فروش شیرخشک از طریق سامانه تی تک اگرچه در ظاهر بازار شیرخشک را به ثبات رساند اما داروخانه‌ها از اینکه مجبور به خرید شیرخشک به صورت نقد هستند و دولت سه ماه بعد یارانه شیرخشک‌های فروخته شده را به آن‌ها پرداخت می‌کند،گلایه دارند.

گلایه داروخانه‌داران از سیاست‌های شیرخشکی

به گزارش قدس خراسان، داستان کمبود شیرخشک در مشهد از اواخر بهار و اوایل تابستان شروع شد؛ همان موقع که به یکباره خانواده‌ها متوجه شدند شیرخشک‌های معمولی کمیاب شده و گاهی مجبورند ساعت‌ها فرزند شیرخوارشان را با آب و قند یا نبات‌داغ آرام کنند.

ثبت در سامانه تی‌تک، نخستین راه‌حل بود که در کنار تشدید بازرسی‌ها کمی وضعیت را بهبود بخشید؛ اما کماکان تفاوت قیمت شیرخشک در داخل کشور با کشورهای همسایه بالا بود. در این شرایط حذف یارانه و واریز آن به حساب سرپرست خانوار شاید منطقی‌ترین راه‌حل بود؛ اما وزارت بهداشت تصمیم دیگری گرفت که داروخانه‌ها خیلی از آن راضی نیستند. قرار شد شیرخشک‌های رگولار یا معمولی با ثبت کد ملی شیرخواران به همان قیمت گذشته فروخته شود؛ اما داروخانه‌ها هر قوطی را حدود دو برابر قیمت از شرکت‌های توزیع بخرند و مابه‌التفاوت را بیمه سلامت به داروخانه‌ها پرداخت کند.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی در این باره می‌گوید: از ۲۰ مهر ماه قرار شد فروش شیرخشک توسط داروخانه‌ها در سامانه تی‌تک ثبت شود؛ اما تاکنون تنها یک بار بیمه سلامت مابه‌التفاوت قیمت آن را به داروخانه‌ها پرداخت کرده است.

سید حسین بهشتیان ادامه می‌دهد: داروخانه‌ها شیرخشک را با مهلت ۱۵ روزه از شرکت‌های پخش خریداری می‌کنند؛ ولی بیمه سلامت سه ماهه برای آن‌ها واریز می‌کند. از طرفی سود شیرخشک برای داروخانه‌ها پایین و حدود ۱۰ درصد است که حدود ۷ درصد از آن را باید مالیات بدهیم. فروش شیرخشک باید توسط یک نیرو در سامانه تی‌تک ثبت شود و در این حالت فروش آن برای داروخانه‌ها به صرفه نیست.

۲۰۰ داروخانه در لیست سیاه!

وی از لیست سیاه داروخانه‌داران خبر می‌دهد و می‌گوید: مشکل زمانی بدتر می‌شود که بدانیم حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ داروخانه در مشهد وجود دارند که از این تعداد ۲۰۰ داروخانه در لیست سیاه قرار دارند؛ چرا که به هر دلیلی در تی‌تک ثبت نکرده‌اند و از این رو معاونت غذا و دارو به شرکت‌های پخش اعلام کرده به این داروخانه‌ها شیرخشک ندهند.

دبیر انجمن داروسازان بیان می‌کند: پیشنهاد انجمن داروسازان این است که مالیات بر شیرخشک برداشته شود و از طرفی حاشیه سود این کالا را برای داروخانه به ۱۵ تا ۱۶ درصد برسانند. کسی که پفک و پف‌فیل می‌فروشد، بدون هیچ کدام از این دردسرها ۲۰درصد سود می‌کند.

دپو شیرخشک در شرکت‌های پخش 

یکی از داروخانه‌داران هم که در داروخانه‌اش شیرخشک ندارد، به خبرنگار ما می‌گوید: شیرخشک نمی‌آورم چون توانش را ندارم. حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ داروخانه در مشهد هستند که برایشان صرف ندارد بخواهند شیرخشک داشته باشند و توانش را هم ندارند چون برای فروش هر قوطی شیرخشک به مردم حدود ۸۰ هزار تومان باید از بیمه سلامت بگیرند که این میزان در یک ماه عدد بالایی می‌شود و با سود کم و مالیات زیادی که باید برای فروش هر قوطی شیرخشک پرداخت کنیم، واقعاً به صرفه نیست. بنابراین تعداد داروخانه‌هایی که شیرخشک می‌گیرند، محدودتر می‌شود و باز برای آن‌ها هم محدودیت تعداد وجود دارد. نتیجه این شکل از مدیریت این است که در حال حاضر تعداد زیادی از کارتن‌های شیرخشک در شرکت‌های پخش دپو شده و داروخانه‌ها رغبتی برای خرید آن‌ها ندارند.

وی ادامه می‌دهد: در حالی که وقتی یک جنس در سامانه تی‌تک ثبت می‌شود، به خاطر زحمت و هزینه‌ای که برای داروخانه دارد، باید یک حق فنی به داروخانه پرداخت شود؛ اما اجازه این کار هم داده نمی‌شود.

نامه انجمن داروسازان به سازمان غذا و دارو

اما این نارضایتی‌ها مختص مشهد و استان خراسان نیست به طوری که روز گذشته ۱۱ بهمن رئیس انجمن داروسازان کشور نیز طی نامه‌ای به سازمان غذا و دارو از مشکلات متعدد فرایند فعلی عرضه شیرخشک‌های رگولار و اعتراض‌های مکرر داروخانه‌های سراسر کشور خبر داد.

شهرام کلانتری خاندانی در این نامه پیشنهاد داد به منظور بهینه‌سازی رویه فعلی و تداوم ارائه خدمت به مردم و ایجاد رغبت در ارائه‌کنندگان آن، ابتدا برای عملیاتی شدن مدت زمان یک ماهه تسویه سهم یارانه شیرخشک‌های عرضه شده از طرف سازمان برنامه و بودجه بر طبق اصول مربوطه اقدام شود؛ چرا که در حال حاضر مدت زمان تسویه شیرخشک‌های خریداری شده توسط داروخانه با شرکت‌های پخش دارویی به صورت نقدی یا ۱۵ روزه است و در مقابل با تأخیر حدود سه ماه، یارانه مربوطه را از طریق بیمه سلامت دریافت می‌کنند.

وی همچنین در این نامه خواستار تصحیح حاشیه سود شیرخشک‌های رگولار شد به گونه‌ای که با توجه به سختی فرایند خرید، انبار و توزیع و ثبت، حاشیه سود این گروه کالایی از سایر فراورده‌های سلامت و متوسط حاشیه سود داروهای تولید داخل کمتر نباشد.

سومین موردی که رئیس انجمن داروسازان کشور درباره آن تأکید کرد، تعیین تعرفه خدمات دارویی برای عرضه شیرخشک به مانند دارو و سایر کالاهای سلامت‌محور مستند به جواز موجود در بند و تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ بود.

افزایش مهلت تسویه فاکتورهای شیرخشک رگولار به مدت دست‌کم چهار ماه، به گونه‌ای که داروخانه‌های با اقتصاد ضعیف متحمل خسارات و مجبور به استقراض برای جبران گپ موجود میان مهلت تسویه فاکتور و بازگشت سرمایه از بیمه سلامت نشوند. همچنین اعلام به سازمان امور مالیاتی کشور برای کاهش ضریب اینتاکد شیرخشک رگولار و طبقه‌بندی این گروه کالایی به عنوان یک فراورده فرمولا و دارویی از دیگر موارد مهم مطرح شده در نامه رئیس انجمن داروسازان به سازمان غذا و دارو بود.

به نظر می‌رسد سازمان غذا و دارو باید تدبیری بهتر برای توزیع شیرخشک داشته باشد یا در ادامه همین روال، دست‌کم سهم یارانه شیرخشک داروخانه‌ها را زودتر پرداخت کند تا با کم شدن تعداد داروخانه‌هایی که این کالای مورد نیاز جامعه را عرضه می‌کنند، مردم دچار سرگردانی نشوند.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.