۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 961352

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در واکنش به احتمال شیوع ویروسی کشنده تر از کرونا، توضیحاتی داد.

هیچ ویروس جدیدی وارد کشور نشده است

علیرضا ناجی، با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر شیوع ویروس خطرناک با نام X مکرر شنیده می‌شود، اظهار کرد: واقعیت این است که نه بیماری X جدیدی آمده و نه تا به امروز مورد تازه‌ای شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه صرفاً سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع بیماری‌ها و ویروس‌های جدید هشدار داده است، افزود: کارشناسان بهداشت جهانی این زنگ خطر را در مورد نیاز به آمادگی برای ظهور فرضی یک پاتوژن به صدا در آورده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر جمعی از متخصصان بهداشت عمومی در طول نشست سالانه ۲۰۲۴ گردهم آمدند تا در مورد چشم‌انداز بیماری X بحث شود، توضیح داد: این دانشمندان معتقدند در آینده ممکن است بیماری رخ دهد که چندین برابر از کووید ۱۹ خطرناک‌تر باشد.

ناجی اضافه کرد: مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در پانل آمادگی برای بیماری X گفت که سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ اصطلاح بیماری X را ابداع کرد، این اصطلاح نشانه آن است که یک اپیدمی جدی بین‌المللی می‌تواند توسط یک پاتوژن ایجاد شود، در حال حاضر این بیماری ناشناخته است ولی در عین حال می‌تواند باعث بیماری انسانی شود.

استاد گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی بیماری کرونا را می‌توان اولین نوع از بیماری X در نظر گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که بیماری X چگونه می‌تواند ایجاد شود، گفت: با وجود اینکه در نهایت مشخص نیست که بیماری X از کجا خواهد آمد و یا چه زمانی ظهور می‌کند، برخی کارشناسان نظریه‌هایی دارند، بیماری ایکس احتمالاً می‌تواند یک ویروس تنفسی باشد، یا عامل آن ویروسی باشد که قبلاً در بین حیوانات در گردش بوده، اما هنوز به انسان منتقل نشده است، به طور مثال ممکن است در خفاش‌ها باشد مانند کووید ۱۹ و یا در پرندگان همانند آنفلوانزای پرندگان و یا حتی در انواع دیگر گونه‌های جانوری مثل خوک یا سایر حیوانات باشد.

ناجی ادامه داد: تجاوز بیش از پیش انسان به حیاط وحش، تغییرات آب و هوایی در جهان، تحقیقات نابه جا توسط غیرمتخصصان می‌توانند بر روند پیدایش این بیماری‌ها در آینده اثر داشته باشد.

استاد تمام دانشگاه درباره آمادگی‌های مورد لزوم در برابر جهش‌های ویروسی تاکید کرد: به استناد نظریات سازمان بهداشت جهانی؛ آمادگی برای بیماری X مستلزم تعهد مجدد برای تقویت مراقبت‌های بهداشتی و همچنین تحقیق و توسعه برای آزمایش دارها و سایر ابزارها است، همه گیری کووید درس‌هایی برای آینده ارائه کرده بنابراین مشکلاتی که برخی کشورها در مدیریت بیماری با آن مواجه شدند و موجبات افزایش بیماران در بیمارستان‌ها را ایجاد کرد برای کشورها مشخص است.

اجرای اصول بهداشتی، عقیم سازی انتشار بیماری، ایجاد بستر مناسب در تشخیص آزمایشگاهی بیماری‌های عفونی، انجام ردیابی موارد در تماس با بیمار و تقویت زنجیره‌های تأمین لوازم و تجهیزات از جمله مواردی بود که استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با هدف کنترل بیماری‌های نوپدید به آن اشاره کرد.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.