برگزار نمی‌شد.

چراغ فیلم فجر ۴۲ روشن شد

به گزارش قدس آنلاین، مراسم افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی شامگاه چهارشنبه - ۱۱ بهمن ماه- با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید در تالار وحدت برگزار شد.

چراغ فیلم فجر ۴۲ روشن شد

این مراسم با تاخیر ۴۶ دقیقه‌ای در ساعت ۱۹:۱۶ آغاز شد و پس از اجرای یک پرفورمنس، این مراسم با اجرای محمد سلوکی به کار خود ادامه داد.

سلوکی بیان کرد: درود بر همه عاشقان، هنرمندان و ایران دوستانی که در همه اعصار و قرون هر آنچه داشتند برای این خاک هدیه کردند. سلام ویژه به همه هنرمندان و سینما دوستانی که تمام تلاش خود را برای این فرهنگ و سرزمین به کار می‌برند. امیدوارم این دوره از جشنواره به همه خوش بگذرد.

سینمای ایران ناامید و سیاه نما نیست

سپس مجتبی امینی دبیر این رویداد روی صحنه آمد و بیان کرد: به افتتاح چهل و دومین جشنواره فیلم فجر خوش آمدید، آغاز دهه فجر را خدمت همه تبریک می‌گویم بهانه این گردهمایی و سرور جمعی، سینمای شریف و اخلاقی ماست، سینمایی که پس از پیروزی انقلاب از نو متولد شد و امروز شاهد درخشش آن هستیم سینمایی همچون سرو بالا بلند، پرسشگر و جوینده و مطالبه‌گر است اما ناامید و سیاه نما نیست سینمای همه مردم ایران.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: در ۱۰ روز آینده ضیافتی پرشور چشم به راه است، فیلم‌های کمدی، خانوادگی، دفاع مقدس و ...‌ روی پرده می‌رود این گوناگونی کم‌نظیر است در بخش بین‌الملل بیش از هفتاد کشور همراه ما هستند و چهره‌های مختلفی حضور خواهند داشت خالق این چشم انداز خانواده سینمای ایران است.

سنت پاسداشت را از یاد نبرده‌ایم / تجلیل از ۴ هنرمند

امینی جشنواره فجر را پلی میان مردم و اکران فیلم و سینما دانست و گفت: شور و شوقی که در یک سال اخیر دیدم که حمایت از سینمای مردم‌پسند را ضروری کرده است؛ پس به سینمای خانواده توجه کرده‌ایم، منتظر بهاری پرمخاطب خواهیم بود.

وی افزود: امشب آیین‌ افتتاحیه را برگزار می‌کنیم تعداد بخش‌های زیاد باعث شد آیین افتتاحیه را برگزار کنیم از چهار هنرمند تجلیل می‌کنیم. سنت پاسداشت را از یاد نبرده‌ایم جشنواره همواره محل تولد نسل جدید فیلم‌سازان بوده است و امسال هم شاهد نسل نویی هستیم؛ جز امید و رونق چیزی نخواهیم دید، سرافرازانه به مسیر پیش رو چشم می‌دوزیم و برای خانواده سینمای ایران روزهای خوش آرزومندیم.

سپس با پخش کلیپ یاد درگذشتگان سینمای ایران همچون داریوش مهرجویی، رضا صفایی‌پور، آتیلا پسیانی، فخری خوروش، شهلا ناظریان، شهرام عبدلی، بابک برزویه، امین تارخ، ایرج تقی‌پور، اسماعیل شنگله، آرش میراحمدی، خسرو امیر صادقی، حسن شرف‌الدین، توران مهرزاد، کیومرث پوراحمد، فرشاد کلباسی، روح‌الله مفیدی  گرامی‌داشته شد و در ادامه کلیپ بخش تبلیغات سینمایی و معرفی هیات انتخاب و داوران این بخش، پخش شد و هیات داوران به صحنه آمدند.

معرفی برگزیدگان آنونس، پوستر و عکس

در ادامه برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی و سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر به امید میرزایی برای فسیل و تصور اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد تقی‌پور برای فسیل رسید. همچنین سیمرغ بلورین بهترین عکس به محمد بدرلو برای مجموعه عکس‌های سه کام حبس تعلق گرفت.

در ادامه این مراسم ویدیویی از فیلم‌های حاضر در جشنواره پخش شد و سپس با پخش کلیپی بزرگداشت ابوالفضل پورعرب برگزار شد. در این بخش حسین فرح‌بخش، سیدضیا هاشمی و مجتبی امینی روی صحنه آمدند.

چراغ فیلم فجر ۴۲ روشن شد

ما هم روزی جوان بودیم و این مسیر را گذرانده‌ایم

ابوالفضل پورعرب روی صحنه آمد و گفت: چقدر خرسندم از اینکه یک‌سال دیگر در خدمت شما هستم، شما کسانی که خالق فیلم‌ها هستید. جمعیت را که می‌بینم حرف سال گذشته خودم را تکرار می‌کنم همان که گفتم «برخی جوان هستند، شاید اشتباه کرده‌اند ما هم روزی جوان بودیم و این مسیر را گذرانده‌ایم و باید آنها را بخشید» خوشحالم که در خدمت شما هستم ممنونم که ما را قابل دانستید؛ که با تشویق ایستاده حاضران در سالن مواجه شد.

زنان سینما پا به پای مردان ایستادند و کار کردند

سپس بزرگداشت فریبا کوثری با پخش کلیپی برگزار شد. در این بخش مجتبی امینی، سید محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمدند. 

کوثری در این بخش گفت: امیدوارم لایق این‌همه مهر و محبت شما باشم. خوشحالم که در این روزها وارد سی و هفتمین سال کاری خودم شدم از خانواده خودم یعنی سینما تشکر می‌کنم که به من فرصت رشد داد؛ از خانواده خودم هم تشکر می‌کنم که روزهایی که نبودم صبورانه مرا تحمل کردند.

وی افزود: از خودم و همکارانم تشکر می‌کنم که در هر رشته‌ای مردانه ایستادند چون خواسته یا ناخواسته ممکن است تبعیض‌هایی باشد، اما همه همکارانم در رشته‌های مختلف مانند کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، بازیگری پا به پای مردان ایستادند و کار کردند. 

چراغ فیلم فجر ۴۲ روشن شد

برگزیدگان فیلم کوتاه

سپس جوایز بهترین فیلم کوتاه اهدا شد و دیپلم افتخار این بخش به یوفو به کارگردانی سیدحمید و سیدمهدی حسینی تعلق گرفت و سیمرغ بلورین این بخش به شریف به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد رسید.

علی‌زاده فرد پس از دریافت جایزه گفت: برای بچه‌های فیلم کوتاه کمتر فرصت سخن گفتن پیش می‌آید، از این فرصت استفاده می‌کنم تا صحبت کنم، از خدا شاکرم. از پدر و مادرم و همسر و دخترم ممنونم که به خاطر علاقه من به سینما در این سال‌ها، خیلی سختی کشیدند. از انجمن سینمای جوانان و آقای آذرپندار هم تشکر می‌کنم جمع بزرگان فرهنگی جمع است خواهش می‌کنم عنایت خود را از جامعه شریف فیلم کوتاه دریغ نکنند، هرچه به این بخش توجه بیشتر باشد سینمای کوتاه متعالی‌تر خواهد بود.

برگزیدگان فیلم مستند بلند

بعد از اجرای پرفورمنس برای کودکان و مردم مظلوم فلسطین، جوایز بخش مستند بلند اهدا شد؛ در این بخش دیپلم افتخار فیلم مستند بلند به آخرین کوسه نهنگ به کارگردانی رامتین بالف رسید و تندیس این بخش به قوی‌دل به کارگردانی علی فراهانی صدر رسید.

فراهانی صدر پس از دریافت جایزه خود گفت: مهمترین مساله ای که برای مستند در جشنواره وجود دارد این است که در کنار بخش داستانی اکران می‌شود، از اهالی سینمای داستانی دعوت می‌کنم که اگر دوست دارند بیشتر با مشکلات و معضلات مردم آشنا شوند در اکران فیلم‌های مستند حضور پیدا کنند. 

مستند سرآمد فیلم‌سازی امروز ایران است

مهناز مظاهر داور این بخش هم گفت: من همواره علاقه‌مند و تولیدکننده مستندسازان بوده‌ام، می‌خواهم بگویم در این دوره از جشنواره چه آثاری که انتخاب شدند و چه آثاری که انتخاب نشدند همه حرف مردم را در دل خود داشتند، در فضای مجازی برخی چالش‌هایی درباره مستندها با من داشتند و در دفاع از آثار مستند باید بگویم مستند سرآمد فیلمسازی امروز ایران است و حرف‌های درست، پژوهشگرانه و تازه مطرح می‌کند. قدر این فیلمسازان را بدانیم و آنها را ارج نهیم.

در ادامه بزرگ‌داشت پرویز شیخ‌طادی کارگردان سینما برگزار شد؛ در این بخش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و مجتبی امینی روی صحنه آمدند.

هدیه شیخ طادی به وزیر

شیخ طادی گفت: خوشحالم که همکارانم، جوانان و پیشکسوتان را در این مراسم می‌بینم؛ شنیدم امسال برای اهالی سینما شرایط مناسب‌تری برای تماشای فیلم فراهم شده و از این موضوع تشکر می‌کنم. من امشب یک کراوات به عنوان هدیه برای آقای اسماعیلی آورده‌ام، کارمندان اول انقلاب همه کراوات می‌زدند، مد بود و مرسوم.

وی افزود: عده‌ای آمدند که الان جای دیگر هستند، به خارج رفته‌اند و آمدند و شروع کردند به قیچی کردن این کراوات‌ها؛ خساراتی بابت آن وارد کردند، به همه می‌گفتند غرب زده هستید، می‌گفتند این افراد نمی‌تواند در تشکیلات ما باشند. همان عده‌ای که الان نیستند؛ بعدها مسأله ویدیو را علم کردند و همه را می‌گشتند بعدها اما ویدیو آزاد شد و به ارشاد هم رسید بعد نوبت ماهواره شد که آنها را جمع می‌کردند، خسارت وارد می‌کردند.

وی بیان کرد: از دوستان می‌خواهم بیش از این خسارت نزنند چهره حزب‌الله و بچه مسلمان این نیست این اخلاق پیغمبری نیست، این چهره ایران و تمدن هزار ساله ایران نیست از اینکه جشنواره همچنان باشکوه است خوشحالم یک تیم جوان آمده و اینها را به فال نیک می‌گیریم. 

شیخ طادی بیان کرد: از دوستان می‌خواهم بیش از این خسارت نزنند چهره حزب‌الله و بچه مسلمان این نیست، این اخلاق پیغمبری نیست، این چهره ایران و تمدن هزار ساله ایران نیست از اینکه جشنواره همچنان باشکوه است خوشحالم یک تیم جوان آمده و اینها را به فال نیک می‌گیریم. 

چراغ فیلم فجر ۴۲ روشن شد

سینمای ایران بر پایه امید و اخلاق و آگاهی پیش می‌رود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و خدا را بابت استقرار شعار «استقلال، آزادی ،جمهوری اسلامی» سپاسگزاریم. ماه رجب را تبریک می‌گویم. خوشحالم که بعد از چند سال افتتاحیه برگزار می‌کنیم. این یک اتفاق مبارک است این جشن بزرگ ملی، جشن رهایی ملت است.

اسماعیلی افزود: در انقلاب اسلامی همه شرکت داشتند و این انقلاب از جنس بعثت انبیا است. به انقلاب اسلامی خود و به دستاوردهای آن می‌بالیم. جشنواره فیلم و جشنواره‌های دیگر این افتخار را دارند که نام فجر بر آنها باشد که یک عنوان قرآنی است‌؛ مردم ایران در طول این ۴۵ سال بر آرمان‌های خود ایستادند، حفظ و صیانت از هویت ملی از آرمان‌های مردم ایران بوده است.

وی گفت: خوشحالم که سینمای ایران بر پایه امید و اخلاق و آگاهی پیش می‌رود ما پیشتاز فرهنگ در منطقه هستیم ما از نمادهای هویتی خود پاسداری می‌کنیم، از زبان، دین و مذهب و همه مناسک و آیین‌های دینی و ملی خود حفاظت می‌کنیم؛ سینما و هنر مهمترین ابزار برای اعتلای همه داشته‌های غرور آفرین مردم ایران است از همین داشته‌های غرور آفرین مثل پوشش، حیا و ... حفاظت می‌کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: در آخرین پیمایش ملی که صورت گرفت ۸۵ درصد مردم ایران با افتخار خود را حامی این نماد اصیل و چند هزار ساله یعنی پوشش و عفت عنوان کردند، امروز بانوان عفیف ما پرچمدار عفت و حیا هستند به همه بانوان درود و سلام می‌فرستم.

بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی

پس از پخش کلیپی برای گرامیداشت یاد شهدای حادثه کرمان، بزرگداشت محمدرضا علی‌قلی پیشکسوت موسیقی برگزار شد.در این بخش محمد خزاعی، محمدمهدی اسماعیلی و مجتبی امینی روی صحنه آمدند.

علیقلی گفت: من خیلی خوب بلد نیستم حرف بزنم، هیچ‌وقت روی صحنه نرفته‌ام چون همیشه فکر می‌کردم من هم مثل دیگران است. همیشه فکر می‌کردم خودم چیزی نیستم و اگر چیزی از من باقی بماند موسیقی فیلم است؛ من حاشیه فیلم هستم و بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی.

وی افزود: برای دنیا آرزوی صلح دارم حتی اگر دشمنم خون از دماغش بیاید دلم می‌گیرد چه برسد برای دوستانم اتفاقی بیفتد. یاد بگیریم برای صلح آرزو کنیم به حرف‌های آقای شیخ طادی صحه می‌گذارم و آنها را دیگر تکرار نمی‌کنم، من با چشم خودم دیدم که در خیابانی از طبقه سوم ساختمان، پیانو را پایین انداختند این برای یک موزیسین بسیار سخت است و امیدوارم دیگر تکرار نشود.

چراغ فیلم فجر ۴۲ روشن شد
رکستر سمفونیک ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان

پایان بخش مراسم افتتاحیه این مراسم اجرای ارکستر سمفونیک ملی به رهبری همایون رحیمیان بود.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.